جنتی: بخش عظیمی از نارضایتی جامعه از مجموعه حاکمیت است
 علی جنتی در گفتگو با روزنامه اعتماد می گوید: بخش عظیمی از جامعه ما ناراضی هستند. این نارضایتی تنها از دولت نیست نارضایتی از مجموعه حاكمیت است.

جنتی: مردم از مجموعه حاکمیت ناراضی هستند

بخش هایی از گفتگوی علی جنتی با روزنامه اعتماد:

نسبت به دولت به معنای قوه مجریه انتقاد خاصی ندارم اما دولت از اجزا و اعضای كابینه تشكیل شده است. اعضای كابینه هم متفاوت هستند. برخی بسیار با‌انگیزه هستند و كار خود را می‌دانند، ‌از نیروهای توانمند و همراه دولت استفاده می‌كنند، در كارشان هم موفق هستند. برخی هم هستند كه انگیزه كمتری دارند یا خودشان را در ایفای مسوولیت ناتوان می‌بینند یا در انتخاب معاونان و مدیرانی كه به كار گرفته‌اند از نیروهای توانمند و با‌كفایت استفاده نمی‌كنند یا با برخی از نمایندگان پرتوقع مجلس معامله می‌كنند.

انتقاد از وزرا توسط رییس‌جمهوری قطعا منطقی است. ایشان به عنوان رییس دولت برخی ضعف‌ها و نقایص را می‌بیند و گاهی فوق تحمل ایشان است لذا به صورت علنی بیان می‌كند وگرنه به صورت طبیعی رییس‌جمهوری نباید این نقایص و ضعف‌ها را به صورت علنی و در سطح عمومی جامعه بیان كند

همین وزرایی هم كه این دوره انتخاب شدند همه آنها صد‌در‌صد ایده‌آل رییس‌جمهور نبودند.

اینكه روحانی در رابطه با آزادی بیان، ‌آزادی تبادل اطلاعات، ‌آزادی شبكه‌های اجتماعی و... بارها تاكید كرده و می‌كند به این دلیل است كه می‌خواهد بگوید من از عقیده‌ام بازنگشته‌ام منتها در عمل شرایطی خارج از اراده او ایجاد شده است.

ممكن است اگر روحانی صریح و بی‌پرده سخن بگوید از نظر شخصی در بین طرفداران خود محبوبیت‌ زیادی هم پیدا كند و مردم بگویند آفرین به رییس‌جمهور اما باید نتایج آن را هم در جامعه در نظرگرفت. یك مثال ساده بزنم. زمانی آقای رییس‌جمهور در یكی از سخنرانی‌ها انتقادی به دستگاه قضایی داشت و اظهار كرد برخی بیكار هستند و افراد را احضار می‌كنند و بعد از آن تازه به دنبال مدرك می‌گردند كه شخص را مقصر جلوه دهند. این جمله قاعدتا خطاب به برخی از دادیاران بود چرا كه معمولا دادیار یا دادستان افراد را احضار می‌كند. شما ملاحظه كردید كه روز بعد این جمله با چه واكنش تندی از سوی رییس قوه قضاییه مواجه شد و ایشان رسما گفتند شما بیكار هستید كه مردم را چهارسال معطل برجام كردید و به این ترتیب كل برجام را زیر سوال برد.

در دولت یازدهم شخصیتی مانند دكتر روحانی با شجاعت و اشراف كامل بر این پرونده تیمی را مشخص كرده و یك سال و نیم با ٦ قدرت جهانی مذاكره كرد تا بخشی از خواسته‌های ایران را تامین كند. فضای كشور باز شد. رفت‌و‌آمد مسوولان كشورهای دیگر به ایران راحت شد. سرمایه‌هایی جذب شد. چهره‌ای كه از كشور ما ساخته بودند، تغییر كرد. به نظر من برجام یكی از افتخارات این دولت است. شما ملاحظه كنید رسانه ملی و برخی مطبوعات مخالف دولت از همین برجام، چه تصویری ساخته‌اند كه گویی خیانت بزرگی به كشور شده است!

نارضایتی از كابینه بیشتر در میان نخبگان بود. عامه مردم ناراضی نبودند. من ابدا منكر برخی از ضعف‌های دولت نیستم. منكر برخی اشتباهات، ناكارآمدی‌ها و ندانم‌كاری‌های مسوولان نیستم و قطعا برخی اشتباهات یا ضعف‌ها وجود دارد كه اگر نبود این مشكلات پدید نمی‌آمد. ازجمله همین حوادث شهركازرون بود كه نیاز داشت دولت و وزارت كشور با تدبیر و مطالعه بیشتری رفتار كنند. در دولت یازدهم تصمیم گرفته شد كه اصولا به تقسیمات كشوری دست نزنیم. بر اساس برخی محاسبات طرحی را در كمیسیون سیاسی-دفاعی دولت مطرح كردند و بعد هم خبرش به بیرون درز پیدا كرد نهایتا شهرستان كازرون دچار تشنج شد و عوامل ماجراجو هم دخالت كردند و این شهرستان دچار ناآرامی شد. این تنها یك نمونه از ضعف‌هایی است كه باتدبیر قابل پیشگیری بود.

بخش عظیمی از جامعه ما ناراضی هستند. این نارضایتی تنها از دولت نیست نارضایتی از مجموعه حاكمیت است. مردم فسادی كه در سیستم اجرایی كشور یا بخشی از دستگاه قضایی وجود دارد شاهد هستند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: eteemaddaily.ir