شرط جدید ایران برای توافق هسته ای با 1+5
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: تا زمانی که دولت آمریکا برای اجرای توافق اعلام آمادگی نکند هیچ اقدامی انجام نمی دهیم.وی اظهار داشت: تا وقتی تحریم‌ها لغو نشود ما اقدامی انجام نمی دهیم.

 سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره جلسه مجلس گفت: برای من واقعا جای خوشحالی است که موضوع هسته ای به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات کشور تا این اندازه وسیع مورد توجه مردم و گروه های اجتماعی و سیاسی قرار گرفته و به عنوان یک گفتگوی ملی درباره آن بحث می شود . این امر نشان دهنده رشد و بلوغ سیاسی جامعه است که ظریفت گفتگو و مباحثه درباره مضوعی که با منافع ملی ارتباط مسقیم دارد را پیداکرده است  و مباحث اینقدر باز و گستره و شفاف مطح می شود و مشکلی هم پیش نمی آید.

وی ادامه داد : فکر میکنم در این خصوص صدا و سیما نقش خوبی با برگزاری مناظره ها و گفتگوها ایجاد کرده است البته انتقادات همیشه هست ممکن در این حین بد اخلاقی هایی هم صورت بگیرد و قاعده کار رعایت نشود . اینها طبیعی است و همین طور بلوغ سیاسی جامعه رشد می کند این موضوعات نیز برطرف می شود و آفات و بد اخلاقی ها کمتر می شود و محیطط سالم تری برای بحث ایجاد می شود .

عراقچی با اشاره به اینکه بحث روز گذشته در مجلس در همین راستا بود، گفت: ما بعد از هر دوره مذاکره در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خراجی مجلس حضور پیدا می کردیم و خدمت نمایندگان گزارش ارائه می کردیم. این بار خواسته بودند که در صحن عمومی مجلس، جلسه غیر علنی برگزار شود که البته جلسه غیر علنی مشخصات خود را دارد و بحث ها داغ تر است و با این فرض که در بیرون منعکس نمی شود ، فرصت راحت تری را فراهم می کند که گفتگوها در یک محیط ارام تر صورت بگیرد .

وی ادامه داد : جلسه دیروز هم به این ترتیب بود و فکر می کنم بحث ها بسیار خوب انجام شد . 4 نفر از نمایندگان محترم از فراکسیون های مختلف موافق و نخالف دیدگاه های خود را مطرح کردند و آقای دکتر ظریف نیز نکاتی فرمودند وبنده یک گزارش مفصلی را ارائه کردم و در مجموع فکر میکنم رضایت غالب نمایندگان وجود داشت ، البته نمایندگانی هم هستند که دیدگاه های مخالف دارند که کاملا محترم است و بیان کردند و ما هم استفاده کردیم .

وی درباره بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای که آقای ظریف گفتند در پروتکل الحاقی استثنا شده است و اینکه آیا این امر صحت دارد،  بیان کرد: موضوع دسترسی آژانس به افراد،  اسناد و مراکز در ارتباط با موضوع هسته ای ایران مسئله حساسی است و بسیاری از افراد و منتقدین با حساسیت زیادی با آن به عنوان خط قرمز برخورد کردند.

دیپلمات ها و مذاکره کنندگان در هر مذاکره ای مطابق دستورالعمل ها ی مشخص خودعمل می کنند

وی درباره شبهات درباره  خطوط قرمز گفت: دیپلمات ها و مذاکره کنندگان در هر مذاکره ای مطابق دستورالعمل ها ی مشخص خودعمل می کنند و درهر مذاکره ای و گفتگوی دیپلماتیکی هر فرستاده ای و سفیری مآمور است که یک سری دستور العمل های مشخصی را اجرا کند. از خود اختیار خاصی ندارد مگر یک قدرت مانوری در برخی از جزئیات و محدوده و نوع بیان مطالب. اما دستورالعمل ها ، چارچوب ها و خطوط قرمز مشخص و تعریف می شود.

