خط و نشان پمپئو پیرامون غنی سازی اورانیوم ایران
 وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که متن آن بامداد شنبه منتشر شده گفته کشورش تولید مواد هسته‌ای یا غنی‌سازی اورانیوم را برای ایران مناسب نمی‌داند.

پمپئو: غنی‌سازی اورانیوم برای ایران مناسب نیست

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا که کشورش تنها استفاده کننده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ بوده در مصاحبه‌ای روز جمعه گفته که به نظر او غنی‌سازی اورانیوم یا داشتن تأسیسات پلوتونیوم برای ایران مناسب نیست.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با VOA گفت: «در خصوص استفاده از مواد هسته‌ای، فکر نمی‌کنیم که برای ایران مناسب باشد که مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای تولید کند یا به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد و یا تأسیسات پلوتونیوم داشته باشد.

«اگر آنها برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای می‌خواهند، بسیار خوب، می‌توانند آن مواد را وارد کنند. کشورهای دیگر هم همین کار را می‌کنند. این روشی است که بسیاری از کشورها در سراسر جهان، آن را به کار می‌گیرند.»

مایک پمپئو در ادامه گفت که برای اطمینان از اینکه ایران اقدام به تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای یا غنی‌سازی اورانیوم نمی‌کند بایستی از اماکن نظامی و آزمایش‌های تحقیقاتی ایران بازرسی انجام شود. او گفت: «برای اینکه به این هدف برسیم و آسوده‌خاطر شویم که اوضاع همین‌طور است، بایستی بازرسی انجام شود. این بازرسی‌ها، بازرسی از اماکن نظامی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تمامی اماکنی که در نسخه‌های قبلی برنامه هسته‌ای ایران دخالت داشته‌اند را شامل می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شد دولت ترامپ به دنبال براندازی نظام ایران نیست بلکه به دنبال «تغییر رفتار مسئولان در ایران» است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا از «گروه‌های معارض» ایرانی که در ایالات متحده و اروپا هستند حمایت می‌کند گفت: «بله. تا وفتی که آنها در مسیر همان اهداف ما حرکت کنند [از آنها حمایت می‌کنیم.] من گاهاً شاهد بوده‌ام که این مسئله درباره بعضی از این گروه‌ها- بعضی از این گروه‌های کوچک‌تر- صادق نیست. ما نمی‌خواهیم که آنها هم به دنبال تغییر نظام ایران باشند.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com