توضیح اژه‌ای درباره ادعای جدید زنجانی و فیلترینگ تلگرام
اژه‌ای در گفتگویی درباره فیلترینگ تلگرام، دلیل آزادی معاون اول احمدی نژاد، ادعای جدید زنجانی و وضعیت پرونده برادر معاون اول روحانی توضیحاتی ارائه کرد.

فعالیت در تلگرام می تواند تبدیل به جرم شود

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در گفتگویی درباره فیلترینگ تلگرام، دلیل آزادی معاون اول احمدی نژاد، ادعای جدید بابک زنجانی و وضعیت پرونده برادر معاون اول روحانی توضیحاتی ارائه کرد.

بخشی از گفتگو با معاون اول قوه قضاییه را در ادامه بخوانید:

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که فیلتر شدن تلگرام باعث بیکار شدن عده ای از جوانان شده و بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان به سمت استفاده از فیلترشکن ها رفته اند و لذا آیا این فیلتر کردن تلگرام چنین ارزشی داشته است یا خیر گفت: ما باید دو طرف قضیه را نگاه کنیم. آن طرف قضیه این است که این پیام رسان ها خطرات زیادی را متوجه کشور کرده اند و لازم بود که جلوی این خسارت ها گرفته شود. این موضوع را کسی انکار نمی کند؛ نه شما خبرنگاران و نه دیگر مردم که باید جلوی هر خطری را گرفت.

وی گفت: حتی هیچ یک از مسئولان و دولتمردان و مدیران دستگاه‌های حاکمیتی منکر این نگاه نیستند. همه قائل به این هستند که از این فضای مجازی خطرات زیادی متوجه جامعه است. از این رو دو راه حل به نظر می رسد: اول این که موضوع را رها کنیم و کاری در مقابل آن نکنیم تا این خسارت های امنیتی و فرهنگی و سیاسی و اخلاقی به کشور وارد شود که طبعا این راه حل را کسی نمی‌پذیرد؛ راه حل دوم این است که کاری کنیم که از این ظرفیت فضای مجازی به نحو درستی استفاده شود؛ یعنی بتوانیم از مزایای این بستر استفاده کنیم؛ ولی جلوی خسارت های آن هم گرفته شود که طبیعتاً عقل سلیم این راه حل را می پذیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حضور در تلگرام برای خبرنگاران جرم است، گفت: مواردی هست که می‌تواند تبدیل به جرم هم بشود، در مورد برخی از بخشنامه ها و مقررات اگر انسان خلاف آن رفتار کند و مستلزم یک اقدامی شود چه بسا که منجر به جرم هم خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در رابطه با این که گفته می شود فیلتر تلگرام باعث افزایش استفاده از فیلتر شکن ها شده است و این موضوع باعث نگرانی است، گفت: این که گفته شود همه مردم اکنون از فیلترشکن استفاده می کنند، درست نیست؛ این که عنوان شود همه از فیلتر شکن استفاده می کنند، یک فضاسازی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که خواسته های ما از مدیر تلگرام چه بوده است که او به این خواسته ها تن نداده، گفت: هر کشوری برای خود یک چارچوب و قاعده دارد و هر پیام رسانی باید این چارچوب و موازین را رعایت کند. به عنوان مثال یک گردشگر زمانی که وارد کشور مقصد می شود، مطلقاً آزاد نیست و باید چارچوب های کشور مقصد را رعایت کند. با این که جذب گردشگر منافع اقتصادی دارد، اما وی ملزم به رعایت موازین کشور مقصد است؛ یعنی قوانین و مقررات کشور به او گفته می شود و اگر گردشگر پذیرفت، به او اجازه ورود داده می شود که البته شاید در این موضوعات تخلفاتی هم توسط گردشگران اتفاق بیفتد.

این مقام قضایی در تشریح دلایل آزادی مشروط محمدرضا رحیمی گفت: به عنوان مثال آقای رحیمی پس از قطعیت حکم به زندان معرفی شد و وی در زندان رفتار خوب داشت و ضوابط زندان را رعایت کرد. او در جهت جبران مافات همکاری داشت و تسلیم حکم بود و شرایط مرخصی رفتن را احراز کرد و شورا به این نتیجه رسید که وی مستحق آزادی مشروط است. در این جا ما نمی توانیم بگوییم که چون محکوم ما رحیمی است وی از تخفیف های قانونی بهره مند نشود.

سخنگوی قوه قضاییه به ادعای اخیر بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: وی اخیرا مدعی شده که می تواند اموالی را که در بیرون داشته منتقل کند که این موضوع در حال دنبال شدن است. تیمی تشکیل شده و برای بررسی این موضوع رفته اند، ولی به نتیجه نرسیده و اخیرا دوباره به کشورهای همسایه و غیرهمسایه مراجعه می کنند که باید دید منجر به نتیجه می شود یا خیر. وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و دادسرا همین است که اموال شناسایی گردد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور گفت: پرونده وی هنوز به دادگاه نرفته است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir