پشت پرده مناظرات انتخابات سال 88
روزنامه شرق با حمیدرضا موسوی، از مسئولان ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد گفتگو کرده است. نكته مهمی كه به آن اشاره كرده، این است كه پشت صحنه كارگردانی مناظره‌های سال 88 اسفندیار رحیم‌مشایی بوده است.

افشاگری درباره نقش مشایی در مناظره‌های سال ۸۸

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

شما گفته‌اید كه از آقای مشایی یك‌سری اسناد در دست دارید كه مربوط به همان سال‌هاست. چرا الان قصد دارید درباره ‌آنها صحبت كنید؟ بعد از 9 سال. اتفاقا شما باید به افكار عمومی پاسخ بدهید كه اگر اسنادی داشته‌اید یا اعتقاد به تخلفاتی داشته‌اید، چرا همان زمان مطرح نكردید؟

من سال 84 و 88 در ستاد امتداد مهر، مسئول ستاد بودم. ستاد امتداد مهر مربوط به پسر آقای احمدی‌نژاد بود؛ مهدی. من مسئول كل ستادهای امتداد مهر بودم. انتشار این اسناد آن زمان به صلاح كشور و نظام نبود. آن زمان اگر امثال ما از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌كردیم، به دلیل این بود كه خط احمدی‌نژاد با خط حضرت آقا یكی بود؛ اما الان به انحراف كشیده شده است.

مثلا چه كاری در سال 88 انجام می‌دادید؟

نكته‌ای كه می‌خواستم همین‌جا اشاره كنم، این است كه زمان مناظره‌ احمدی‌نژاد و كروبی طراح سؤال‌ها خود آقای مشایی بود.

در ستادها هم این بحث‌ها مطرح بود؟ و اینكه چرا باید مناظرات به سمت تقابل با هاشمی و ناطق‌نوری برده شود؟ سؤال من این است كه پشت این تقابل چه استراتژی‌ای بود؟

در اتاق فكری كه داشتیم، می‌دانستیم كه نقطه‌ضعف طرف مقابل، آقای هاشمی است؛ چون گفته می‌شد كه منابع مالی طیف مقابل را آقای هاشمی تأمین می‌كند. این یک استراتژی‌ بود كه آقای مشایی و آقای جوانفكر به همراه آقای شریف‌زاده و آقای داوری كه الان زندان هستند، بیشتر بر آن تأكید می‌كردند؛ یعنی همه اینها پایه‌گذار این شیوه مناظره بودند كه به آقای موسوی و كروبی سركوفت بزنند؛ چون آتوهایی داشتند. به ستادها هم القا شد كه در مناظرات دانشگاهی و خیابانی هم سمت‌وسو را به سمت مثلا خانم رهنورد یا بنیاد شهید و ماجرای تحصن مجلس ششم دوران آقای كروبی و... ببرند.

مناظره با آقای موسوی چطور؟ و به‌ویژه آن زمان كه آقای احمدی‌نژاد به عكس و مدرك خانم رهنورد اشاره كرد و گفت بگم‌بگم.

طراح همه سؤالات خود شخص آقای مهندس مشایی بود. پشت همه اینها تیم آقای مشایی بود.

و اینكه محور مناظرات را به تقابل با آقای هاشمی و ناطق بکشند؟

بله. آقای احمدی‌نژاد خودش اگر اطرافیانش بگذارند مشكلی ندارد.

یعنی معتقدید كه آقای احمدی‌نژاد صرفا یك مجری بود و صحنه را باقی چیده بودند؟ خودش هیچ نقش فعالی نداشت؟ به نظر نمی‌آید كه احمدی‌نژاد صرفا یك مجری ساده بوده باشد.

خودش هم مجری بود و هم ایده‌پرداز. ولی حدسم این است كه ایشان بیشتر، سِحر آقای مشایی بود.

آقای بقایی چه نقشی داشت؟

بقایی بیشتر با مشایی هماهنگ و همسو بود.

سند شما مبنی بر اینكه پشت صحنه گرداندن آن مناظره‌ها و سمت‌وسوی تقابل با خانواده هاشمی و ناطق آقای مشایی بود، چیست؟

من در جلساتشان بودم. قبل از سال 88 ساختمانی در خیابان وصال، كوچه ماهان بود كه مدیریتش با مهندس مشایی بود. عملیات این ساختمان محرمانه بود و كارش بولتن‌سازی علیه برخی مقامات بود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه شرق