سفیر چین به تمامی ابهامات درباره نفتکش سانچی پاسخ داد
سفیر چین در ایران گفت: این کشور تمام تلاش خود را برای صدور ویزا در اسرع وقت با هدف تسهیل سفر خانواده های جان باختگان سانچی به شانگهای فراهم می کند.

پاسخ سفیر چین در ایران به سئوالات خبرنگاران در نشست خبری درباره حادثه سانچی

پان سن سفیر چین در ایران، در نشست خبری درباره حادثه سانچی، گفت: غروب ۶ ژانویه ۲۰۱۸، نفتکش پانامایی سانچی با کشتی هنگ کنگی چینی کریستال برخورد کرد که در اثر این تصادف ۱۱۰ هزار و ۳۰۰ تن میعانات گازی و ۳۲ ملوان، غرق شدند. دولت چین در همان ابتدای کار به این موضوع اهمیت داد. رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور بلافاصله دستور انجام اقدامات لازم را صادر کردند که پس از آن وزارت خارجه چین، سیستم اضطرار و وزارت راه چین نیز کارگروه ویژه امداد و نجات را فعال کرد.

مرکز جستجو و نجات بندر شانگهای، همه نیروهای خود برای امداد و نجات دریایی و پلیس دریایی را بکار برد و اطلاعات لازم را در اولین فرصت به گروه امداد و نجات دریایی ژاپن و کره جنوبی اطلاع داد.

به گفته پان سن، میعنات گازی موجود در سانچی، پس از تصادف، دچار آتش سوزی شد و ارتفاع حریق تا ۱۰۰۰ متر بالا می رفت و از کشتی، گازهای سمی منتشر می شد. همچنین شدت باد و امواج نیز کار امداد و نجات را سخت می کرد. با این حال، چین نجات جان خدمه را در اولویت خود می دانست.

طی ۸ روز آتش سوزی، ۱۴ کشتی محدوده ای به مساحت ۸ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع را پوشش داد و امدادگران چند بار به نفتکش نزدیک شدند و از فاصله نزدیک نیز کار امداد و نجات را انجام دادند و بالاخره توانستند وارد کشتی شده و با خود دو پیکر و جعبه سیاه را خارج کنند. در این وضعیت، مرکز امداد و نجات چین مرتبا با سرکنسول ایران در شانگهای در ارتباط بود و وضعیت را به وی اطلاع می داد.

مرکز امداد و نجات چین، پذیرای هیئت همراه علی ربیعی بود و کشور ما هماهنگی لازم برای سوار شدن ۱۲ امدادگر ایرانی را به عمل آورده و دستگاهها و وسایل تخصصی لازم را برای امدادگران ایرانی آماده کرد، اما به دلیل شدت آتش نفتکش، امدادگران ایرانی پس از رسیدن به محل حادثه از سوار شدن به نفتکش ایرانی صرف نظر کردند.

نماینده دیپلماتیک چین در ایران تصریح کرد: سفارت چین در ایران، ۲۴ ساعته برای اعزام چند گروه ایرانی به چین تلاش کرد تا در اسرع وقت برای آنها ویزا صادر کند ضمن اینکه ما در اولین فرصت امداد و نجات ژاپن و کره جنوبی اطلاع دادیم که کره جنوبی کشتی پلیس خود را به محل حادثه اعزام کرد.

وی با بیان اینکه، هیئت ایرانی حاضر در چین، کارشناسان و امدادگران چینی را مورد تمجید قرار دادند، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ فروند کشتی چینی، کار مدیریت بحران را به پیش می برد و با همکاری ژاپن و کره جنوبی بر اساس خواست ایران در حال جستجو در ۷ نقطه معین است.

تاکنون جای غرق شدن کشتی و استقرار آن در عمق ۱۱۵ متری اقیانوس آرام، مشخص شده و در مرحله بعدی ربات زیردریایی اعزام می شود. کارگروه ویژه ای نیز برای یافتن پیکر ملوانان با کمک ایران و همچنین تعیین هویت سه پیکر یافته شده، تشکیل شده است و در تعیین هویت پیکرها، خانواده های آنان می توانند برای انجام کارهای اداری انتقال پیکرها به ایران به شانگهای سفر کنند. دولت چین نیز به آنها کمک می کند تا خانواده های جان باختگان، کارهای خود را در چین پیگیری کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم مصاحبه با خدمه کشتی کریستال از سوی هیئت ایرانی، اظهار داشت: آقای راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد که قبل از شروع رسمی مرحله رسیدگی به حادثه، چین حق دارد از مصاحبه با خدمه کشتی مقابل ممانعت کند.

سفیر چین در ایران در خصوص این پرسش که شما از کجا می دانید که نفتکش به کشتی چینی اصابت کرده، گفت:  قضاوت درباره حادثه باید بعد از رمزگشایی از جعبه سیاه انجام شود و هیچ کس نگفته است که کدام کشتی به دیگری برخورد کرده و ما هم چنین چیزی نگفته ایم. همچنین بعد از تصادف دو کشتی، ملوانان کشتی چینی کریستال خودشان به آب پریدند و کشتی های صیادی آنها را نجات دادند نه کشتی های امدادی.

بعد از حادثه تعدادی از خانواده های جان باختگان، به سفارت چین در ایران برای اخذ ویزا مراجعه کردند که مدارک آنها ناقص بود و بعد از این درخواست، سفارت چین با وزارت امورخارجه ایران تماس گرفت و اعلام کرد این کشور تمایل دارد برای صدور ویزا به خانواده های جان باختگان حادثه سانچی کمک کند. در این صورت خانواده ها می توانند با ارائه معرفی نامه از وزارت خارجه ایران یا شرکت ملی نفتکش ایران، درخواست ویزا دهند.

وی درباره عدم برقراری مذاکره تلفنی میان جهانگیری و نخست وزیر چین، گفت: وقتی جهانگیری درخواست پیام تلفنی داد، نخست وزیر در حال انجام یک سخنرانی مهم در یک کنگره بود و به همین دلیل تماس تلفنی صورت نگرفت.

در حال حاضر، بر اساس اطلاعات ما کشتی غرق شده به صورت عمودی و رو به بالا در بستر اقیانوس آرام قرار گرفته که این حالت برای ادامه فعالیت امداد و نجات مناسب است. ما قصد اعزام ربات زیردریایی به داخل نفتکش را داشتیم، اما به دلیل انتشار میعانات گازی از آن موفق به انجام آن نشدیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com