«آشغال» خطاب کردن پناهجویان ایرانی از یک برنامه تلویزیونی استرالیایی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا در پاسخ به اظهارات توهین آمیز 2 ساستمدار استرالیایی در مورد پناهجویان ایرانی در یک برنامه تلویزیونی اعلامیه ای را منتشر کردند که در زیر می خوانید.

اعتراض به «آشغال» خطاب کردن پناهجویان ایرانی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا در پاسخ به اظهارات توهین آمیز 2سیاستمدار استرالیایی درمورد پناهجویان ایرانی دریک برنامه تلویزیونی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رویکرد یکجانبه و جهت دار این برنامه و اظهارات خلاف واقع و توهین آمیز دو نفر از رهبران سیاسی استرالیایی به پناهجویان ایرانی باعث نارضایتی جامعه ایرانی ساکن استرالیا شده است.

شبکه خبری تلویزیونی 9 استرالیا ( 9News) در برنامه شبانه کارنت افیر(A Current Affair) در 26 فوریه 2018 (7 اسفند) اقدام به پخش خبر مربوط به بازداشت یک زوج ایرانی به جرم توزیع مواد مخدر در شهر سیدنی کرد.

دراین برنامه به نقل از دو نفر از سیاستمداران استرالیایی اظهارات سخیف ، خلاف واقع و توهین آمیزی علیه ایرانیان پناهجو منتشر شد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا با صدور بیانیه ای به شرح ذیل به آن پاسخ داد:

'رویکرد یکجانبه و جهت دار این برنامه و اظهارات خلاف واقع و توهین آمیز دو نفر از رهبران سیاسی استرالیایی به پناهجویان ایرانی باعث نارضایتی جامعه ایرانی ساکن استرالیا شده است. از این رو سفارت جمهوری اسلامی ایران، مدیریت کانال 9 را به نکات ذیل جلب کرده و خواستار اصلاح رویکرد آن در مواجهه با جامعه ایرانی و انتشار پاسخ سفارت می باشد.

کشور ایران به دلیل همجواری با یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر، خود یکی از قربانیان اصلی قاچاق مواد مخدراست و تاکنون هزاران نفر از نیروهای نظامی و امنیتی آن در مبارزه با قاچاق و جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر جان خود را از دست داده اند و لذا از سیاست عدم مماشات در برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر حمایت می کند و اقدامات ایران در این زمینه بارها مورد تحسین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

سناتور پالین هنسن (Pauline Hanson) رهبر حزب ملت واحد در این برنامه مدعی شد که ایران با استرداد مجرمین موافقت نمی کند.

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل در مذاکره با مقامات استرالیایی به صورت شفاهی و مکتوب آمادگی خود را برای امضای معاهده استرداد مجرمین اعلام کرده، اما تا کنون برنامه مثبت اجرایی دریافت نکرده است.

دولت ایران معتقد است که در مبارزه با جرایم نباید به صورت تبعیض آمیز برخورد کرد و بایستی نسبت به استرداد معدود مجرمان مالی که با کلاهبرداری و نابودی زندگی مردم بی گناه، به کشور استرالیا پناهنده شده و استرالیا به بهشت امن آنها تبدیل شده، نیز برخورد شود. چرا علیرغم درخواست های مکرر دولت ایران و ارائه اسناد معتبر قضایی در استرداد آنها در چارچوب معاهدات بین المللی تعلل می شود؟

مارک لثم( Mark William Latham)، رهبر سابق حزب کارگر نیز در برنامه کارن افیرز به موضوع پناهجویان قلابی و حادثه تاسف آور یک رستوران سیدنی اشاره کرد این درحالی است که سالها قبل از آن دولت ایران به صورت رسمی و مکتوب موضوع کلاهبرداری و مشکلات روانی فرد مجرم را به مقامات استرالیایی اعلام و خواستار استرداد او بود و نسبت به حضور آزادانه وی در جامعه استرالیا هشدار می داد، اما مقامات استرالیایی به وی پناهندگی سیاسی اعطاء کردند.

دولت استرالیا در حالی بر بازگشت اجباری پناهجویان ایرانی اصرار دارد که آنها به دلیل پیامدهای تحریم های اقتصادی ظالمانه و غیرانسانی آمریکا و کشورهای متحد آن مانند استرالیا بر علیه ملت ایران و تحث تاثیر تبلیغات دروغین قاچاقچیان انسان از مرزهای ایران به صورت قانونی خارج و به استرالیا عزیمت کرده و بسیاری از آنها مدارک هویتی خود را بعد از ورود به خاک استرالیا از بین برده اند. ایران در چند سال اخیر تسهیلات لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهجویان بعد از احراز هویت آنها را فراهم کرده و در مذاکرات کنسولی مشترک نیز پیشنهادهای راه گشایی جهت حل و فصل موضوع ارائه کرده است که برخی از آنها در حال اجرا می باشد.

لثم در این برنامه در عباراتی توهین آمیز و به صورت کلی از واژه آشغال(trash) خطاب به پناهجویان ایرانی استفاده کرد که باعث نارضایتی جامعه ایرانی ساکن استرالیا شده است.

بیان چنین سخنان نفرت انگیزی از یک سیاستمدار باتجربه دور از انتظار است. در پاسخ به آقای لثم بایستی یادآور شد که رفتار یک فرد مجرم را نمی توان به کل یک جامعه چند هزار نفری در یک کشور تعمیم داد. در بین پناهجویان ایرانی نیز تعداد زیادی افراد تحصیل کرده و دارای مهارت وجود دارند که به دلایل متعدد اقتصادی و یا اجتماعی ترجیح به عزیمت به استرالیا گرفته اند. هماهنگونه که محکومیت چند نفر از اتباع استرالیایی در یکی از کشورهای همجوار به اتهام حمل مواد مخدر را نمی توان به کل جامعه استرالیایی تعمیم داد.

مهاجرت غیرقانونی تعدادی از اتباع ایرانی طی سال های گذشته با سیاه نمایی غرب از ایران و بهشت نمایی کشورهایی مانند استرالیا انجام شد که بسیاری از مهاجران با در بسته مواجه شدند و چندین سال از عمر خود را در بازداشتگاه های غیراستاندارد استرالیا در نائورو و جزیره مانوس در پاپوا گینه نو سپری کرده اند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir