مدل جدید نظارت استصوابی شورای نگهبان
لایحه جامع انتخابات سال‌هاست در راهروها و اتاق‌های دولت و مجلس در رفت و آمد است و با این حال هنوز حتی تکلیف برخی از مفاهیم اساسی و کلان انتخاباتی روشن نشده است

هنوز تکلیف برخی از مفاهیم اساسی و کلان انتخاباتی روشن نشده است

هنوز نه می‌دانیم «رجل سیاسی» كیست و نه حتی می‌توانیم با قطعیت درباره گستره و شمول نظارت استصوابی شورای نگهبان بر نامزدهای انتخاباتی اظهارنظر كنیم. آن‌چنان كه تا پیش از انتخابات مجلس دهم، این نظارت صرفا تا پیش از برگزاری انتخابات مرسوم بود و با حذف قید زمان از نظارت شورای نگهبان درجریان رد صلاحیت «مینو خالقی»، شمول این نظارت وسعتی نامحدودتر یافت.

در چنین شرایطی عباسعلی كدخدایی گفت: «رجل سیاسی شخصیتی است كه هم از مسائل سیاسی درك روشنی دارد و هم در توسعه ایده‌ سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران نقش موثری ایفا كرده باشد؛ یعنی اینگونه نباشد كه صرفا فردی دركی از سیاست داشته باشد، بلكه باید فرد فعالی در حوزه سیاسی باشد و نظریه داشته و حضور موثری هم در این عرصه داشته باشد. همچنین پیش‌بینی شورای نگهبان این است كه مفهوم رجل مذهبی فراتر از این تعاریف عُرفی است و منظور كسانی هستند كه بتوانند در ترویج مذهب رسمی كشور نقش موثری ایفا كنند. در حوزه مدیر و مدبر بودن هم نكاتی آورده‌ایم ازجمله اینكه همكارانِ داوطلب هم هنگام ثبت‌نام در انتخابات معرفی شوند تا ببینیم شخصی كه برای ریاست‌جمهوری داوطلب شده، می‌تواند چند نفر را جهت اداره كشور به دور خود جمع كند؟» 

كدخدایی البته بلافاصله به مخالفت اعضای كمیسیون مشورتی مجلس، شورای نگهبان و وزارت كشور اشاره كرده و می‌گوید: «این مطلب به این شكل رای نیاورد و به جای همكار، بحث مشاوران پذیرفته شد. » او اما در ادامه مسائلی را مطرح می‌كند كه به نظر، نه تنها فاقد پشتوانه حقوقی محكم هستند، بلكه اساساً امكان اجرایی شدن نیز ندارند. آن‌چنان كه سخنگوی شورای نگهبان گفته است، درصورت تصویب این پیشنهاد، صلاحیت مشاوران كاندیدای انتخاباتی، «قرینه‌ای برای مدبر بودن داوطلب مذكور» خواهد بود.

كدخدایی حتی از این نیز فراتر رفته و صراحتا عدم صلاحیت مشاور یا مشاوران را دلیلی برای ردصلاحیت كاندیدای انتخاباتی عنوان می‌كند. سخنگوی شورای نگهبان همچنین با تشریح برخی از پیشنهادهای این شورا كه با مخالفت كمیسیون مشترك مشورتی روبرو شده، عملا تلاش شورای نگهبان برای گسترش هرچه بیشتر حیطه نفوذ خود بر شؤون مختلف انتخابات را آشكار ساخته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:etemaad.ir