واکنش علی مطهری به انتقاد تند شریعتمداری از او
علی مطهری، نامه‌ای خطاب به حسین شریعتمداری، نوشت و در آن از موضع‌گیری‌های کیهان در قبال برجام انتقاد کرد. 

نامه انتقادی مطهری به شریعتمداری درباره برجام

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نامه‌ای خطاب به حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، نوشت و در آن از موضع‌گیری‌های کیهان در قبال برجام انتقاد کرد. متن نامه علی مطهری، به شرح زیر است:


با اهداء سلام. در شماره دوشنبه دوم بهمن آن روزنامه، بخش خبر ویژه، ضمن مخالفت با اقداماتی مانند بازدید نمایندگان از زندان اوین برای آگاهی از وضع بازداشت‌شدگان و بررسی مسئله خودکشی یکی از آنها آمده است: نکته جالب اینکه طی هفته‌های اخیر با وجود تشدید برخی نابسامانی‌های اقتصادی و طفره رفتن مسئولان دولتی از پاسخگویی، امثال علی مطهری در قامت وکیل‌الدوله سکوت اختیار کرده‌اند و این در حالی است که مردم انتظار دارند که مطالبات اقتصادی آنها از طریق نمایندگان مجلس از دولت پیگیری شود. و بعد با اشاره به افزایش قیمت دلار آمده است: اما امثال علی مطهری که مدعی بودند، ۲۰ دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، اکنون درباره ثمرات وارونه و تلخ برجام کمترین موضع‌گیری و پرسش‌گری از دولت نمی‌کنند.


ذکر دو نکته ضروری است:

۱- پیگیری مطالبات اقتصادی و هر مطالبه‌ای از دولت، توسط نمایندگان، لزوما در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود، چنانکه اخیرا جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و موضوع افزایش نرخ ارز و مؤسسات اعتباری بررسی شد. همین طور است پیگیری سوال از رئیس‌جمهور. علاوه بر این، اهمیت ارزش‌های انسانی مانند آزادی و حقوق بشر کمتر از معیشت و اقتصاد مردم نیست و گاه بیشتر است. مردم انتظار پیگیری اینگونه مسائل را نیز از نمایندگان دارند. درست نیست که تا دولتی به حقوق ملت توجه کرد و به آزادی‌های انسانی احترام گزارد، دائم از معیشت مردم که همیشه می‌توان نقصی در آن یافت، بگوییم و وقتی دولتی همسوی خودمان روی کار آمد، معیشت را فراموش کنیم. این سوال مطرح است که چرا کیهان به مسائلی مثل قتل ستار بهشتی نمی‌پردازد؟

۲- برجام حاصل تفکر و تلاش کل نظام از جمله مقام رهبری است و هیأت مذاکره‌کننده با اذن ایشان آن را امضاء کردند. محاسن و معایب آن که معتقدم محاسن آن بسیار بیشتر از معایب آن است به کل نظام برمی‌گردد نه فقط به دولت. مشکلات اقتصادی امروز ریشه‌های دیگری دارد که مهم‌ترین آن ساختار اقتصادی کشور و کوچک بودن بخش خصوصی و چهار پاره بودن اقتصاد در دست دولت، نظامیان، نهادهای حکومتی و بخش خصوصی و در نتیجه، نبودن رقابت عادلانه میان شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی است. اگر برجام نبود و رانت‌های گذشته وجود داشت، وضعمان بدتر بود. مخالفت آقای ترامپ با برجام یکی از نشانه‌های نافع بودن برجام برای ماست، گرچه هماهنگی کیهان و همفکرانش در این موضع با ترامپ و تلاش آنها از ابتدا برای اجرانشدن این توافقنامه، قابل تأمل است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir