برای چندمین بار پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس تایید شد
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) یک بار دیگر اعلام کرد که ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند مانده است.

آژانس بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

بنابر سندی که در این باره در اختیار رویترز قرار گرفته است، مقادیر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۷ درصد از حد تعیین شده عبور نکرده است. ایران همچنین اورانیوم را با غنای بیش از ۳.۶۷ درصد که توسط آژانس تعیین شده بود غنی‌سازی نکرده است.

در این گزارش آمده است، تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران کمتر از عدد مورد توافق ۵۰۶۰ بوده و مقادیر اورانیوم ۳.۶۷ درصد ایران نیز از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر نشده است این گزارش همچنین اعلام می‌کنند که ایران آژانس را در مورد تصمیم برای ساخت پیشرانه هسته‌ای آگاه کرده است.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو سال گذشته همواره پایبندی ایران به برجام را در گزارش های مختلف خود تایید کرده است.


برای دهمین بار پایبندی ایران به برجام تایید شد

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: گزارش جدید آژانس که دهمین گزارش از روز اجرای برجام و نهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

وی افزود: تداوم تمامی فعالیت های هسته ای ایران اعم از ادامه غنی سازی ۶۷/ ۳ درصدی با ۳۰ آبشار و تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نظنز، تداوم استقرار ۶ آبشار سانتریفیوژ IR-۱ (به تعداد  ١٠٢٠ سانتریفیوژ) در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوز جداگانه مستقر شده در این سایت با هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپ های پایدار، تدوام انجام فعالیت های تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای ۳۲ تا ۴۲ ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای IR-۲m, IR-۴, IR-۵, IR-۶, IR-۶s, IR-۷ and IR-۸ ) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبرکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک( رسیدن ذخیره آب سنگین به ١١٧/٩ تُن)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرف های دیگر پیگیری می شود)، فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش ها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که در گزارش به آنها اشاره شده است.

نجفی گفت: در این زمینه به نامه جدید سازمان انرژی اتمی ایران که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته در خصوص پیشران هسته‌ای کار کند، اشاره شده است.

نماینده دایم ایران در آژانس تصریح کرد: متن گزارش همانند گزارش های گذشته است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصدی، جایگزینی برخی سانتریفیوژها و مواردی شبیه آن است.

نجفی تاکید کرد: همچنان انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه ای و بی طرفانه خود بر اساس استانداردهای پادمانی به راستی آزمایی اجرای برجام ادامه داده و همانطور که تاکنون نظارت بر اجرای پروتکل الحاقی در ایران را همانند بقیه صد و بیست کشوری که آن را اجرا می کنند دنبال کرده، به کار خود ادامه دهد.

بنا بر این گزارش، شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه مارس خود در روزهای  ١٤ تا ١٨ اسفندماه ۹۶ موضوعات مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.
 
رویترز پیشتر اعلام کرده بود که آژانس یک بار دیگر پایبندی ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir