توصیف جالب ترامپ از ظریف در نشست کابینه در واشنگتن
ترامپ دیروز در نشست کابینه خود در واشنگتن گفت: جان کری در برابر مردی که داشت با او مذاکره می‌کرد - ظریف-، هیچ شانسی نداشت.

اولین بار ظریف را دیدم؛ گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد برآید

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر اظهاراتی تهدیدآمیز علیه ایران مطرح و به تهران توصیه کرده برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند.

وی که در نشست کابینه آمریکا صحبت می‌کرد، در پاسخ به اینکه واکنش آمریکا به احتمال بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به وضعیت پیش از برجام، گفت: «خواهند دید، خواهند دید. فکر می‌کنم نباید چنین کاری کنند. به ایران توصیه می‌کنم که برنامه هسته‌ای خود را آغاز نکنند، قویا به آن‌ها توصیه می‌کنم این کار را نکنند. اگر این کار را انجام دهند، تبعات بسیار وخیمی خواهد داشت.»

او در بخش دیگری از این نشست، برجام را «یک توافق کاملا یک‌طرفه» توصیف کرد و گفت: «این توافق نهایتا به اشاعه هسته‌ای در سرتاسر خاورمیانه منجر می‌شد. همه کشور‌ها در این مورد صحبت می‌کردند... همه آن‌ها از کاری که من کردم، بسیار خوشحال هستند. این یک توافق کاملا یک‌طرفه بود و ما برای رسیدن به آن ۱۵۰ میلیارد دلار، از جمله ۱.۸ میلیارد دلار نقد، هزینه کردیم. این [توافق]خوب و متناسب نبود.»

ترامپ افزود: «خواهیم دید که با ایران چه خواهیم کرد. شاید خوب نباشد، اما باز هم اشکالی ندارد. آن‌ها باید بفهمند دنیا چطور است، چون فکر می‌کنم نمی‌دانند دنیا چطور است. ببینید که در خاورمیانه چه خبر است، در سوریه، در یمن و در تمام مناطق فقط خونریزی و مرگ است. نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیافتد. ما یک توافق بسیار وحشتناک را لغو کردیم که هرگز نباید منعقد می‌شد. برخی از قدرتمندترین تحریم‌هایی را که تاکنون علیه یک کشور اعمال کرده‌ایم، اعمال خواهیم کرد. [این تحریم‌ها]خیلی زود اجرایی خواهند شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه این تحریم‌ها آماده اعمال هستند، گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که یک توافق به جهان لطمه بزند. این توافقی است که به جهان لطمه می‌زند، نه ایالات متحده؛ و قطعا دیروز دیدید که "بنیامین نتانیاهو" [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی]برخاست و در حمایت از آنچه انجام دادیم صحبت کرد.»

وی ادامه داد: «بعضی از سناتور‌ها را دیده‌ام که می‌گویند که نباید این کار را می‌کردی، بعضی از سناتور‌های دموکرات. اما این را از صمیم قلب نمی‌گویند، آن‌ها هم [با توافق]مشکل داشتند، مثلا "چاک شومر"، او کاملا مخالف این توافق بود و علیه آن رأی داد. او بر سر این توافق با [باراک]اوباما جنگید، آن زمان بر سر این توافق کارشان به جنگ و دعوا کشید. او می‌خواهد از اسرائیل محافظت کند و می‌داند که این توافق برای اسرائیل و برای خاورمیانه بسیار بد است. اما می‌دانم که او علیه این توافق رأی داد، اما حالا می‌گوید که او نباید از توافق خارج می‌شد. شاید هم نظرش تغییر کرده، اما توافق فقط بدتر شده است.»

ترامپ که در یک سال حضورش در کاخ سفید عملا اجرای برجام را متوقف کرده و روز گذشته هم رسما از این توافق خارج شد، در ادامه گفت: ایران باید باز هم با واشنگتن گفت‌وگو کند.

وی گفت: «بنابراین، شاهد اتفاقات هیجان‌انگیز زیادی خواهیم بود. فکر می‌کنم چیز هیجان‌انگیزی باشد. شاید آن‌ها هرگز این را نگویند، چون آن‌ها مذاکره‌کننده‌های فوق‌العاده‌ای هستند. [جان] کری [وزیر خارجه سابق آمریکا] در برابر مردی که داشت با او مذاکره می‌کرد، هیچ شانسی نداشت. اولین باری که آن مرد را دیدم، او را در یک برنامه دیدم... من او را نگاه کردم و بعد از سه دقیقه تماشا گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد، برآید. بعدا دیدیم که همین‌طور هم شد. بنابراین، یا به یک توافق واقعا خوب برای جهان می‌رسیم یا اصلا توافقی نمی‌کنیم.»

وی ادامه داد: «ایران خواهد گفت که نمی‌خواهیم مذاکره کنیم، حتما این را خواهند گفت، اگر من هم در موقعیت آن‌ها بودم، همین را می‌گفتم. در چند ماه اول ما مذاکره‌ای نخواهیم داشت، اما مذاکره خواهند کرد یا چیزی اتفاق می‌افتد، [البته]امیدوارم که اینطور نشود.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: asriran.com