پاسخ دولت به جنجال هندوانه‌ ای اعراب
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ایران از طریق مراجع قانونی پیگیر جنجال هندوانه‌ای اعراب است، گفت: این مساله به احتمال زیاد نتیجه یک لجبازی سیاسی یا یک رقابت تجاری است.

حسین ایزدی نجف‌آبادی  با بیان اینکه مباحث مربوط به سوراخ و آلوده بودن هندوانه‌های ایرانی در کشورهای کویت، قطر و امارات متحده عربی مطرح شده است، اظهارداشت: تاکنون ۶ محموله صادراتی از کشور امارات متحده عربی برگشت خورده است و هیچ دلیل موجهی نیز برای این اقدام از سوی کشور امارات اعلام نشده است.وی اضافه کرد: براساس مقررات بین المللی قرنطینه، هر محموله گیاهی که به کشوری حمل می‌شود چنانچه شرایط قرنطینه‌ای آن رعایت نشده باشد باید در مرز ورودی برگشت زده شود، ضمن اینکه باید در یک نامه رسمی به کشور مبدا علت برگشت محموله صادراتی را اعلام کنند، نه اینکه محصول را از بازار برگشت بزنند.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه تاکنون هیچ نامه رسمی از کشورهای عربی مذکور در این زمینه برای ما ارسال نشده است، گفت: ماموران قرنطینه ما هنگام برگشت این هندوانه‌ها را شکافته‌اند و سوراخ‌هایی که در تعداد محدودی از این هندوانه‌ها وجود داشته، ناشی از خسارت اولیه آفت سرخرطومی جالیز است.

این مقام مسئول اضافه کرد: آفت سرخرطومی در مناطق کشت طی دو نوبت سم‌پاشی می‌شود و سم‌پاشی‌های دفعات بعد انجام نشده که این امر نشان دهنده سلامت هندوانه‌ها ایرانی از نظر باقی‌مانده سموم است.

ایزدی ادامه داد: کشورهای عربی جوسازی کردند که ایرانیان با مته هندوانه‌ها را سوراخ و به آنها سم تزریق کرده‌اند که امنیت مردم کشورهای عربی را به مخاطره بیندازند سپس خودشان آزمایشات لازم را انجام دادند و موفق به کشف هیچ‌گونه ماده شیمیایی درون هندوانه‌ها نشدند؛ در نهایت اعلام کردند این سوراخ‌ها ناشی از سیکل زندگی حشره بوده که تمام شده و ما هیچ مرحله‌ای از زندگی حشره(نه تخم، نه لارو، نه شفیره و نه حشره کامل) را بر روی این محصولات پیدا نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه روی برخی از هندوانه‌ها یک سوراخ کوچک به عمق حدود یک سانتی‌متر وجود داشته است، گفت: از طرفی هم این آفت برای کشورهای عربی یاد شده قرنطینه‌ای نیست چون آنها این مساله را در شرایط ورودشان به ما اعلام نکرده‌اند. ‌

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: هم اکنون ما درصدد تنظیم  یک نامه اعتراض آمیز رسمی به سازمان حفظ نباتات کشور امارات متحده عربی هستیم و طی این نامه از آنان می‌خواهیم که علت برگشت این محموله‌ها را کامل و با ارایه مستندات قابل قبول به ما اعلام کنند همچنین رونوشت این نامه به دبیرخانه کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات ارسال خواهد شد.

ایزدی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات هندوانه به کشورهای ترکیه، ترکمنستان، گرجستان و حتی آلمان نیز انجام می‌شود، گفت: این مساله تنها یک جوسازی در کشورهای عربی بوده و ما از طریق مراجع قانونی آن را پیگیری می‌کنیم.

وی در مورد علت این جوسازی افزود: ممکن است لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری علت این امر بوده باشد و کشورهای رقیب ایران که صادرات محصولات ما آنها را از گردونه رقابت خارج کرده، دست به چنین عملی زده باشند.

ایزدی با بیان اینکه چون فقط امارات محموله‌های صادراتی را برگشت زده نامه اعتراض آمیز ایران تنها به این کشور ارسال می‌شود، اضافه کرد: احتمال دارد کشورهای کویت و قطر نیز دست به چنین عملی بزنند که در آن صورت اعتراض رسمی ایران به آن کشورها نیز اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محموله‌های صادراتی برگشت خورده حجم چندان زیادی نداشته‌اند، گفت: صادرات به این کشورها متوقف نشده است و براساس آخرین گزارشات روز گذشته دو محموله در کشور امارات متحده عربی تخلیه شده است.

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com