نتیجه نشست وزرای ایران، بریتانیا، آلمان و فرانسه در بروکسل چه شد؟
نشست وزرای خارجه ایران، بریتانیا، آلمان، فرانسه و با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل انجام گرفت و موگرینی در پایان نشست از تصمیم این اتحادیه برای حفظ برجام سخن گفت.

پایان رایزنی ظریف، جانسون، گابریل و موگرینی

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به منظور شرکت در این نشست بامداد امروز (پنجشنبه) وارد بلژیک شد.محمدجواد ظریف به همراه زیگمار گابریل، بوریس جانسون و ژان ایو لودریان همتایان آلمانی، بریتانیایی و فرانسوی با فدریکا موگرینی در این نشست آخرین روند اجرای برجام را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

موگرینی در نشست خبری با لو دریان، جانسون و گابریل پس از دیدار با ظریف عنوان کرد که اتحادیه اروپا موضع خود را به صراحت اعلام کرده است. برجام نتیجه‌بخش بوده است و مصمم هستیم که این توافق را حفظ کنیم.


دیدار ایران و فرانسه

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این نشست با لودریان همتای فرانسوی دیداری دوجانبه داشت.در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعال‌تر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد.وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار بر اهمیت اجرای برجام و عزم فرانسه در این زمینه تاکید کرد.


دیدار ایران و آلمان

وزیر خارجه ایران همچنین قرار است با زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان نیز دیداری دوجانبه داشته باشد.گابریل پیش از نشست چهارجانبه وزرای خارجه با حضور موگرینی در جمع خبرنگاران گفته بود که آمریکا حساب برجام را از دیگر مسائل مربوط به ایران جدا کند. «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان که برای شرکت در نشست مشترک برجام به بروکسل رفته است، می‌گوید اتحادیه اروپا و آمریکا باید با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقش این کشور در سوریه مقابله و در عین‌حال برجام را حفظ کنند.

باید ۲ مسئله را از یکدیگر تفکیک کنیم. اینکه ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم و دیگری نقشی که ایران در منطقه دارد.خواهان آن هستیم که با ایران درباره نقشی که در منطقه ایفا می‌کند و از مشکل‌آفرینی فراتر می‌رود (!) صحبت کنیم.


ایران و بلژیک

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با همتای بلژیکی خود نیز دیدار خواهد کرد.


سفر چند ساعته ظریف به مسکو

ظریف روز گذشته نیز در سفری چند ساعته به مسکو در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره برجام به گفت‌وگو پرداخت.


دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا روز جمعه قرار است یکبار دیگر درباره تمدید معافیت‌های تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند. رامپ اواسط ماه ژانویه با دو ضر‌ب‌الاجل روبرو است و یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com