آمریکا و عربستان به دنبال جنگ نفتی با ایران
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تاکید کرد «تلاش آمریکا و عربستان برای تصاحب بازارهای ایران، یک جنگ نفتی است».

 معاون وزیر نفت: آمریکا و عربستان جنگ نفتی با ایران را دنبال می کنند

«امیرحسین زمانی ‌نیا» معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت عصر امروز (دوشنبه) در بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: مسوولان نفتی عربستان با ارائه تخفیف‌ها و برنامه های مختلف، همواره به‌دنبال تصاحب بازار فروش نفت ایران بوده‌اند.

عربستان رقابت ناسالمی را آغاز کرده است اما آمار صادرات نفت ایران در ماه های اخیر نشان می دهد عربستان در این زمینه، موفقیتی به دست نیاورده است.

دستیابی به سازوکارهای خلاقانه برای فروش نفت در زمان تحریم

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: ایران در چهار دهه تحریم‌ توانسته است سازوکارهای خلاقانه برای فروش نفت به دست آورد.

تا زمانی که بتوانیم نفت بفروشیم، عواید فروش را بدون مشکل دریافت کرده، تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را خریداری کرده و برای پروژه‎های نفتی تامین مالی کنیم، برجام در صنعت نفت معتبر است.

زمانی نیا درباره بازگشت تحریم‌ها و خروج احتمالی آمریکا از برجام نیز گفت: تا زمانی که شروط برجام بر جا باشد این توافق برای صنعت نفت ایران معتبر است، در غیر این صورت برجام برای صنعت نفت، معنایی ندارد.

توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده، چندین بار بر پایان دادن به برجام تاکید کرده است و اکنون بیست و دوم اردیبهشت ماه باید میان ادامه برجام یا خروج از آن تصمیم بگیرد.

روش‌های «موثر» ایران برای حفظ بازار

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: در صورت بازگشت تحریم ها و در بدترین حالت، شرایط صنعت نفت کشور به سال 1392 بازمی‌گردد که بعید می دانم چنین شود اما در همان شرایط سال 1392 نیز شرکت ملی نفت کار خود را به خوبی انجام داد.

«ایران در چهار دهه تحریم‌ها توانست روش‌ها و سازوکارهای موثری را برای حفظ بازارهای خود به‌دست آورد».

وی به امضای سه قرارداد جدید نفتی اشاره کرد و افزود: در قراردادهای جدید نفتی شرایط انعطاف‌پذیری برای مذاکره با شرکت‌های خارجی وجود دارد.

وجود ذخایر غنی نفت و گاز، برخورداری از نیروهای کار ماهر، هزینه پایین تولید نفت از مزیت‎های ایران برای سرمایه گذاری است.

فروش نفت؛ در اولویت سیاست های ایران

به احتمال زیاد در جلسه آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موضوع قیمت متعادل نفت بررسی شود.

وی تاکید کرد با توجه به شرایط موجود درباره موضع ایران در اوپک باید صبر کنیم.

«ما در شرایط عادی از تصمیم‌های اوپک حمایت می‌کنیم اما همواره فروش نفت خود را در اولویت قرار می دهیم».

وی به سواپ (معاوضه) نفت عراق اشاره کرد و گفت: این عملیات به سبب برخی مشکلات لجستیکی (حمل و نقل) تاخیر داشت اما بزودی آغاز می شود.

زمانی ‌نیا درباره صادرات نفت ایران به روسیه اعلام کرد: روسیه تاکنون 2 محموله نفت از ایران برداشت کرده و به دریافت نفت بیشتری از ایران علاقه مند است که از آن استقبال می کنیم.

وی درباره حضور توتال در ایران گفت: ایران کشوری باثبات برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز است؛ ضمن اینکه ملاحظات ژئواستراتژیک برای شرکت‎های بین المللی مهم است.

زمانی ‌نیا درباره صادرات گاز به عمان پیش بینی کرد: تا اواسط تابستان، وضعیت این پروژه و قرارداد آن به احتمال زیاد نهایی می شود.

در سفر اخیر وزیر نفت به عمان 2 طرف قرارداد در زمینه حق ‌العمل‌کاری مذاکره کردند و به نظر می‌رسد بزودی هیات عمانی برای مذاکرات نهایی به ایران سفر کند.

بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1053 شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 37 کشور دیگر از دیروز (یکشنبه) گشایش یافت.

نمایندگان جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند پاویون اختصاصی دارند.

این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان نخستین در خاورمیانه و پنجمین در دنیا به شمار می‎رود که 90 درصد شرکت‌کنندگان آن نیز فعالان بخش خصوصی یا نیمه‌خصوصی اند.

مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه، تلاش برای جذب سرمایه‌ و انتقال فناوری و معرفی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است.

ببست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تا نوزدهم اردیبهشت از ساعت 10 تا 18 در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران پذیرای علاقه مندان است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir