آیا بیان جمله 2 میلیون شغل از سوی روحانی تنها یک اشتباه لفظی بود؟!
 حجت‌الاسلام روحانی در طی این سال‌ها اظهاراتی داشته که برای وی و دولتش در بین افکار عمومی هزینه‌هایی داشته است اما به نظر می‌رسد سخنرانی صبح امروز از این منظر جزو نقاط عطف است.

از ۲ میلیون شغل خیالی تا خستگی در ساعت ۱۰ صبح شنبه!

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران دولت دوازدهم سخنرانی کرد که ‌می‌توان این سخنرانی رئیس‌جمهور را یکی از سخنرانی‌های پرهزینه وی برشمرد.

حسن روحانی امروز در سخنانش خود را نوکر مردم خواند. رئیس دولت در جمع مدیران خود گفت که "ما خادم و نوکر مردم هستیم".

این سخنان روحانی در حالی بیان شد که رئیس‌جمهور کنونی کشورمان حدود 5 سال قبل و در شرایطی که ریاست رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، در همایش برند برتر، کیفیت برتر گفته بود: "ما نیاز به نوکر نداریم، نیاز به مدیر داریم".

این کنایه رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهایی بود که سودای ریاست‌جمهوری را در سر داشت و چند ماهه بعد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی کرده‌اند که این تغییر نظر روحانی در مورد اینکه باید نوکر مردم بود یا مدیر، به عدم توانایی وی برای عمل به وعده‌هایی برمی‌گردد که به مردم داده بود.

آیا بیان جمله 2 میلیون شغل از سوی روحانی تنها یک اشتباه لفظی بود؟!


یکی دیگر از اظهارات پر هزینه امروز رئیس‌جمهور ارائه آمار درباره ایجاد دو میلیون شغل در فضای مجازی بود.

روحانی گفت که این آمار را براساس اطلاعاتی بیان می‌کند که آذری جهرمی وزیر ارتباطات به او داده است. بیان این سخنان، واکنش متعجبانه وزیر ارتباطات را در پی داشت که این تعجب آذری‌جهرمی معنادار بود.

البته وزیر ارتباطات در این باره توضیح داد که فکر می‌کنم بیان دو میلیون شغل یک اشتباه لفظی از سوی رئیس‌جمهور بود. گزارشی که خدمت رئیس‌جمهور دادیم مبنی بر این بود که در دوسال گذشته در فضای مجازی بالغ بر 200 هزار شغل ایجاد شده است.

 وزیر ارتباطات روحانی همچنین گفت که این اشتباه ناشی از خستگی رئیس‌جمهور بوده است.

البته این توضیح وزیر ارتباطات نه تنها هزینه ارائه آمار اشتباه از سوی روحانی را جبران نکرد بلکه این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرد که چگونه ممکن است رئیس‌ دستگاه اجرایی کشورمان ساعت 10 صبح اولین روز هفته به قدری خسته باشد که دچار چنین اشتباهی شود؟ این توضیح جهرمی برخی مصاحبه‌های اصلاح‌طلبان درباره حجم پایین کار آقای رئیس‌جمهور را تداعی می‌کند. پیشتر عبدالله ناصری گفته بود رئیس جمهور علیرغم اینهمه مسئله و مشکل در کشور، 9 صبح در محل کار حاضر می‌شود!  گفته می‌شود تعداد قابل توجهی از وزرای روحانی نیز از این موضوع شکایت دارند که نمی‌توانند در وقت مقتضی آقای روحانی را ملاقات کنند چرا که ایشان وقت کافی برای دیدار با وزرا هم اختصاص نمی‌دهد.

ارائه آمارهای اشتباه از سوی روحانی پیش از این هم مسبوق به سابقه بود. رئیس‌جمهور بارها در مورد آمار اشتغال، میزان تورم و... اشتباهاتی داشته که آمارهای رسمی بانک‌ مرکزی، مرکز آمار و وزارت کار آمارهای رئیس‌جمهور را نقض کرده بود. این موضوع هم هزینه‌های زیادی برای روحانی در پی داشته بود. به طوری که در دوران انتخابات ریاست جمهوری 96 برخی رقبای روحانی همین موضوع را در نقد دولت وی مطرح کردند.

هزینه دیگر سخنرانی امروز آقای روحانی، اهانت دیگر او به منتقدان است که از او  چهره‌ای کاملاً متفاوت با آنچه شعار می‌دهد، در افکار عمومی می‌سازد. او پیش از این مجموعه‌ای از توهین‌ها از جمله بی‌سواد، بی‌شناسنامه، ترسو، بزدل، به جهنم، لرزان، نفهم، انقلابی‌نما، رانتخوار تحریم، بیکار، متوهم، افراطی، هتاک و... در مورد منتقدین خود بکار برده بود و امروز هم در پنجاه‌وپنجمین توهین رسمی ثبت‌شده، منتقدان دولت را "ناقص‌العقل" خواند.

این توهین‌های رئیس‌جمهور نه تنها در دوران انتخابات سبب زیر سوال رفتن دولت یازدهم شد و برخی از رقبای وی در این دوران از این موضوع استفاده کرده و به دولت یازدهم نقد کردند بلکه این توهین‌ها منجر به واکنش‌های منفی در افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

این توهین‌های روحانی به منتقدین در حالی است که وی در سال 93 و در مراسم «جشن انتظار و امید» گفته بود: دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار جمع شده‌ایم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com