وی تصریح کرد : در موضوع هسته ای که یک موضوع بسیار حساس و مر تبط با منافع ملی کشور و آینده ایران است ، چارچوب ها ، اصول و خطوط قرمزی وجود دارد که بسیار مهم است . مقام معظم رهبری در سخنرانی عمومی که داشتند ، اعلام کردند که خطوط قرمز و چارچوب ها تحت نظر ایشان طراحی و تدوین می شود و بعد جزئیات به کسانی که در صحنه هستند واگذار می شود. یک شورایی نیز برای طراحی عملیاتی مذاکرات و تدوین دستورالعمل ها وجود دارد و افرادی هستند که مشخص شده اند و این افزاد تحت نظر مستقیم رئیس جمهور نظارت دارند و دستور العمل ها و چارچوب ها به تیم مذاکره کننده ابلاغ می شود و ما در صحنه عمل موظف به اجرا و حرکت در مسیر این خطوط قرمز و چارچوب ها هستیم .باعث افتخار و وظیقه ما است که در همین چارچوب ها هر چه که هستند حرکت کنیم .

عراقچی بیان کرد: ممکن است در بعضی از شرایط خطوط جابجا شوند که مشکل خاصی نیست و دوباره ابلاغ می شود و تیم حرکت می کند . ما دقیقا در همین چارچوب عمل کرده ایم و در آینده نیز در همین مسیر حرکت خواهیم کرد و به هیچ وجه به حودمان اجازه نمی دهیم در خارج از این چارچوب عمل کنیم .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به اینکه در این چارجوب ها و اصول یک بحث نحوه نظارت ها و بازرسی ها است ، بیان کرد : این امر ارتباط مستقیم با اطلاعات کشور پیدا می کند که در خیلی از موارد اطلاعات سری و قیمتی ارزشمند کشور است که به آسانی نباید به دست هر کسی بیافتد .

وی ادامه داد : در موضوع هسته ای از آنجایی که برنامه ما یک برنامه کاملا صلح آمیز است و در چارچوب قواعد ان پی تی حرکت می کند هیچ نگرانی از شفاف سازی ، بازرسی و نظارت نداریم چراکه هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم . یک برنامه کاملا صلح آمیز در چارچوب قوانین بین المللی تحت نظارت آژانس داریم و ما هچ نگرانی از اینکه آژانس به عنوان مرجع نظارت از برنامه هسته ای ما مطمئن شود به طور اصولی هیچ مشکلی نداریم .

با سوء استفاده از نظارت ها مشکل داریم

عراقچی گفت: اما ما با سوء استفاده از نظارت ها مشکل داریم . برنامه ما برای نظارت در چارچوب قواعد بین المللی و نظام ها و رژیم ها بازرسی که وجود دارد و همه کشورها اجرا می کنند مشکلی ندارد ، ولی اجازه نمی دهیم از این نظارت ها سوء استفاده برای دسترسی به اطلاعات سری کشور و شناسایی دانشمندان و اطلاع از بعضی سیاست های کشور شود . این یکی از خطوط قرمز بسیار پررنگ ما است . ما دستوری که داشتیم این است که در چارچوب نظام های شناخته شده و متعارف بین المللی نظارتی با آژانس همکاری کنیم و در مذاکرات هم در همین چارچوب نسبت به مسائل نظارتی و دسترسی های آژانس همکاری کنیم .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد :یکی از این رژیم های متعارف بین المللی پروتکل الحاقی است ، پروتکل الحاقی در ان پی تی نوشته شده است . ان پی تی قاعده ای برای کنترل اشاعه هسته ای است و کشورهایی که متعهد به آن می شوند ، موافقت نامه ای را با آژانس به عنوان موافقت نامه پادمان امضا میکنند . چون این ان پی و پادمان نواقصی در امر بازرسی داشت برخی از کشور ها از آنها سوء استفاده کردند یک پروتکل الحاقی نوشته شد که بازرسی های گسترده تر و دسترسی های بیشتری را برای آژانس ایجاد می کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در این باره که در نظارت های عادی آژانس تا کنون ما متضرر شده ایم و اگر این نظارت ها به این شکل ادامه پیدا کند و اطلاعات امنیتی ما به دست جاسوسان آژانس بیافتد ، ما چه سرنوشتی خواهیم داشت و چه ضمانتی وجود دارد ، اظهار داشت :من گفتم ما با نظارت مشکلی نداریم با سوء استفاده از این نظارت ها مشکل داریم .برای این موارد در چارچوب پروتکل الحاقی که یک نظام متعارف  بین المللی است که اکنون 124 کشور چه برنامه هسته ای داشته باشند و چه نداشته باشند در حال اجرای آن هستند ، تعریف شده است . در رژیم متعارف شیوه های پیش بینی شده که سوء استفاده از نظارت ها ایجاد نشود و ما باید دقت کنیم که این راه های پیش بینی شده دقیقا رعایت شود. اینکه در گذشته ممکن است رعایت نشده باشد و اطلاعاتی ازداخل مراکز ما به دست بازرسان رسیده باشد ، نقطه ضعفی است که باید برطرف شود و این همان نگرانی است که اکنون داریم . باید به قواعد و استانداردها کاملا مسلط باشیم .

وی ادامه داد :پروتکل الحاقی به عنوان یک رژیم متعارف بین المللی برای ما خطوط قرمر نبوده است . خطوط قرمز را هم بنده و تیم تصمیم نمی گیریم و از همان ابتدا به دلیل متعارف بودن اجاره پذیرفته شدن پروتکل الحاقی به ما در طول مذاکرات داده شده بود. البته هنوز که توافقی نداریم و پذیرفته نشده است . البته خطوط قرمز ممکن جابجا شوند و ممکن است پروتکل الحاقی در مقطعی مورد پذیرش باشد و در مقطع دیگر تصمیمی عوض شود اما هنوز عوض نشده و دستورالعمل های ما هنوز تغییر نکرده است .در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت های غیر هسته ای وجود دارد .بر اساس موافقت نامه پادمان و خود پروتکل الحاقی نیز دسترسی به سایت های هسته ای وجود دارد .

ما مأمور به مذاکره هستیم و هنوز توافقی صورت نگرفته است

وی در این باره که مصوبه مجلس  در سال 89 دسترسی های فراتر را منع کرده است گفت: مجلس دسترسی های فراتر از پادمان را منع کرده است .

مجری برنامه گفت اظهار نظرهایی از سوی مقامات آمریکایی از جمله 25 فرد و مکان وجود داردو عراقچی اظهار داشت : این بحث روالی دارد که نباید منقطع شود.  ما هنوز هم توافقی نداریم و چیزی نپذیرفتیم . قاعده مجلس هم سر جای خود است که هبچ همکاری داوطلبانه ای فراتر از تعهدات قانونی ما نباید صورت بگیرد که صورت هم نمی گیرد  . اما در میز مذاکره موضوعات بحث می شود و اگر به توافق برسیم، منوط به روندهاو نظر مجلس توافقات اجرا می شود . ما مأمور به مذاکره هستیم و هنوز توافقی صورت نگرفته است . اگر توافق طبق دستوالعمل های ما صورت بگیرد باید روندهای قانونی نیز طی شود و اگر چیزی خلاف مصوبه مجلس است باید نظر مجلس گرفته شود و روندهای قانونی آن درست شود، ینابر این هیچ جای نگرانی وجود ندارد .

عراقچی با اشاره به اینکه بر این اساس پذیرش پروتکل الحاقی در طول مذاکره جزو اختیارات ما بود، بیان کرد : اگر در توافق ژنو دقت کنید ، گفته شده است که در توافق نهایی پروتکل الحاقی یکی از المنت ها منوط به اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی خواهدبود. در توافق نهایی نیز همین طور است . بیانیه لوزان یک بیانیه مطبوعاتی است و بحث ها در آن خیلی مختصر ذکر شده است .اما در راه حل های لوزان که به آن رسیدیم و اگر توافق نهایی وجود داشته باشد در آن ذکر خواهد شد که پروتکل الحاقی جه داوطلبانه و چه پس از تصویب نهایی منطو به نظر مجلس و طی مراحل قانونی است . ما به عنوان مذاکره کننده دولت نمی توانیم چیزی را از طرف مجلس قول بدهیم می توانیم مذاکره کنیم و بگوییم این ممکن است منوط به نظر مجلس شدنی باشد . بنابر این هم خیال نمایندگان محترم و هم مجلس راحت باشد که هیچ چیزی بدون طی روال قانونی پذیرفته نخواهد شد .

وی با فرض اینکه روال های قانونی طی شود و پروتکل الحاقی اجرایی شود ، گفت : در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت غیر هسته ای پیش بینی شده است که ممکن است شامل مراکز نظامی هم باشد . اما این دسترسی مدیریت شده است .دسترسی مدیریت شده به این مفهوم است که اگر به بازرسی از آژانس مأموریت داده می شود که امر خلافی را در مرکزی عیر از  مراکزهسته ای را کنترل کند ، این فرد به ترتیبی وارد می شود  که هیچ اطلاعات دیگری به دست نیاورد. آؤانس مأمور به کشف خلاف هسته ای است و نه هیچ کار دیگری. فعالیت های هسته ای شاخصی دارد و آن اینکه مواد رادیواکتیور تولید می کند و به جا می ماند ، بنابر این بازرسان آژانس برای اینکه متوجه شوند در یک مکانی فعالیت هسته ای غیرقانونی صورت گرفته است ، تنها با یک نمونه برداری محیطی برایشان کفایت می کند.

اگردسترسی ها در زمره بازرسی ممنوعه مقام معظم رهبریپ باشد پروتکل الحاقی را رد می کنیم

عراقچی خاطرنشان کرد: آنها یک دستمال معروفی دارند که به طور مثال روی یک میز می کشند و می روند . اگر در این محوطه کار رادیواکتیو وجود داشته باشد تا سالیان سال وجود دارد و تجزیه و تحلیل همان دستمال در وین نشان می دهد که آیا به طور مثال در این اتاق کار غیرقانونی هسته ای صورت گرفته است یا خیر؟ بنابراین آنچه در ذهن ما به عنوان بازرسی وجود دارد که بازرسان وارد جایی شوند و عکس و فیلم بگیرند و زوایای آن را بررسی کنند اصلا وجود ندارد . حتی می توانید چشم های بازرس را از بیرون مرکز ببندید و همه وسایل را از وی بگیرید و چشم بسته به همان نقطه ای که از قبل باید مختصات جغرافیایی آن را داده باشد می برید ، در آن نقطه چشم بازرس باز می شود و جی پی اس در اختیارش قرار می گیرد که مختصات را کنترل کند . یک نمونه برداری محیطی میکند و دوباره چشم هایش را می بندند و بیرون می برند . در صورتی که در آن محیط نیز چیزی باشد که قرار نیست ببیند می توان روی آن را پوشاند و از اتقا بیرون برد. ممکن است این تکنیک ها به نظر ساده بیاید اما کشورها در حال اجرای ان هستند و تصاویر آن وجود دارد .

وی با طرح این سئوال که آیا این اقدام به معنی بازرسی از مراکز نظامی است یا خیر باید قضاوت شود ، بیان کرد : من چیزی که در مجلس گفتم را تکرار میکنم. اگر این روالی که گفتم در چارچوب بازرسی ممنوعه توسط مقام معظم رهبری تعریف می شود ، سمعا و طاعتا، ما ان را رد می کنیم .من فکر می کنم در ان چارچوب نیست . اما اگر مقامات نظامی ، مجلس و شورایی که حضرت آقا مشخص کردند به این نتیجه برسند که بازرسی که در پروتکل الحاقی وجود دارد در زمره بازرسی هایی است که مقام معظم رهبری اشاره کردند مطاع است و ما حتما خواهیم گفت همین دسترسی مدیریت شده را نخواهیم داد .

عراقچی در پاسخ به این سئوال که در صورت عدم رضایت طرف مقابل از این دسترسی ها و طرح درخواست های فراتر تکلیف چیست، اظهار داشت : اینها روال های شناخته شده ای دارد که امکان سوء استفاده را به حداقل می رساند و تجربیاتی است که کشورهای دیگر اجرا کرده اند و بر اساس آنها اجرا می شود . اولا در مورد دستمال معمولا از دو دستمال استفاده می شود که یکی را آژانس می برد و دیگری در اختیار کشور مربوطه قرار می گیرد که اگر هر ادعایی مطرح شد دستمال دیگر گواه و شاهد باشد که مطلب خلاف واقع وجود نداشته باشد .

