ناکارآمدی مدیران دولتی در رسیدن به به برنامه های توسعه
 عضو فراکسیون زنان مجلس در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا و روز زن دلیل ناکامی در رسیدن به اهداف قانون و برنامه‌های توسعه را ناکارآمدی مدیران دولتی دانست.

جایگاه ایران به لحاظ حضور زنان در مجلس 134 در دنیا است

جشن روز زن و تقدیر از زنان حزب اعتماد ملی ازسوی دفتر اجتماعی این حزب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نجمه گودرزی، رئیس‌دفتر اجتماعی حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه با توجه به تغییرات اجتماعی، نقش زنان در مسایل مختلف قابل کتمان نیست، گفت: دین اسلام به درستی هم به نقش زن در خانواده اشاره دارد و هم به حضور زن در جامعه. یعنی نه آن نگاه متحجرانه را دارد که زن باید صرفا در خانه و تحت امر مرد باشد نه آن نگاهی را دارد که زن از مسئولیت خانواده به‌کلی جدا می‌شود.

او افزود: نگاه امام خمینی نیز به زن از همین دیدگاه نشات می‌گرفت و با نگاه‌های سنتی و بعضا متحجرانه در تضاد بود.

در ادامه پروانه مافی با اشاره به اینکه در قانون اساسی به‌طور صریح بر عدالت تاکید شده است، گفت: در کشور ما ۷۰ سال پیش به موضوع عدالت اجتماعی پرداخته شده است. این عدالت به عدالت در نقش زن و مرد نیز دلالت دارد. حالا آیا در عین اینکه در مبادی قانونی مشکل نداشته‌ایم و اصرار قانونگذار بر اجرای قانون بوده، چرا موفقیت کامل به دست نیامده است؟

او افزود: علت ناکامی در اجرای قانون و رسیدن به اهداف برنامه‌های توسعه را عمدتا در ناکارآمدی مدیران اجرایی مشاهده می‌کنیم. یعنی رویکردهای دولت‌ها ناموفق بوده و نتوانسته مسیری را که قانون تعیین کرده پیش ببرد.

عضو فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما با انباشتی از قوانین در امور یکسان مواجه شدیم که نیاز به تنقیح داشت، اظهار کرد: قوانینی که زیاد بودند و همدیگر را نقض می‌کردند و مفری برای کسانی بود که می‌خواستند از راه قانون کار غیرقانونی بکنند در قوانین ما وجود داشته و دارد.

او افزود: با همه این شرایط در حوزه زنان با مشکل قانون مواجه نیستیم. آنچه که بررسی‌های ما در مجلس دهم نشان داد این بود که نظارتی بر اجرای این قوانین نبوده است. یکی از  ارکان مهم مجلس نظارت است که در مجالس پیشین بسیار ضعیف بوده و عمده وقت به قانونگذاری گذشته‌ است. درحوزه زنان هم به همین ترتیب بوده و گاهی قوانین علیه هم بوده‌اند.

مافی ادامه داد: اما ما چه کردیم و چه باید بکنیم؟  باید حرف‌ها به عرصه عمل بیاید و برای این اولین کاری که در مجلس کردیم بحث عدالت جنسیتی بود که در قانون برنامه ششم‌ گذاشتیم. در ابتدا با مقاومت و مخالفت برخی مردهای مجلس رو‌به‌رو بودیم. بعد ریشه‌یابی کردیم دیدیم برخی از مخالفان رویکرد منفی‌ای ندارند و متوجه شدیم روی مفهوم‌سازی مشکل داریم.

این نماینده مجلس توضیح داد: برایشان سوال بود که یعنی چه عدالت جنسیتی؟ یعنی همه مردها بروند زن‌ها بیایند؟ ما جلسه بحث و مذاکره گذاشتیم که این عدالت جنسیتی چیزی است که در قانون آمده، امام گفته، قانون گفته و مخالفتی با دین نیز ندارد. به هر حال این قانون در برنامه جا گرفت که این یک شاهرگ است.

مافی تاکید کرد: علاوه بر اینکه نهادهای فکری و عقیدتی ما می‌گفت باید این کار انجام شود تا تبعیض از بین برود، محاسباتی که دنیا و سازمان‌های بین‌المللی برای سنجیدن کشورها دارند حضور زنان در عرصه های مختلف را به‌عنوان یک شاخص اساسی و متقن ‌مورد توجه قرار می‌دهند. بخشی هم برمی‌گردد به حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه الان در دنیا ‌نزدیک ۸ درصد مناصب ریاست قوه مقننه به زن‌ها سپرده شده است، گفت: یعنی در دنیا هم وضعیت مطلوب و نرمال نیست، اما ما فاصله نسبتا جدی با همین وضعیت جهان داریم. بد است که از میان ۱۹۰ کشور جایگاه ما ۱۳۴ به لحاظ حضور زنان در مجلس است. تازه تلاش‌های زیادی شده تا به اینجا رسیده‌ایم. خب این شاخص‌ها در محاسبات بین‌المللی تاثیر دارد و بودجه‌های ما را کاهش می دهد.

مافی با بیان اینکه وضعیت امیدبخش و رو به بهبود است، اظهار کرد: مثلا در حوزه اجرا، بعد از ابلاغ زئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه تا پایان برنامه به اندازه ۳۰ درصد مشاغل در اختیار زنان باشد، می‌بینیم که تغییرات کندی در حال رخ دادن است. مهم این است که جا بیفتد. پس شرایط ما رو به بهبود است؛ هرچند که انتظارات زیاد و به حق است.

مافی افزود: به این فکر افتادیم که الگوی اشتغال زنان الگوی بومی مناسبی که به هر دو نقش زن‌ نگاه عام داشته باشد و شرایطی را ایجاد کند که زنان هر دو نقش را ایفا کنند نیست و می‌بایست الگوی مناسب دیگری طراحی شود. با مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها مثل پژوهشگاه زنان و خانواده دانشگاه الزهرا، تهران و... که سالها عقبه تلاش‌های آکادمیک دارند مذاکره کردیم و همه را در فراکسیون خانواده که در کنار فراکسیون زنان ایجاد کردیم تا از نیروی مردان هم استفاده کنیم، جمع کردیم. تخصصی وارد شدیم و از تجارب گذشتگان استفاده کردیم. ما می‌خواهیم ۳۰ درصد تا پایان برنامه ششم عملیاتی شود و بعد در برنامه هفتم روی ۵۰ درصد برویم. البته معنی‌اش این نیست که آنچه در برنامه هست قطعا عملیاتی شود، اما تلاشمان را می‌کنیم.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: دنیا به سمتی می‌رود که زنان برای اداره جهان آماده می‌شوند. ما باید برای این آینده از الان برنامه داشته باشیم و پیش‌بینی کنیم.

او اظهار کرد: بحث عدالت جنسیتی بالاخره جا افتاد و در قانون آمد و این روزها بهانه‌های خوبی است که به آینده فکر کنیم.  حضرت فاطمه زهرا در سخنرانی‌ها آینده جامعه اسلامی آن روز را پیش‌بینی می‌کند و درباره آینده حرف می‌زند.

مافی تاکید کرد: یک‌ نگاه بلند و توسعه‌گرا به آینده فکر می‌کند و ما باید طراحی و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با بیان اینکه جامعه ما نشاطش کم است و زنان ما نیز نشاطشان کمتر است، گفت: از طرفی ما بلد نیستیم چطوری شادی کنیم مثل همین جریان مراسم شهرداری.

مافی همچنین اظهار کرد: امروز دنیا به خانواده برگشته است. یک سال‌هایی اروپایی ها مسیرهای خلاف خانواده رفتند، اما امروز این طور نیست و به خانواده برگشته‌اند.

در پایان این مراسم از زنان حزب اعتماد ملی با حضور اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب، تعدادی از اعضای شورای مرکزی و پروانه مافی تقدیر به عمل آمد و هدایایی به آنها تقدیم شد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir