شبه نظامیان طالبان مسئولیت قتل 8 پزشک و امدادگر خارجی و 2 امدادگر افغان در ولایت بدخشان افغانستان را بر عهده گرفتند...

 
 «هیات امداد بین‌المللی»، سازمان خیریه‌ای که این افراد برای آن کار می‌کردند اعلام کرده که جنازه این پزشکان درحالی‌که به ضرب گلوله کشته‌شده بودند در کنار 3خودروی حامل آنها پیدا شده است. این سازمان بین‌المللی می‌گوید: این امدادگران خدمات چشم‌پزشکی و دیگر خدمات پزشکی به مردم این منطقه در شمال شرق افغانستان ارائه می‌دادند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد 6 نفر از این امدادگران آمریکایی، یک نفر انگلیسی و یک نفر دیگر آلمانی بوده‌اند. گفته می‌شود افراد این گروه چشم پزشکانی از «هیات امداد بین‌المللی» بودند که یک مؤسسه خیریه مسیحی متخصص در امور سلامت و توسعه اقتصادی است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس با قبول مسئولیت حمله به‌خودروی حامل این امدادگران اعلام کرد که این عده ساعت ۸صبح با یک گروه از گشتی‌های طالبان در این منطقه مواجه شدند که این گروه تمامی آنها را که قصد گریز داشتند، کشتند.

وی اعلام کرده است که این گروه قصد ترویج مسیحیت در افغانستان و جاسوسی برای آمریکا را داشتند و به همراه آنها انجیل به زبان دری، دستگاه موقعیت یاب ماهواره‌ای و نقشه کشف شده است. مدیر اجرایی هیات امداد بین‌المللی روز گذشته با رد ادعای طالبان اعلام کرد: پزشکان این سازمان از سال 1966 و در زمان دولت‌های مختلف افغانستان از جمله حکومت طالبان مشغول فعالیت بوده‌اند و شبه نظامیان آنها را به‌عنوان گروهی مسیحی می‌شناسند.

بدخشان از مدت‌ها قبل منطقه‌ای امن به حساب می‌آمد اما چند وقتی است که مردم این منطقه از تهدیدهای روزافزون شبه نظامیان در مناطق روستایی شکایت دارند. بدخشان از معدود مناطق افغانستان در مرز با تاجیکستان است که قبل از حمله آمریکا به افغانستان تحت کنترل طالبان نبوده است.

گفته می‌شود این گروه قصد بازگشت به کابل، پایتخت افغانستان را داشته‌اند و چون تصور می‌کردند بدخشان منطقه امنی است این مسیر را انتخاب کرده‌اند. سازمان خیریه،‌ مسئول این امدادگران روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تراژدی ضربه سختی به توانایی ما برای ادامه ماموریت در افغانستان وارد کرد اما امیدواریم این مسئله باعث توقف فعالیت‌های ما در این کشور نشود.

گفته می‌شود پیش از این مردم محلی به این گروه هشدار داده بودند که رفت‌وآمد آنها در این منطقه خطرناک است. مقام‌های پلیس منطقه می‌گویند که حداقل 10شبه‌نظامی طالبان در عملیات ربودن این افراد شرکت کرده‌اند و شواهد نشان می‌دهد آنها یک به یک کشته‌ شده‌اند.

از این حمله تنها یک نفر افغان جان سالم به در برده است. این فرد به نیروهای پلیس گفته است که این پزشکان قبل از اینکه به وسیله تفنگ‌های کلاشینکف کشته شوند، مورد بازرسی قرار گرفتند و نیروهای طالبان اموال‌شان را به سرقت بردند. سفارت آمریکا در افغانستان با تایید وجود اتباع آمریکایی در میان کشته‌شدگان این حمله اعلام کرده که هنوز شناسایی هویت این افراد میسر نشده است.

این در حالی است که اکنون دولت افغانستان و پاکستان هردو در تلاش برای مذاکره با شبه نظامیان به امید بهبود وضعیت در منطقه هستند. درحالی‌که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان از مدت‌ها قبل طرح خود را برای مذاکره با طالبان اعلام کرده است، آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان هم روز گذشته از تمایل دولتش برای مذاکره با شبه‌نظامیان خبر داد. وی ساعاتی پس از مذاکرات رسمی خود با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که دولت وی هیچگاه درهای مذاکره با طالبان را نبسته است.

وی گفت: ما توافقی داشتیم که آنها آن را زیر پا گذاشتند. این مذاکره زمانی آغاز می‌شود که طالبان متوجه شود که حکومت پاکستان به اندازه کافی قوی است و طالبان نمی‌تواند پیروز شود. سال گذشته دولت پاکستان طی توافقی به‌صورت عملی کنترل دره سوات را به طالبان واگذار کرد اما شبه‌نظامیان در این منطقه باقی نمانده و به توسعه و پیشروی در مناطق همجوار پرداختند.

این اظهارنظر زرداری در حالی صورت گرفت که متحدان غربی پاکستان خواستار شدت گرفتن عملیات نظامی این کشور علیه طالبان به جای باز کردن باب گفت‌وگو با شبه نظامیان هستند. زرداری در آغاز سفر خود به انگلیس اعلام کرده بود که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در حال باختن جنگ به طالبان هستند.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:hamshahrionline.ir