وی تصریح کرد : آژانس بدون مذرک و دلیل نمی تواند ادعا کند . اگر به طور مثال  بر اساس دستمالی که برده است نتواند مدرکی داشته باشد نمی تواند ادعا کند . این موضوعات قابل مذاکره است و راه های پیش بینی شده وجود دارد . خواهشمندم متخصصین و کارشناسان انرژی اتمی این موضوعات را بررسی کنند. ما که ادعایی نداریم و نمی خواهیم برویم و به هر طریقی که شده است پروتکل الحاقی را اجرا کنیم . در بررسی ها این است در پروتکل الحاقی می توان راه های سوء استفاده را کنترل کرد . نا گفته نمایند قبلا ما حدود دو سال و نیم پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم . من خاطر ندارم در ان مقطع گزارش یا شکوه ای از دوستان ما در بخش نظامی رسیده باشد که آژانس سوءاستفاده از اختیارات خود کرده است .

حاضر نیستیم امنیت و اصرار نظامی خود را به قیمت یک توافق بفروشیم

عراقچی گفت : ما این تجربه را در اختیار داریم . کشورهای دیگر نیز تجربه کرده اند . آنچه خط قرمز ما است عدم سوء استفاده از این نظارت ها است و اگر به این جمع بندی برسیم که سوء استفاده صورت می گیرد و یا این دسترسی همانی است که مورد مخالفت مقام معظم رهبری است و فرماندهان و کارشناسان نظامی ما را راهنمایی کنند که در این زمره می گنجد ما حتما پروتکل الحاقی را نمی پذیریم . ممکن است این امر باعث شود توافقی نداشته باشیم ، خوب نداشته باشیم . ما حاضر نیستیم امنیت و اصرار نظامی خود را به قیمت یک توافق بفروشیم.  عدم توافق آخر دنیا نیست و فاجعه ای هم رخ نمی دهد .

وی در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی ها موجود درباره ادعاهای بدون مدرک گفت: سال های زیادی است که با آژانس کار می کنیم و تجربه به دست آورده ایم . هزینه هایی نیز در قبال بی تجربگی هایی که داشته ایم داده ایم که شاید درست نباشد که بگویم چه اتفاقاتی رخ داده است . ما نباید به بازرسان آژانس اجازه سوء استفاده بدهیم .

عراقچی بیان کرد : آژانس در دوره ای مدعی شد در مریوان آژمایش خاصی صورت گرفته شده است . ما خیلی راحت گفتیم که مدرک بیاورند و مکان را مشخص کنند و آژانس واقعا ناتوان ماند و ما بودیم که اصرار می کردیم که از مریوان بازدید کنید .ما مدعی شدیم و آژانس وفتی فهمید ادعاها بی مورد است گفت تمایلی به بازدید ندارد . در مورد یک مرکز نظامی نیز باید مذارک و اطلاعات ازائه دهد.

وی در این باره که ممکن است مانند کردستان یک ادعای بدون مدرک مطرح شود، بیان کرد : ممکن است این امر پیش بیاید و ممکن است بنا بر شرایطی ما اجازه هم بدهیم . ما تا به حال دو بار اجازه بازرسی از مرکز نظامی پارچین را به آژانش داده ایم و اتفاق خاصی هم نیافتاده است . دکتر عباسی هم این امر را تأییذ کردند.

عراقچی در پاسخ یه این سئوال که آیا در همه موارد این اجازه را می دهیم گفت : باید بررسی شود که درخواست آژانس معقول باشد و اینکه جایی را می خواهد ببیند دسترسی به اسرار نظامی ما نباشد و در غیر این صورت حتی به معنای فسخ توافق امنیت ملی خودمان را هیچ جیزی معامله نخواهیم کرد . مردم مطمئن باشند که ما امنیت ملی اسرار نظامی و دستاوردهای دانشمندان خود را به هیچ قیمتی از دست نمی دهیم و این امر قابل معامله با هیچ چیزی نیست . در مورد موشک چنان محکم مطرج کردیم که کاملا کنار گذاشته اند .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به اینکه هیچ کسی از هیچ تأسیسات ما بازرسی نمی تواندبکند و مسئله دسترسی مطرح است ، گفت: تیم مذاکره کننده درباره دسترسی ها تصمیم گیری نمی کند و مقامات نظامی و فرمانده کل قوا در این باره تصمیم گیری میکنند .

