واکنش نماینده 10 کشور در جلسه شورای امنیت به اعتراض های مردم در ایران
نماینده‌ اتیوپی در شورای امنیت سازمان ملل نمایندگان فرانسه، انگلیس، هلند و سوئد ایران را محکوم نکردند و گفتند: هر تغییری در ایران باید از طرف خود مردم ایران و از داخل ایران رخ بدهد.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اعتراض‌ها در ایران و به درخواست آمریکا عصر روز جمعه در سازمان ملل به وقت محلی برگزار شد.


نماینده اتیوپی: جایگاه شورای امنیت برای بررسی اعتراضات اخیر ایران مناسب نیست.

نماینده اتیوپی در شورای امنیت با موضعی متفاوت، سخنان خود را آغاز کرد و همزمان با اشاره به اعتراضات در ایران، جایگاه شورای امنیت برای بررسی این موضوع را، مورد سئوال قرار داد.


نماینده گینه در شورای امنیت سازمان ملل نیز، همچون سایر سفرای حاضر در این نشست، ایران را به رعایت قوانین جهانی حقوق بشر در برخورد با معترضان دعوت کرد.


نماینده بولیوی: اعتراضات ایران ارتباطی به شورای امنیت ندارد

ساچا یورنتی، نماینده بولیوی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد که موضوع اعتراضات ایران ارتباطی به شورای امنیت ندارد.


نماینده انگلیس: باید گفت‌وگوی منطقی درباره موضوعات مورد اعتراض در ایران انجام شود

نماینده انگلیس در شورای امنیت تاکید کرد که باید یک گفت‌وگوی منطقی در مورد موضوعات مورد اعتراض در ایران انجام شود.متیو ریکرافت، نماینده انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر این‌که باید یک گفت‌وگوی منطقی در مورد موضوعات مورد اعتراض در ایران انجام شود، افزود: مردم باید بتوانند از حق خود برای آزادی بیان استفاده کنند.نماینده‌ انگلیس در ادامه از ایران خواست تا به قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد حقوق بشر احترام بگذارد. وی همچنین از ایران خواست تا به خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان گوش دهد و به آن‌ها حق تجمع دهد.


نماینده فرانسه: مسائل داخلی ایران تهدید بین‌المللی نیست

نماینده فرانسه در سازمان ملل تاکید کرد که مسائل داخلی کنونی در ایران تهدیدی برای امنیت بین‌الملل نیست. فرانسوا دولاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی وضعیت ایران، مواضعی متفاوت از همتای آمریکایی خود اتخاذ کرد و گفت که مسائل داخلی کنونی در ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نیست. وی همچنین تاکید کرد که این وضعیت تهدیدی برای امنیت بین‌الملل به شمار نمی‌آید. نماینده فرانسه در آستانه برگزاری این نشست، با بیان این‌که خواستار احترام به آزادی بیان هستیم، تاکید کرد که پاریس مخالف بهره‌برداری از این بحران از خارج ‏است چرا که باعث متشنج شدن فضا خواهد شد. وی علاوه بر این، برجام را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دهه اخیر و زیربنای ثبات منطقه‌ای و ‏بین‌المللی دانست و خواستار حفظ برجام شد.نشست شورای امنیت برای بررسی وضعیت ایران در حالی به درخواست آمریکا آغاز شد که نماینده روسیه پیش از آغاز جلسه، گفت: آمریکا بی‌شرمانه در امور داخلی ایران دخالت می‌کند.نماینده فرانسه در شورای امنیت تاکید کرد: هر تغییری باید از داخل ایران رخ دهد. نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت در مورد اعتراضات ایران، که به درخواست آمریکا برگزار شد، گفت: هر تغییری در ایران باید از طرف خود مردم ایران و از داخل ایران رخ بدهد.


نماینده سوئد: به کار بردن خشونت علیه معترضان ایرانی را محکوم می‌کنیم

نماینده سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در اظهاراتی مداخله‌جویانه و بی‌اساس، آنچه که از آن به عنوان "به کار بردن خشونت" و "کشته شدن افراد" در اعتراضات اخیر در ایران یاد می‌کرد را، محکوم کرد.کارل اسکاو، نماینده سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید به طور شفاف به ایران هشدار دهد.


نماینده کویت: جهان باید از نتایج فاجعه‌بار بهار عربی درباره اعتراضات ایران درس بگیرد

نماینده کویت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرد که در مورد اعتراضات ایران، جهان باید از نتایج فاجعه‌بار بهار عربی درس بگیرد.منصور عیاد العتیبی، نماینده کویت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: در مورد واکنش به اعتراضات ایران، جهان باید از پیامدهای فاجعه‌بار بهار عربی درس بگیرد.


نماینده چین: شورای امنیت نباید به موضوعات داخلی ایران وارد شود

نماینده چین در سازمان ملل متحد بر لزوم عدم ورود شورای امنیت در مسائل داخلی ایران تاکید کرد.لیو جه یی، سفیر چین در جلسه شورای امنیت درباره اعتراضات اخیر در ایران، پس از نماینده اتیوپی سخنرانی کرد و با اشاره به مساله تروریسم در خاورمیانه، بر اهمیت مبارزه با این پدیده تاکید کرد.نماینده چین به مساله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین بحران خاورمیانه اشاره کرد و گفت: شورای امنیت باید به مساله فلسطین و راه‌حل مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل تمرکز کند.سفیر چین در سازمان ملل به مساله سوریه هم اشاره کرد و سپس با اشاره به موضوع ایران گفت: شورای امنیت نباید به مسایل داخلی ایران وارد شود و ورود شورای امنیت به این حوزه مناسب نیست.


نماینده هلند: ایران حقوق بشر را رعایت کند

نماینده هلند در سازمان ملل متحد، در ادعاهایی بی‌اساس در جریان نشست شورای امنیت، خواستار احترام به حقوق بشر از سوی نظام ایران شد.نماینده هلند ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حقوق‌ بشر از سوی حکومت ایران، با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر در جریان این اعتراضات، از ایران خواست که با ناقضان حقوق بشر مقابله کند و همچنین دسترسی مردم این کشور به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را که در روزهای اخیر و پس از تداوم اعتراضات، محدود شده است، مهیا کند.


نماینده لهستان: میان معترضان و حکومت ایران گفت‌وگو شکل بگیرد

نماینده لهستان در سازمان ملل متحد، در این نشست شورای امنیت این سازمان درباره اعتراضات در ایران، تاکید کرد: باید حقوق بشر اجراء شود و دو طرف با یکدیگر گفت‌وگو کنند.نماینده لهستان در سازمان ملل، بر احترام به آزادی بیان و رعایت حقوق بشر تاکید کرد و تقاضا کرد: میان معترضان و حکومت ایران گفت‌وگو شکل بگیرد. نماینده لهستان همزمان به نقش مهم ایران در تحولات خاورمیانه اشاره کرد و خواستار ورود سازنده تهران در جهت ثبات و صلح در این منطقه شد.


 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir