اون اطلاعات هسته ای ایران در اختیار ترامپ قرار می دهد
به دنبال مذاکرات اون و ترامپ رسانه های غربی از جمله واشنگتن به گمانه زنی برای درز اطلاعات هسته ای ایران از سوی کره شمالی پرداختند.

گمانه زنی رسانه های خارجی پیرامون درز اطلاعات هسته ای ایران از سوی اون

همزمان با آغاز مذاکرات میان کره شمالی و ایالات متحده که هنوز نمی‌توان آن را مذاکرات هسته‌ای خواند، رسانه‌هایی چون واشنگتن پست به ابعاد دیگری از گفت‌وگوهای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ اشاره کرده و نوشته‌اند: شاید برخی در ایران باشند که نگران درز اطلاعات هسته‌ای ایران توسط کره شمالی در جریان مذاکرات واشنگتن – پیونگ‌یانگ باشند.

 واشنگتن‌پست به نقل از یك كارشناس ارشد مسائل بین‌المللی در شورای آتلانتیك نوشت هرچند كه ایرانی‌ها لحن انتقادی را نسبت به مذاكرات كره شمالی و ایالات متحده اتخاذ كرده‌اند اما با دقت در حال رصد این مذاكرات هستند كه البته یكی از دلایل این موضوع همكاری‌های هسته‌ای ایران و كره شمالی در گذشته است.

وی در ادامه نوشته است: یك سوال اساسی در تهران این است كه آیا اگر پیونگ‌یانگ به توافقی با ترامپ دست پیدا كند احتمال افشای اطلاعات در اختیار درباره برنامه هسته‌ای ایران از سوی كیم جونگ اون وجود دارد؟

برخی كارشناسان اعتقاد دارند كه كره شمالی اطلاعات بسیاری درباره برنامه و نیت هسته‌ای ایران در اختیار دارد. واشنگتن‌پست در این باره می‌نویسد: اكبر هاشمی‌رفسنجانی كه به مدت دو دوره رییس‌جمهور ایران بوده در كتاب خاطرات خود به همكاری‌های هسته‌ای میان ایران و كره شمالی اشاره كرده است. در بخش‌هایی از این كتاب آمده كه در جریان جنگ عراق، ایران در حوزه‌های موشكی و تسلیحاتی با كره شمالی تبادل اطلاعات داشته است.

در شرایطی كه كره شمالی این اطلاعات را در اختیار امریكا قرار دهد این احتمال وجود دارد كه واشنگتن باز هم داستان‌سرایی جدیدی درباره نیت هسته‌ای ایران در گذشته كه تحت عنوان ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح بود، به راه بیندازد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد