تشریح دومین اجلاس روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه
روحانی با اشاره به دومین اجلاس روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه، مطالب مطرح شده را بسیار مفید و خاطرنشان کرد: افزایش کمک به مجروحان جنگ سوریه از توافقات این اجلاس است.

روحانی: نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند

حسن روحانی رییس‌جمهوری عصر چهارشنبه در نشست خبری روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه بعد از دور دوم مذاکرات سه کشور درباره تحولات اخیر سوریه که در آنکارا برگزار شد، با اشاره به وضعیت منطقه طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: منطقه ما در سال‌های اخیر مبتلا به معضل بسیار مهمی به نام تروریسم شد آن هم تروریست‌هایی که از سوی برخی از کشورها تربیت شده بودند و به آنها پول داده می‌شد و سلاح‌های مدرن در اختیارشان قرار می‌گرفت؛ تروریست‌هایی که می‌توانستند نفت مردم سوریه را بفروشند، موزه‌های گران قیمت این کشور را منهدم کنند و اشیای آن را در بازار بفروشند.

 برخی از کشورهای بزرگ جهانی از جمله آمریکا نیز می‌خواستند از گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره در این منطقه به عنوان ابزارشان برای سال‌های طولانی استفاده کنند اما ملت‌های بزرگی چون ملت سوریه و ملت عراق با کمک کشورهای دوست این توطئه بزرگ را خنثی کردند.

امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد؛ گرچه باقی ‌مانده‌هایی از آنها هنوز در گوشه و کنار وجود دارد. امروز بعد از چند سال امید مردم منطقه برای مبارزه پیگیر علیه تروریسم از همیشه بیشتر شده است.

روحانی با اشاره به اجلاس آستانه روسیه درباره سوریه، گفت: در مسیر مبارزه با تروریسم حدود 15 ماه پیش در آستانه اجلاسی تشکیل شد و در آن روندی مورد نظر قرار گرفت که این روند منتهی شد به نوعی آتش‌بس و کاهش تنش در چهار منطقه سوریه. در این روند کشورهای روسیه، ترکیه و ایران نقش اساسی را ایفا کردند و در ضمن برگزاری جلسات فراوان در سطح کارشناسی وزرا، اولین نشست سران را در نوامبر گذشته در سوچی تشکیل دادند.

وی با اشاره به آثار اجلاس سوچی، افزود: از آثار مهم این اجلاس، تشکیل کنفرانس ملی میان معارضین سوریه و نمایندگان دولت سوریه در سوچی بود. این گامی امیدبخش بود که باید آن را ادامه دهیم. از آن زمان تاکنون تحولات بسیار زیادی در سوریه اتفاق افتاده که برخی خوشایند و برخی نیز تلخ بوده‌اند، اما من خوشحالم که در مجموع امروز امید مردم سوریه نسبت به گذشته برای صلح بیشتر شده و مردم امید بیشتری به بازگشت به خانه خود دارند.

بسیار خوشحالم که امروز سران سه کشور در آنکارا، دومین اجلاس را تشکیل دادند. ما در جلسات سه جانبه بحث‌های بسیار مفید و صریح نسبت به سوریه و آینده آن مطرح کردیم که خوشحال‌کننده‌ترین لحظات امروز برای من لحظه‌ای بود که سه کشور توافق کردند بیش از گذشته برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم سوریه و نجات مجروحین با هم همکاری کنند. امیدوارم این توافق را در مقام عمل به گونه‌ای اجرا کنیم که بتوانیم مردم مظلوم سوریه به ویژه مجروحان را کمک کنیم.

از دید جمهوری اسلامی ایران که همواره تکرار کرده‌ایم سوریه، راه‌حل نظامی ندارد، بلکه از راه‌حل سیاسی باید موضوعات سوریه حل و فصل شود و همه باید کمک کنیم که جنگ در سوریه متوقف و راه‌حل صلح‌آمیز دنبال شود و مردم آواره و ستمدیده به خانه‌های خود باز گردند. باید همه کمک کنیم که مردم احساس آرامش در زندگی خود داشته باشند.

ما تاکید می‌کنیم که تمامیت ارضی، حاکمیت ملی،‌ وحدت و استقلال سوریه که خواست مردم سوریه نیز هست باید به عنوان اهداف مهم مورد توجه همگان باشد. باید مبارزه با تروریسم ادامه یابد و باقیمانده‌های آنها از سوریه رانده شوند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد، خاطرنشان کرد: کاری که ما باید انجام دهیم، کمک برای آینده سوریه است. آینده سوریه متعلق به مردم آن است و این مردم سوریه هستند که در نهایت با رای دادن به اصلاح قانون اساسی و شرکت در یک انتخابات آزاد برای آینده خود تصمیم بگیرند. 

ما کشورهای سه‌گانه ضامن روند آستانه به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد و روز جشن بزرگ برای منطقه روزی است که پایان جنگ و درگیری در سوریه باشد و تروریست‌ها از این کشور رخت بربسته باشند و دروازه‌های سوریه به روی همه آوارگان باز شود و مردم در یک انتخابات آزاد آینده و سرنوشت خود را تعیین کنند.

روحانی  با تقدیر از روسای جمهور ترکیه و روسیه جهت حضور در این اجلاس و اتخاذ تصمیمات درباره سوریه تقدیر و برای ادامه تلاش‌ها نسبت به برقراری ثبات و امنیت در منطقه اظهار امیدواری کرد.

رییس‌جمهور درباره سیاست ایران در قبال تحولات سوریه، گفت: ما معتقدیم باید با تروریست‌ها مبارزه شود و به دولت‌ها و نیروهایی که با تروریست‌ها مقابله می‌کنند، کمک شود. نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند و نظرات مردم باید سرنوشت سوریه را بسازد. امیدواریم نقشه دشمنان برای تجزیه سوریه و نگه داشتن تروریست‌ها در این کشور ناموفق باشد و به زودی شاهد منطقه امن و سوریه امن باشیم.

رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آوارگان سوریه با اشاره به اینکه کشورهایی که از آوارگان سوریه کمک و نگهداری کردند باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند، اظهار کرد: من در این زمینه از جمله از ترکیه تشکر می‌کنم که بار سختی را تحمل کرد و شاید ما در ایران بیشتر درک کنیم که این بار چقدر سنگین است.

در ایران بیش از 39 سال است که بیش از سه میلیون مهاجر افغانی زندگی می‌کنند و بیش از 20 هزار افغانی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند و 300 هزار کودک افغانی نیز به طور رایگان در مدارس ما مشغول تحصیل هستند.

به هر حال این کار، کار مهمی است و کشورهای اروپایی هم در این زمینه باید کمک کنند و اگر قول دادند باید آن را کامل عملی کنند.


پوتین:هدف ما از نشست سه‌جانبه، ایجاد امنیت و ثبات در سوریه است

ولادیمیر پوتین در نشست خبری سه‌جانبه روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران که پس از دور دوم مذاکرات این سه کشور درباره تحولات جدید سوریه انجام شد، با اشاره به اینکه مذاکرات سه‌جانبه در محیطی بسیار مثبت برگزار شد و نتایجی بسیار مفید داشت، اظهار کرد: ما مساله سوریه را از ابعاد مختلف بررسی کردیم و هدف ما ایجاد امنیت و ثبات در این کشور است.

روسیه، ‌ترکیه و ایران بسیار مشتاق مشارکت داشتن در تقویت حاکمیت سوریه و حفظ استقلال آن هستند و جامعه جهانی نیز باید در این زمینه با ما همکاری کند تا وحدت خاک، استقلال و حاکمیت این کشور به ثبات برسد.

رییس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه ما به طور کلی درباره گام‌هایی که به حل بحران سوریه کمک می‌کند، بحث کردیم، گفت: ما در این زمینه گفت‌وگو کردیم که تاسیسات زیربنایی سوریه باید بازسازی شود و برای آن به عملیات آستانه توجه بزرگی برای حل بحران سوریه از نظر سیاسی داریم.

در همین چارچوب از گفت‌وگوی ملی سوریه که در سوچی برگزار شد و نتایج مثبتی را در آن شاهد بودیم تقدیر می‌کنیم چرا که همه این نشست‌ها در چارچوب توافق‌هایی است که در سمت و سوی حل بحران سوریه حرکت می‌کند و ما به آن دست یافتیم و تاکید می‌کنم که مردم این کشور خودشان باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

پوتین با اشاره به مساله انتخابات و برگزاری آن در سوریه، اظهار کرد: مساله انتخابات نباید سیاسی شود و همه کشورها باید به حل بحران انسانی در سوریه و مشخص شدن وضعیت این کشور و به ثبات رسیدن آن کمک کنند.

رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به عملیاتی که در غوطه شرقی انجام می‌شود، اظهار کرد: ما عملیات بی‌نظیری را برای خروج آوارگان و نیروهای مسلحی که حاضر نبودند سلاح‌هایشان را روی زمین بگذارند انجام دادیم و پس از این هم شهروندان ترکیه و روسیه کمک‌های خود را به این کشور بیشتر خواهند کرد.

وی در پایان با اشاره به سخنان رییس‌جمهور روحانی،‌ اظهار کرد: امروز نیز رییس‌جمهوری ایران تدابیری را برای تبادل اسرا که از پیش مشخص شده بود اعلام کردند و می‌کوشیم که بعد از حل بحران سوریه کار بازسازی زیرساخت‌های این کشور را انجام دهیم که روسیه در این زمینه اعلام آمادگی شرکت‌های خود را برای انجام این مهم اظهار می‌کند.

اردوغان:امنیت سوریه یعنی امنیت ترکیه

رجب طیب اردوغان طی سخنانی در نشست خبری روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه بعد از دور دوم مذاکرات سه کشور درباره تحولات اخیر سوریه، اظهار کرد: با توجه به اینکه در موضوع سوریه به یک وحدت سه‌جانبه رسیده‌ایم تمام تلاش‌مان باید این باشد که این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و در مورد سوریه تحت هر شرایطی استقلال خاک و نابود کردن تروریست‌ها در آنجا را مورد توجه داشته باشیم.

ترکیه برای نابودی تروریست‌ها گام‌های بزرگی برداشت و هنوز هم به دنبال برخورد با تروریست‌هایی است که در خاک سوریه باقی مانده‌اند.

اردوغان با بیان اینکه ترکیه همواره توجه دارد که باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود، اظهار کرد: نه تنها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و نیز تروریست‌ها را از سوریه بیرون کنیم، بلکه باید زیرساخت‌های نابود شده این کشور را هم آباد سازیم و در این زمینه هر کمکی که می‌توانیم انجام دهیم.

ما توجه داریم که باید حفظ سلامت مردم سوریه مورد توجه قرار گیرد و باید به دنبال کارهای لازم برای رسیدگی به این موضوع باشیم.

رییس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه تمامی دوستان رسانه‌ای ما باید این را بدانند که گروه‌های حاضر در شمال سوریه نیز باید از این منطقه خارج شوند، اظهار کرد: در اصل تفاوتی میان داعش و سایر گروه‌های تروریستی نیست و باید بدانیم که موضوع جنگ در سوریه با داعش شروع شد اما سایر گروه‌های تروریستی نیز به اصطلاح خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و خود را وارد این منطقه کردند.

وی با اشاره به وجود کیلومترها مرز مشترک میان ترکیه و سوریه، اظهار کرد: ما در مرزهای خودمان هم که به سوریه منتهی می‌شود کنترل‌های لازم را داشته و خواهیم داشت و تاکید می‌کنیم که اگر سوریه آرام گیرد ما هم آرام می‌گیریم چرا که با این کشور صدها کیلومتر مرز مشترک داریم و امنیت سوریه یعنی امنیت ترکیه.

اردوغان با بیان اینکه نیروهای ترکیه همواره توجه داشتند که در مناطق جنگی افراد غیرمسلح آسیب نبینند، اظهار کرد: بحرانی که در این منطقه وجود دارد را باید از میان ببریم و تمامی اتفاقات خونباری که در سوریه اتفاق افتاد باعث ناراحتی ما شده است و تمامی کمک‌ها را باید برای حل این بحران و آبادی مجدد سوریه انجام دهیم.

اجازه نمی‌دهیم که امنیت ما به خطر بیفتد و هر چه که توان داشته باشیم به کار می‌گیریم تا این موضوعات را حل کنیم و اصرار داریم که تنها راه‌حل بحران سوریه، اعتماد دیپلماتیک و پشت میز مذاکره نشستن است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir