اصلوگرایان تندرو علیه رئیس جمهور دست به بازی خطرناکی زده‌اند
اگر چه اعتراضات مهار شد اما بسیار خطرناک است که جریان تندرو اجازه دهند سرخوردگی و ناامیدی در جامعه گسترش پیدا کند. این تاکتیک که مردم از صندوق رای ناامید شوند به نفع تندروهاست اما امید می‌رود که در بلندمدت آنها متوجه این مهم بشوند که شاخه‌ای که امروز می‌برند خود بر روی آن نشسته‌اند.

صادق زیبا کلام: امیدوارم تندروها متوجه شوند شاخه‌ای که امروز می‌برند خود بر روی آن نشسته‌اند

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: «تندروها دست به بازی خطرناکی زده‌اند که تبعات سیاسی و اجتماعی بسیار نامطلوبی درپی دارد. آنها از مدت‌ها پیش و با تمام توان درصددند بگویند حسن روحانی هیچ کاری انجام نداده و به طور کل در عملکرد خود ناموفق بوده است. تندرو‌ها با تحریک افکار عمومی برای عبور از روحانی و با داغ کردن موضوعاتی مانند «پشیمانی» و «رای ما را پس بده» در فضای مجازی علیه رئیس‌جمهور جولان می‌دهند و می‌توان گفت در آتشی که خود شعله‌ور کردند گرفتار می‌آیند.

بخش قابل توجه از کلماتی که از سوی این جریان در فضای مجازی و حتی خارج از آن، علیه دولت استفاده می‌شود و با آن دولت را بمباران می‌کنند، جملات و واژه‌هایی مانند «پشیمانی» و «رای ما را پس بده» هستند. مخالفان به‌ گونه‌ای وانمود می‌کنند که روحانی تا امروز کاری نکرده، کارنامه‌اش منفی و همه وعده‌هایش دروغ از آب درآمده است تا مردم را نسبت به رئیس‌جمهور ناامید کنند. تندرو‌ها و همه کسانی که دست به این بازی خطرناک زده‌اند متوجه یک نکته اساسی نیستند، این که اگر چه این جریان به دنبال سرخوردگی و پشیمان کردن مردم از رای به حسن روحانی است اما در حقیقت این جریان با چنین کاری عملا ارزش صندوق رای و جایگاه آن را از بین می‌برد، زیرا تلقین این مساله به مردم که روحانی کاری در دولت خود برای جامعه انجام نداده است، مردم را به این نتیجه می‌رساند که:

شرکت ما در انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی و صندوق رای چه فایده‌ای دارد؟

مگر مجلس دهم و فراکسیون امید برای ما چه کرد؟

برای چه باید باز هم در انتخابات ۱۴۰۰ به اسحاق جهانگیری یا یک اصلاح‌طلب دیگر رای بدهیم؟

البته ممکن است اصولگرایان جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد تعمدا دنبال سلب اعتماد از صندوق رای باشند برای این که می‌دانند طرفدارانشان در هر حال در انتخابات مجلس آتی و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شرکت خواهند کرد. بنابراین خیال آنها از این بابت آسوده است که هر اندازه روحانی را تخریب کنند، افرادی که به سیدابراهیم رئیسی و اصولگرایان تند رای خواهند داد، همچنان پای ثابت صندوق رای هستند. در مقابل بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و جریان خاکستری را از صندوق رای ناامید می‌کنند و عزم و اراده آنها را برای حضور در انتخابات متزلزل می‌کنند.

به همین دلیل اگر بدنه اجتماعی اصلاحات با «تکرار می‌کنم» هم در انتخابات شرکت نکند، نتیجه به نفع تندرو‌ها خواهد بود. همچنان که این بدنه اجتماعی در انتخابات مجالس هفتم، هشتم و نهم شرکت نکردند و مجلس به انحصار اصولگرایان تندرو درآمد. مردم به همین دلیل در انتخابات شورای شهر شرکت نکردند و سود آن نصیب محمدباقر قالیباف شد و ۱۲ سال در جایگاه شهردار تهران قرار گرفت و کارنامه‌ نامتوازنی از خود باقی گذاشت.

از این جهت کاملا به نفع جریان تندروست که دست به تخریب روحانی می‌زنند. نکته مهم این است که حتی اگر مردم از صندوق رای ناامید شوند، ذره‌ای هم برای آنها اهمیت ندارد. زیرا می‌دانند که طرفدارانشان در انتخابات شرکت می‌کنند اما این بازی بسیار خطرناکی است که آنها آغاز کرده‌اند زیرا ناامیدی از صندوق رای این بار ممکن است ابعاد وسیع بیابد. اگر چه اعتراضات مهار شد اما بسیار خطرناک است که جریان تندرو اجازه دهند سرخوردگی و ناامیدی در جامعه گسترش پیدا کند. این تاکتیک که مردم از صندوق رای ناامید شوند به نفع تندروهاست اما امید می‌رود که در بلندمدت آنها متوجه این مهم بشوند که شاخه‌ای که امروز می‌برند خود بر روی آن نشسته‌اند


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:روزنامه آرمان