کشف تاثیر بنزین بر سرطان در ایران
یک محقق ایرانی در تحقیقات خود موفق شد به این نتیجه برسد که احتمال ۵۰ درصد شیوع سرطان در کشور ناشی از وجود ماده ای در بنزین است.

 فرهاد احمدی - محقق برگزیده در بیستمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی گفت: یکی از مباحثی که در کشور ما رخ داده، روند رو به رشد سرطان است.وی با بیان اینکه صحبت های زیادی در خصوص دلایلی همچون آلودگی های آب، هوا، برنج، چای، بنزین و... برای افزایش سرطان شده است، افزود: هنوز عامل سرطان در کشور به صورت قطعی مشخص نیست ولی تحقیقاتی را اخیرا بر روی ترکیبات بنزین و ماده ای که به بنزین اضافه می شود، انجام دادیم تا میزان سرطان زا بودن ترکیب مهمی در بنزین را مشخص کنیم.

این محقق توضیح داد: از متیل ترشیو بوتیل اتر «MTBE» به عنوان یک افزاینده ضد احتقان جهت افزایش عدد اکتان در سوخت های بنزینی و گازوئیلی و به مقدار زیاد استفاده می شود که تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده این ماده می تواند با اتصال به DNA، تشکیل افزونه داده و منجر به تخریب DNA شود.

استادیار دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه این ماده عملکرد بنزین را در فرایند سوخت بهتر می کند، گفت: این ماده در بنزین کشورهای ایران، چین و کشورهای جهان سوم به مقدار خیلی زیادی استفاده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: «MTBE» می تواند به شدت با DNA انسان برهمکنش داشته باشد و آنها را تخریب کند که در نهایت به جهش ژنی افراد تاثیر گذاشته و به سرطان منجر می شود.

وی گفت: در این تحقیقات موفق شدیم مدلی از هم برکنش این ماده سرطان زا بر DNA بدست آوریم البته تا کنون گزارشی از هم برکنشی این ماده در هیچ کجای دنیا صورت نگرفته چراکه «MTBE» ماده ای فرار است و روشهای رایج نمی تواند اطلاعات دقیقی را از آن به دست دهد.

این محقق افزود: به همین دلیل در این تحقیقات به روش کروماتوگرافی گازی و نمونه برداری از فضای فوقانی اقدام به مدل سازی برهم کنش این ترکیب با DNA و G-کوادروپلاکس کردیم و پارامترهای ترمودینامیکی و ثابت های تعادلی برهمکنش آن بر روی DNA را مورد بررسی قرار دادیم. با این روش به این نتیجه رسیدیم که MTBE با DNA برهمکنش دارد ولی این میزان زیاد نیست.

احمدی گفت: در این تحقیقات مشخص شد که تاثیر «MTBE» بر بدن انسان ممکن است مقدار کمی بر روی تخریب DNA تاثیر داشته باشد. همچنین می توان گفت که این ماده در بنزین، به میزان ۵۰ درصد بر روی سرطان تاثیر دارد و به صورت کلی نمی توان گفت به صورت کامل، سرطان ناشی از بنزین است البته این تحقیقات نیاز به زمان برای مطالعات بیشتری دارد که این موضوع در حال انجام است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com