بعد از انقلاب حصارهای امنیتی بین مردم و مسئولان فاصله انداخت
 یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از مشکلاتی که بعد از انقلاب پیدا کردیم و گروهک‌ها هم نقش اصلی در ایجاد آن داشتند این بود که به خاطر حفظ امنیت مسئولان یک حصار امنیتی بین آن‌ها و مردم کشیده شد که خود ایجادکننده فاصله است.

امام(ره) هیچ‌گاه از مردم غفلت نکرد

آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره این که با  گذشت بیش از حدود سی سال از رحلت بیانگذار انقلاب اسلامی ایران، مردم همچنان پای آرمان‌های خود با امام راحل ایستاده‌اند،‌ گفت: امام ویژگی‌های مختلفی داشت، بالاتر از همه آن‌ها یک رهبر دینی و مرجعی بود که مردم به ایشان دل سپرده بودند. با دوری ایشان از خودخواهی‌ها و مسائل شخصی و خدماتی که در طول سالیان سال رهبری انجام دادند، در دل مردم یک محبوبیت خاصی نسبت به ایشان به وجود آمده بود.

تواضع امام مثال زدنی و توکل‌شان نمونه بود. امام همه الطافی که برای مردم و نظام به وجود می‌آمد از لطف خدا می‌دید. به طور مثال در زمان جنگ ایران و عراق صدام گفته بود که اگر کسی خرمشهر را پس بگیرد من کلید بغداد را به او می‌دهم، فتح این شهر بسیار شگفت انگیز بود امام در اولین واکنش فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام برای خودشان چیزی نمی‌خواستند و همیشه توجه به خدا داشتند، عنوان کرد: امام بازی نداشتند و خودشان را خدمت‌گذار مردم می‌دیدند، ایشان با وجود این که  توانسته بودند یک رژیم ستمشاهی را کنار بزنند اما مانند یک فرد عادی در کشور زندگی می‌کردند.

مسئولیت‌های سنگینی به عنوان یک رهبر بر دوش ایشان بود اما هیچ گاه از مردم غفلت نمی‌کردند. امام وابستگی به دنیا نداشت، رهبری بود که برای خود چیزی نمی‌خواست، زهدش مثال زدنی بود و همین خصوصیات اخلاقی ایشان باعث شده بود مردم به ایشان دلبستگی پیدا کنند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به زمان ورود امام به ایران و رحلت ایشان گفت:‌ امام هنگام ورود به ایران مورد استقبال خیل عظیمی از مردم قرار گرفتند و زمانی هم جان به جان آفرین تسلیم کردند با وجود مشکلاتی که مردم داشتند مانند مشکلات اقتصادی و یا از دست دادن عزیزان خود در زمان جنگ و انقلاب امام، برای بدرقه ایشان آمدند. مردم همیشه یاد آن بزرگوار را در خاطره خودشان گرامی داشته و دارند.

غروی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مسئولان بعد از امام باید چگونه رفتار کنند که مردم آن‌ها را بپذیرند، عنوان کرد: مسئولان باید نشان دهند به مقام و مسئولیتی که دارند دل‌بسته نیستند و واقعا عاشق خدمت به مردم هستند، مثل آنان زندگی می‌کنند، خانواده آنان با بقیه مردم تفاوتی ندارند و برای خدمت آمده‌اند مردم هم به آن‌ها دل می‌دهند.

یکی از مشکلاتی که بعد از انقلاب پیدا کردیم و گروهک‌ها هم نقش اصلی در ایجاد آن داشتند این بود که به خاطر حفظ امنیت مسئولان یک حصار امنیتی بین آن‌ها و مردم کشیده شد که خود ایجادکننده فاصله است؛‌ واقعا هم نمی‌شود این حصار را برداشت اما باید به این نکته هم توجه کنیم که همین امر هم فاصله بین مردم می‌اندازد.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد:‌ حال سوال این جاست مسئولان باید برای این فاصله چه کاری انجام دهند؟ آن‌ها باید به دور از شعارها که گاهی اوقات مطابق با عمل نیست دست به اقدام بزنند، با این نگاه و دیدگاه مردم قطعا متوجه می‌شوند که برای آن‌ها کاری صورت گرفته است و منافع شخصی مورد نظر نیست.

 عملکردها باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند فردی که مسئولیت بر عهده می‌گیرد توان اجرایی کار دارد،‌ باید به این نکته هم توجه کنیم اگر مدیری توانایی انجام کارها را ندارد جایگاه خود را به دیگری دهد.

مسئولان رده بالای کشور پاک هستند و این امر اثبات شده است اما کسانی که با ایشان در ارتباط هستند نباید سوءاستفاده‌ای داشته باشند و مشکلاتی پیش بیاورند. مدیران باید توجه داشته باشند کسی از آن‌ها سوءاستفاده نکند، به طور مثال این فسادهای مالی که در مراتب پائین مدیریت کشور وجود دارد  بسیار به وجه نظام آسیب می‌زند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم با مشکلات می‌سازند و می‌دانند که شرایط کشور چگونه است. زمانی مردم متوجه می‌شوند یک مسئول رده سوم و چهارم یک اختلاس بزرگ کرده است، باید با این فرد برخورد قانونی و شرعی صورت بگیرد و نتیجه هم باید به آنان اعلام شود زیرا مردم انتظار دارند.

مسئولان به دنبال خودخواهی و ثروت اندوزی نباشند و ارتباط‌شان باید بی واسطه باشد و مردم این احساس را داشته باشند که آنان برای خدمت آمده‌اند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir