آقای خاتمی که پشتیبان آقای روحانی بود حالا به او تذکر دهد
به لحاظ پشتیبانی‌ که آقای خاتمی از روحانی داشت، الان انتظار از آقای خاتمی این است که با بیان نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد و به نوعی به دولت، تذکر دهند.

درخواست از رئیس اصلاحات برای تذکر به دولت

محمود صادقی نماینده مردم تهران و دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، جزئیات جالب توجهی از دیدار با رئیس دولت اصلاحات را رسانه‌ای کرده است؛ از درخواست اصلاح طلبان از رئیس دولت اصلاحات تا توقعات سید محمد خاتمی از دولت روحانی. مهم‌ترین نکته خواست اصلاح طلبان از خاتمی است که ظاهرا درخواست تذکر به روحانی را داشته‌اند که مطالبات مردمی را فراموش نکند.

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، گفت: در دیدار با خاتمی تاکید داشتیم که اگرچه اصلاح‌طلبان هم‌اکنون در مصدر امور نیستند، اما به لحاظ پشتیبانی‌ که آقای خاتمی از روحانی داشت، الان انتظار از آقای خاتمی این است که با بیان نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد و به نوعی به دولت، تذکر دهند.

محمود صادقی با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، با سید محمد خاتمی، عنوان کرد: این دیدار پیرو کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه که در دوم آذر برگزار شد و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی این تشکل ترتیب داده شد. در این دیدار گزارشی از کنگره و برنامه‌های آینده انجمن به آقای خاتمی ارائه شد. طبق قانون جدید احزاب اعضای شورای مرکزی در این دوره از ۱۵ نفر به ۲۱ نفر رسید که چهار نفر آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

ضرورت نقد درون گفتمانی اصلاح‌طلبان، انتقاد از بی‌برنامگی اصلاحات و ضرورت ارائه یک برنامه جامع و پرهیز از موضع سلبی نسبت به رقبا و اینکه همواره دوران گذشته را نفی کنیم بدون اینکه خودمان برنامه داشته باشیم و همچنین ضرورت سازمان‌دهی جدید اصلاحات مورد تاکید قرار گرفت. برخی دوستان به صراحت بیان کردند که در حال حاضر جریان اصلاحات نقش فعالی در کشور ندارد و باید به لحاظ اینکه مردم محور هستند، بازتعریفی از اصلاح‌طلبی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، با بیان اینکه در این دیدار مطرح شد که اگرچه اصلاح‌طلبان هم اکنون در مصدر امور نیستند، اما به لحاظ پشتیبانی‌ که آقای خاتمی هم در دوره اول و هم در دوره دوم، از روحانی داشت الان انتظار از آقای خاتمی این است که به نوعی ابراز موضع کنند و نقدهایی که به آقای روحانی وجود دارد را بیان کنند و به نوعی به دولت تذکر دهند، گفت: آقای خاتمی هم تاکید داشتند که باید بین اصلاحات و اصلاح‌طلبی تمایز قائل شد. اشخاصی ممکن است در نام، اصلاح‌طلب باشند اما منش و روش اصلاح‌طلبی نداشته باشند. بنابراین باید توجه کنیم که اصلاح‌طلبی یک مفهوم ریشه‌دار تاریخی است که پیشینه آن به دوره مشروطه برمی‌گردد و در انقلاب اسلامی هم ظهور خاصی پیدا کرد. این مفهوم باید از افرادی که به نام اصلاح‌طلب و منتسب به این جریان وارد می‌شوند، اما رفتار اصلاح‌طلبانه ندارند تفکیک شود.

این عضو فراکسیون امید، با بیان این که رئیس دولت اصلاحات معتقد بود در جریانات اخیر نباید مردم را خس و خاشاک و یا آشغال تعبیر کرد و باید از این گونه رفتارها بپرهیزیم، عنوان کرد: جوانانی که شعارهای ساختارشکنانه هم می‌دادند به دنبال براندازی نبودند، آن‌ها به دنبال جایگاه و خواستگاه خودشان بودند و نکته مهم این است که باید مرز فعالیت‌های اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان را با برخی جریان‌ها مشخص کنیم.

آقای خاتمی در خصوص دولت هم گفتند،‌ دولت باید تمام تلاش خود را در حل مشکلات مردم به کار گیرد و تا جایی که امکانات را در اختیار دارد، باید مشی هماهنگی بین قوا، مردم و رهبری دنبال شود و با آن که متاسفانه ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند صدا و سیما عمدتا در جهت تخریب دولت است، اطلاع‌رسانی کند و نقش فعالی در این زمینه داشته باشد.

صادقی افزود: بحث دیگر که از سوی آقای خاتمی مطرح شد، لزوم فعال بودن قوه قضائیه بخصوص در مبارزه با افراد و ظابطه‌مند شدن رفتار ظابطان قضایی بود که  آقای خاتمی در همین باره به به دوران دولت اصلاحات اشاره کردند و گفتند، در آخرین دوره، رئیس قوه قضائیه بخش نامه‌ خوبی را صادر کردند که ظرف ۶ ماه هم به قانون تبدیل شد. ایشان از مجلس هم خواستند با صداقت و پاک‌دستی خواسته‌های مردم را در نظر بگیرند، به خصوص بحث نظارت مجلس که شاید مهم‌تر از بحث قانون‌گذاری هم باشد. آقای خاتمی تاکید کردند مجلس باید از اختیار نظارتی خود برای همه دستگاه‌ها استفاده کند و ضمن حفظ همگرایی با دولت بر مطالبات مردم پافشاری کند و نقد دولت را نیز فراموش نکند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir