کاندیدای انتخابات
کاندیدای انتخابات آینده باید منافع و مصالح ملی را بر هر چیزی اولویت دهد، ارزشی باشد و به آرمان ها به مفهوم واقعی و نه شعاری آن پایبند باشد، توانمندی های مدیریتی، درایت و عقلانیت داشته باشد که همه اینها صرفا هم در یک شخص وجود ندارد و در تیمی که معرفی می کند و برنامه ای که ارائه می دهد قابل قضاوت است.


دکتر محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: من معتقدم فردی که قصد دارد متکفل سکانداری مدیریت اجرایی کشور شود یا دیوانه است یا عاشق است.وی با بیان اینکه ما اکنون در شرایط غیرمتعارفی به سر می بریم گفت: کسی که می خواهد در این شرایط سکاندار مدیریت اجرایی کشور شود یا دیوانه است و برآوردهای غلطی از وضعیتی که بوجود آمده دارد یا به شدت ارزشی و عاشق کشور به معنای واقعی آن (و نه به عنوان شعار سیاسی) است.

این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: از ابتدای انقلاب ما سه دوره مختلف حفاظت، تثبیت و حرکت به سمت تکمیل را پشت سر گذاشتیم که یک روند تکاملی بوده و در این میان نهادهای قانون گذاری، مناسبات اجتماعی و سایر کارکردها ایجاد شدند؛ و اگرچه در این مسیر برخی اشکالات و انحرافات در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... وجود داشت؛ اما در هر حال به سمت نوعی از تعاریف و قانومندی پیش می رفتیم.

وی ادامه داد: اما در چند سال گذشته خیلی از مناسبات بهم خورد که این بهم خوردگی دلایل مختلفی دارد. با نگاهی سیاسی و امنیتی به شرایط موجود که بیشتر تحلیل مراکز و دستگاههای امنیتی است، نقاط چالشی و نفوذ که برخی از آنها همان مطالبات آرمان ها و ارزش ها است در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:در کنار این امر، بدسلیقگی ها، بداخلاقی ها، بی تقوایی ها و برخی درنده خویی ها که قبلا پیچیده تر بود به خصوص در انتخابات سیاسی آشکارتر شد.وی تصریح کرد: لذا شرایط عمومی کشور به صورتی است که ضرباتی به ستون ها و بنیان های اساسی کشور وارد شده است.از بنیان برجسته و پیشرویی مانند روحانیت و علمای عظام که در جهت تضعیف جایگاه آنها کارهای جدی شده تا نهادهای قانونی و انقلابی که مورد استفاده های ابزاری قرار گرفته و برخی کم تجربگی ها جایگاه آنها را تضعیف کرده است.وی افزود: همچنین جایگاه برخی نهادهای تصمیم گیری مانند مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و حتی جایگاه دولت در چند سال اخیر تضعیف شده است.

خوش چهره گفت: اگر یک آسیب شناسی جدی کرده و تعارفات را کنار بگذاریم خواهیم دید این مسائل چاله هایی ایجاد کرده که رئیس جمهور آینده مانند برخی دوره های قبل، رئیس جمهوری نخواهد بود که در یک فضای مسطح قرار گرفته باشد و به ایجاد بناهای جدید دلخوش کند؛ بلکه قوی ترین دولتی هم که روی کار بیاید با توجه به اشکالاتی که در مناسبات خارجی و داخلی وجود دارد (همچون مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی) یک دولت گذار تلقی خواهد شد.وی تصریح کرد: بنابراین شرایط کنونی مانند زمینی است که باید برای ایجاد بنای جدید و گسترش فعالیت های قبلی مسطح شود، چون چاله هایی در آن کنده شده و به اجبار در ابتدا باید چاله های کنده شده را پُر کرد و لذا تلاش های رئیس جمهور جدید دیده نخواهد شد.

وی ادامه داد: یعنی شاید سه سال زمان ببرد که سطح تولید را به سطح قبلی رسانده یا مناسبات سوداگرانه را به مسیرهای مولد برگرداند.وی افزود: عادی سازی شکاف طبقاتی عجیبی که ایجاد شده و گستردگی فقری که باعث شده ثروتمندان به شدت ثروتمند و فقرا به شدت فقیرتر شوند و در این بین برخی به ثروت های افسانه ای برسند، پدیده های زمان بری است و حتی برخی مخاطره انگیز می باشد.وی تاکید کرد: بنابراین رئیس جمهور آینده ضمن برخورداری از توانمندی، صبر و درایت باید مهم ترین ویژگی وی عدم ناامیدی باشد.یعنی باید از اینکه کار وی جلوه نمی کند و بروز عملیاتی مطلوبی که در دوره های قبل وجود داشته و برای وی وجود نخواهد داشت ناامید نشود.لذا اگر فردی این ویژگی ها را دارد باید در صحنه حاضر شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیریت و کارآمدی باید یکی از خصوصیات اصلی رئیس جمهور آینده باشد گفت: ضریب توانمندی یکی از معیارهای کارآمدی است؛ اما ما قبل از اینکه بگوییم ریشه مشکلات سوءتدبیر یا تحریم های بین المللی بوده که البته بنده غفلت، جهالت و شائبه تعمدی بودن را از دلایل ایجاد شرایط کنونی می دانم، باید به نتایج چنین شرایطی در محیط ملی توجه کنیم.یعنی نتیجه ای که من آن را به حفره ها و چاله های عمیق در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی و غیره تشبیه کردم.

ضمن آنکه به کارآمدی نیاز دارد زمان می برد
رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم گفت: اصلاح و عادی سازی این مسائل ضمن آنکه به کارآمدی نیاز دارد زمان می برد.یعنی اینکه ما فکر کنیم با مدیریت حتی کارآمد، کشور با شتاب پیش خواهد رفت، محدودنگری است؛ چون عمق خسارات و اشکالات ایجاد شده را درک نکرده ایم.وی ادامه داد: ممکن است در این فضا برخی بسیاری از مشکلات را به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر بگیرند چرا که خیلی از مسائلی که پیچیده و پنهان بود را عیان کرد و این می تواند کمکی برای اصلاح بلند مدت باشد. چون خیلی از نقاب ها کنار رفت و خیلی از اشکالات نظام در حوزه های سیاست گذاری، قانون گذاری و تعریف روابط و تعاملات خود را نشان داد و فرصت خوبی برای اصلاح بلند مدت ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: بنده اعتقادی به اصلاح کوتاه مدت ندارم، چون این مسائل بحث هایی زمان بر است.یعنی خودباوری و بازسازی اعتماد عمومی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پدیده ای یک شبه نیست و زمان بر است.

دوره آینده ریاست جمهوری دوران سختی است
این استاد دانشگاه گفت: دوره آینده ریاست جمهوری عرصه سختی است و نباید رسانه ها و کاندیداها عرصه را ساده جلوه دهند چون از عهده ماموریت و ادعاهای خود بر نخواهند آمد.خوش چهره گفت: کاندیدای انتخابات آینده باید منافع و مصالح ملی را بر هر چیزی اولویت دهد، ارزشی باشد و به آرمان ها به مفهوم واقعی و نه شعاری آن پایبند باشد، توانمندی های مدیریتی، درایت و عقلانیت داشته باشد که همه اینها صرفا هم در یک شخص وجود ندارد و در تیمی که معرفی می کند و برنامه ای که ارائه می دهد قابل قضاوت است.

وی ادامه داد: باید فضایی ایجاد شود که افراد دارای خصوصیات فوق قبل از آنکه خود اعلام کاندیداتوری کنند، دیگران از آنها درخواست کنند که وارد عرصه شوند. یعنی ما در مرحله ای از انتخابات هستیم که باید توانمندی های افراد با ویژگی هایی که برشمردم احراز شود و از بالاترین تا پایین ترین عناصر تاثیرگذار در کشور مطالبه کاندیداتوری وی را بکنند.

خوش چهره با بیان اینکه ما نباید گمان کنیم یک منجی می تواند در انتخابات ظهور کند گفت: تیم افراد مهم تر از خود آنها است.مردم باید باور کنند این انتخابات بسیار حساس است و آنها باید از کسی که توانمندی و سلامت خود را در مدیریت نشان داده بخواهند در انتخابات حاضر شود و البته فکر نکنند آن شخص به تنهایی می تواند کشور را نجات دهد.وی تصریح کرد: ممکن است اکنون در میان افرادی که به عنوان نامزد انتخابات مطرح هستند شخصی با خصوصیات مورد نظر وجود داشته باشد اما صحبت این است که آن یک نفر به تنهایی کافی نیست.

خوش چهره با بیان اینکه لازمه ورود آن فرد به صحنه انتخابات دو شرط است گفت: اول آنکه باید از آن فرد برای حضور در انتخابات مطالبه شود و خود آن فرد دست و پا نزند و دوم اینکه هر شخصی هم که موردنظر است، یک تیم قوی با ویژگی هایی که برشمردیم همراه خود داشته باشد.وی در پایان تاکید کرد:دولت آینده باید به نتیجه آنی کارهای خود فکر نکند و به نتایج میان مدت و بلند مدت فکر کند؛ چرا که هیچ دولتی در آینده این درآمد افسانه ای ناشی از فروش نفت که در چند سال گذشته داشتیم را نخواهد داشت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: alef.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
قیمت سرسام آور داروی ام اس در بازار
مشایی: منظور از «زنده‌باد بهار»، امام زمان(عج) است
همه وعده های رئیس جمهور برای حل بیکاری
بودجه هفته آینده به مجلس می‌رود
فراخوان اعزام به خدمت مشمولان فارغ التحصیل دانشگاهها