رای ناپلئونی وزیر کار برای ابقا در وزارت!
جلسه امروز استیضاح ربیعی به شدت تحت الشعاع سابقه امنیتی او در وزارت اطلاعات قرار گرفت.

آرای ممتنع ربیعی را نجات داد

آرای استیضاح وزیر رفاه در حالی اعلام شد که حدود ۲۰ دقیقه شمارش آرا به طول انجامید و نمایندگان چند بار اقدام به بازشماری آرا کردند. نهایتا ۱۲۶نفر به استیضاح وزیر و برکناری او رای دادند و ۱۲۴ نفر با استیضاح مخالفت کردند، اما در این میان ۲ رای ممتنع به کمک وزیر آمد و باعث شد ربیعی در کسوت وزیر رفاه باقی بماند.

در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس، عثمانی، مقصودی، حسن بیگی، نادری ،فرهنگی، نگهبان، حسنوند، پورابراهیمی و تاجگردون در موافقت با استیضاح سخنرانی کردند و علی ربیعی هم پس از اینکه دفاعیات خود را ایراد کرد، بخشی از وقت خود را به کواکبیان و محبی‌نیا داد.

جلسه امروز استیضاح ربیعی، به شدت تحت الشعاع سابقه امنیتی او در وزارت اطلاعات قرار گرفت در همین رابطه فریدون حسنوند نماینده اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی در اظهاراتی به نام مستعار امنیتی ربیعی (عباد) اشاره کرد و گفت که وی در حالی در ستاد میرحسین موسوی حضور داشته که بعد از سرزنش اصولگرایان گفته نفوذی نظام در این ستاد بودم. البته غلامرضا تاجگردون یکی دیگر از موافقان استیضاح وی سوابق امنیتی وی را افتخار آمیز دانست و موارد دیگری را به عنوان مخالفت خود اعلام کرد.

در جریان بررسی استیضاح ربیعی تعداد زیادی از نمایندگان، اطراف صندلی‌های نمایندگان دولت تجمع کرده بودند که این امر تذکر چندین باره رئیس مجلس را به دنبال داشت. نکته قابل توجه دیگر در جریان این استیضاح غیبت رئیس مجلس در میانه جلسه بود. او حدود ساعت ۱۰:۳۰ سکان صحن علنی را به دست مسعود پزشکیان سپرد و از جلسه علنی خارج شد.

در جریان نطق محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر رفاه، وی خواستار پخش فیلمی از مخالفت خود با ربیعی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت یازدهم شد که این فیلم بدون صدا پخش شد و این امر اعتراض پورابراهیمی را به دنبال داشت که نطق خود را موکول به پخش این فیلم کرد، او پس از اینکه دقایقی اظهارات خود را مطرح کرد ما بقی سخنان خود را نیمه تمام گذاشت تا بعد از اینکه اشکال سیستم پخش رفع شود، صحبتهای خود را ادامه دهد.

در اوایل صحبت پورابراهیمی و وقتی وی از ربیعی درباره منزل میلیاردی‌اش در شمال شهر سوال پرسید، عبدالحمید خدری نماینده بوشهر به شدت به وی اعتراض کرد تا جایی که فریادهای او نظم جلسه علنی را بر هم زد.

پیش از آغاز رای گیری برای استیضاح، پزشکیان که اداره جلسه را برعهده داشت از نمایندگان دولت خواست تا جلسه مجلس را ترک کنند. براین اساس واعظی، امیری، آذری جهرمی، زنگنه و سیف از جلسه مجلس خارج شدند. اسحاق جهانگیری نیز پیش از پایان بررسی استیضاح جلسه مجلس را ترک کرده بود.

جلسه رای اعتماد علی ربیعی به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد و تعداد زیادی خبرنگار، عکاس و تصویر بردار این جلسه را پوشش دادند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس که روز گذشته به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستان بستری شده بود نیز در جلسه امروز حضور پیدا کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir