رمزگشایی از توییت عجیب و غریب مشاور روحانی
رییس مركز تحقیقات استراتژیك باید حرفش برای مردم معنی داشته باشد. وگرنه چو نتوان راستی را درج كردن «توییتی» را چه باید خرج كردن؟

آقای آشنا، فهم مخاطب هم برایتان مهم است؟

«دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در توییتی نوشت... این جمله هر خواننده پیگیر سیاستی را به خواندن بقیه مطلب ترغیب می‌کند.»

هم مشاور رییس‌جمهور بودن مهم است و هم رییس مركز بررسی‌های استراتژیك بودن. بار معنایی «نوشت» هم از «گفت» بیشتر است، یعنی فردی مهم نه سرپایی و با عجله و فكر نشده كه با آرامش و فراغ‌بال خودش دست به كیبورد كامپیوتر برده و در انتخاب كلماتش دقت كرده است. پس حتما می‌خواهد پیام مهمی را به خواننده‌هایش منتقل كند؛ پیامی واجد معنا كه مخاطب فارسی زبان آن را می‌فهمد، نوری در تاریكی ذهنش نسبت به یك مساله تابیده می‌شود و داده‌ای وارد ذهنش می‌شود كه قبل‌تر از آن بی‌خبر بوده.

فهم مخاطب از پیام برای هر نویسنده‌ای شرط اول است. كسی برای نفهمیدن طرف مقابلش چیزی نمی‌گوید و پیامی صادر نمی‌كند. مگر آنكه آن پیام یك كد امنیتی باشد كه رمز گشایش كار هر كسی نیست جز‌گیرنده اصلی.

با این مقدمه آخرین توییت حسام‌الدین آشنا را با هم بخوانیم: «می‌گویند كلاهی در كشمیری گم شده است، چه بسا زوجه هم در این شلوغی زوجه‌المرحوم را در دیار باقی پیدا كند. آنها كه به دنبال تابستانی داغ هستند ماجراهای نیمروز را هم فراموش نكنند. آنها كه مشاور امنیت ملی را نمك‌گیر كرده‌اند، وزیر انرژی كه نمكدان شكسته را هم به یاد داشته باشند.»

در نگاه اول چه فهمیدید؟ در نگاه دوم و سوم چطور؟ گویی كلماتی روی كاغذ پاشیده شده‌اند. برای فهم آنها باید مثل یك سند پیدا شده از دوران جنگ سرد دقت كنیم. كلاهی و كشمیری به عنوان منافقینی كه در هسته مركزی قدرت نفوذ كرده بودند و عاملان اصلی بمب‌گذاری‌های دهه شصت بودند برای همه آشنا هستند.

خب. كلاهی در كشمیری گم شده یعنی چه؟ یعنی كلاهی و كشمیری فرار كردند؟ اینكه خبر سوخته است. كلاهك هسته‌ای در كشمیر گم شده؟ كلاهی كه چند هفته پیش گفته شد در هلند كشته شده به كشمیر فرار كرده؟ نمی‌دانیم.

«چه‌بسا زوجه هم در این شلوغی زوجه‌المرحوم را در دیار باقی پیدا كند» زوجه منظور كیست؟ آیا منظور از زوجه‌المرحوم مریم رجوی، زوجه مسعود رجوی است و آشنا الان دارد خبر مرگ قطعی رجوی را می‌دهد؟ این عبارت را كه تركی الفیصل در همایش منافقین سال گذشته به كار برده بود و حضار هم برایش كف زده بودند و بعد از آن مسلم شد كه رجوی مرده است. پس منظور آشنا چیست؟ مرگ مریم رجوی را دارد پیش‌بینی می‌كند؟

«آنها كه به دنبال تابستانی داغ هستند ماجراهای نیمروز را هم فراموش نكنند.»

شاید این جمله معنی‌اش این باشد كه منافقین به دنبال خرابكاری‌هایی مانند تابستان شصتند و الان آشنا به آنها می‌گوید كه به یاد بیاورند چه بر سر خودشان و سمپات‌های‌شان در آن سال
آمده.

آیا در مركز تحقیقات استراتژیك خبر و سندی به دست آمده كه آنها می‌خواهند كاری كنند و ما هنوز خبر نداریم؟ دو روز دیگر تابستان شروع می‌شود، آیا خطری ما را تهدید می‌كند كه رییس مركز تحقیقات استراتژیك دارد نسبت به آن هشدار می‌دهد، الان باید بعد از خواندن این توییت نگران شویم یا نشویم؟

«آنها كه مشاور امنیت ملی را نمك‌گیر كرده‌اند، وزیر انرژی كه نمكدان شكسته را هم به یاد داشته باشند.»

مشاور امنیت ملی كه نمك‌گیر شده حتما جان بولتون است كه در ازای گرفتن چندین هزار دلار از منافقین در همایش آنها شركت و سخنرانی كرد اما وزیر انرژی كیست؟ وزیر سابق انرژی اسراییل كه متهم به جاسوسی برای ایران شده؟ احتمالا همان است. پس جان بولتون هم ممكن است جاسوس خودمان باشد؟ اگر هست نكند الان با این توییت آقای آشنا این مهره بسوزد؟

تا همین‌جا برای كد‌گشایی از ٥٥ كلمه بیش از ٥٠٠ كلمه نوشتیم البته چیزی هم متوجه نشدیم.

واقعا می‌توان این سوال را مطرح كرد كه آقای آشنا این چه مدل نوشتن است؟ اگر حرف حسابی دارید چرا آن را این‌طور مخابره می‌كنید، اگر هم قصد تمرین واج‌آرایی دارید كه نه الان وقتش هست نه پست و منصب شما چنین اقتضایی می‌كند نه زمانه زمانه چنین حرف‌هایی
است.

همه توییت‌های ایشان گویی برای یك مخاطب خاص نوشته می‌شود. برای ارسال چنین پیام‌هایی توییتر خیلی مناسب نیست، ایشان می‌توانند از اس‌ام‌اس یا ایمیل استفاده كنند یا به دلیل اهمیت منصب‌شان به فرد مورد نظر تلفن بزنند. كیست كه تلفن رییس مركز استراتژیك را جواب ندهد.

سال ٩٢ كه روحانی رییس‌جمهور شد اصولگرای رندی گفته بود همه كابینه روحانی امنیتی و اطلاعاتی‌اند به غیر از وزیر اطلاعات. حالا غرض از نقل این جمله خرده گرفتن بر امنیتی بودن آقای آشنا نیست بلكه ذكر این مهم است كه رییس مركز تحقیقات استراتژیك باید حرفش برای مردم معنی داشته باشد. وگرنه چو نتوان راستی را درج كردن «توییتی» را چه باید خرج كردن؟

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: etemaad.ir