وی درباره بازگشت تحریم ها بیان کرد: این یک نگرانی است که درصد وقوع آن کم است اما مهم است . در خصوص بازرسی ها باید دقت کنیم که شیوه های شناخته شده که امکان سوء استفاده ندارند استفاده شود و دقت کنیم که دشمن از نقاط ضعف ما استفاده می کند و باید نقاط ضعف را پوشش دهیم و از توافق در صورتی که به دست بیاید باید مراقبت کنیم که ضعفی نداشته باشد و اگر در طول زمان به شرایطی برسیم که منجر به فسخ توافق شود ، اولا که باید تلاش کنیم به این نقطه نرسیم اما در صورت وقوع بازگشت تحریم ها به سادگی که آنها فکر میکنند نیست.

عراقچی تصریح کرد : تحریم ها بر علیه کشور ما طی حدود 10 سال ایجاد شده است و این طور نیست که وقتی ساختار تحریم ها فرو بریزد بتوانند یک شبه آن را به سرجای خود بازگردانند . می توانند تحریم بگذارند اما برای آنها طول خواهد کشید . برای ما هم همین طور است اگر به نقطه ای برسیم که ببینیم آنها نقض توافق را شروع می کنند و یا از تعهدات ما سوء استفاده می کنند، برای بازگشت به نقطه اول همه ظرفیت موجود برای اینکه برنامه ما مجددا فعالیت خود را از سر بگیردوجود دارد . کلید پیشرفت برنامه هسته ای ما در تحقیق و توسعه است که به کار خود ادامه می دهد . سانتریفیوژهای ما ممکن است برای مقطعی متوقف شود اما با اندکی زمان برگشت پذیر خواهد بود همان طور که اقدامات آنها هم زمان بر خواهد بود .

وی تصریح کرد : در فردو 1044 ماشین حفظ می شود و در کمتر از یک ساعت گاز و برق می تواند دوباره وصل شود و ماشین ها دوباره کار کنند . فردو جایی است که ارزش راهبردی و استراتژِیک برای ما دارد .تدابیر لازم پیش بینی شده است و ظرفیت های علمی کشور به حدی است که در یک فاصله معقول همه چیز را حتی فراتر بازگردانیم و دنیا نیز حق را به ما خواهد داد . اگر آنها تعهدات خود را لغو کنند و ما به برنامه خود بازگردیم دنیا به ما حق خواهد داد و انها به راحتی نمی توانند تحریم های خود را اعمال کنند.

کیفیت توافق را فدای سرعت نخواهیم کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درباره اظهارات زمانی نیا درباره لغو تحریم های نفتی در آذر ماه بیان کرد : اگر به توافق برسیم ، تاریخ 11 تیر مهلتی است که ما خودمان در نظر گرفتیم و یک تاریخ مقدس نیست . ممکن است تغییر کند و اگر در طول مذاکرات ببینیم که کار آهسته پیش می رود، کیفیت توافق را فدای سرعت نخواهیم کرد .این طور نیست که برای پایبندی به 10 تیر با عجله توافقت را تنظیم کنیم .

وی ادامه داد : دقت را در توافق و ضمائم خواهیم داشت و تنها یک توافق خوب خواهیم کرد تا هر زمانی که طول بکشد . هر توافقی نخواهیم داشت . توافقی خواهیم داشت که منافع ملت ایران و خواسته های ما را در حوزه تثبیت غنی سازی ، مشروعیت غنی سازی ، حرکت به سمت غنی سازی صنعتی ، حفظ آب سنگین اراک ، حفظ فردو و چارچوبهای اصلی را حفظ کند . در جزئیات نیز طبق خواسته و منافع ما البته در یک قالب داد و ستد باید توافق صورت گیرد . البته در موضوع تحریم ها تمام تحریم های اقتصادی و مالی باید هم زمان با اقدامات ایران لغو شود.

عراقچی با طرح این فرض که در تاریخ 10 تیر به توافق برسیم ، اظها رداشت: اولا که اینجا یک وقفه ای به دلیل کاری که کنگره آمریکا و احتمالا مجلس شورای اسلامی می خواهد انجام دهد خواهیم داشت .کنگره آمریکا در خواست کرده که توافق را بررسی کند و ممکن است که رد کنند . ما به ناچار باید صبر کنیم کنگره تصمیم خودش را بگیرد . طبق قانون خودشان کنگره 30 روز زمان دارد و ممکن است توافق را رد کند که احتمال آن هم زیاد است .بعد رئیس جمهور آمریکا این امر را وتو می کند و این بحث وجود دارد که آیا کنگره می تواند با دو سوم آراء وتو را بشکند که به هر حال این پروسه حدود 52 روز طول می کشد .

وی ادامه داد : حتما بر این اساس تا آخز شهریور هیچ اتفاقی نمی افتد. به هر حال این واقعیتی است که کنگره با شیطنتی که انجام داد این وقفه را ایجاد کرد و اوباما هم چاره ای نداشت چون تعدادی از نمایندگان دموکرات هم این امر را پذیرفته بودند. البته این امر قابل توجه است که کنگره زمانی به اوباما اصرار کرد که باید درباره توافق نظر بدهد که بیانیه لوزان منتشر شد و زمانی که با چارچوب راه حل ها روبه رو شد متوجه شد که این توافق برای آمریکا توافق خوبی نیست . البته اعتراضات به رئیس جمهور آمریکا کمتر در ایران انعکاس پیدا کرد .

عراقچی در پاسخ به این سئوال که طرف مقابل ما دولت آمریکا است یا کنگره گفت : طرف مقابل ما دولت آمریکا است،  طرف مقابل ما 6 دولتی هستند که با ما مذاکره می کنند و اگر توافقی به دست بیاوریم  توافق چند جانبه با 6 کشور خواهد بود که مورد تایید شورای امنیت خواهد بود و این تعهد دولت آمریکا است که بر اساس حقوق بین الملل موظف به اجرای آن است .

وی گفت: حداقل کاری که کنگره در امریکا می تواند انجام دهد وقفه 52 روزه است و حداکثر ان این است که توافق را لغو کند و رئیس جمهور نتواند آن را وتو کند . در آن صورت کنگره آمریکا است باید مسئولیت شکست مذاکرات را بپذیرد و ایران به نظر من ضرر نخواهد کرد .

تا زمانی که دولت آمریکا برای اجرای توافق اعلام آمادگی نکند هیچ اقدامی انجام نمی دهیم

عراقچی در این باره که انتظار برای نظر کنگره آمریکا در حالی که ما تعهدات را اجرا می کنیم ، تحقیر امیز نیست ، بیان کرد : تا وقتی که کنگره آمریکا نظر ندهد و یا این که تا وقتی مجلس نظر ندهد هیچ کاری صورت نخواهد گرفت، ما هیچ اقدامی نخواهیم کرد تا وقتی که دولت آمریکا آمادگی خود را برای اجرای توافق اعلام کند.  آن چه که میان کنگره و دولت آمریکا است به خودشان ربط دارد زیرا ما با دولت آمریکا مواجه هستیم و دولت باید پس از توافق آمادگی خود را برای اجرا اعلام کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورتصریح کرد: اجرای تعهدات از زمانی است که کار کنگره تمام شود و دولت آماده اجرای توافق باشد. در آن روز یک کارهایی را ما باید انجام دهیم و یک اقداماتی را نیز 1+5 باید انجام دهد .  طرف مقابل باید تحریم‌های اقتصادی و مالی را لغو کنند.  ما هم تعداد سانتریفیوژها را محدود می‌کنیم.میزان ذخایر را کاهش دهیم و کارهای مربوط به رآکتور اراک را انجام دهیم .

وی خاطرنشان کرد : اشکالی که وجود دارد این است که اقدامات ما زمان بر است . سانتری فیوژها باید جمع شود و مواد غنی شده تقلیل شود و ترتیبات خاص برای مازاد آن وجود داشته باشد. برای اراک نیز باید قراردادها تنظیم شود .کار انها درباره لغو تحریم ها زمانی نمی برد و ممکن است در یک روز انجام شود .

تا وقتی تحریم‌ها لغو نشود ما اقدامی انجام نمی دهیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشوربا طرح این سئوال که چگونه می شود اقدامات را هم زمان کرد ، اظهارداشت : تا وقتی تحریم‌ها لغو نشود ما اقدامی انجام نمی دهیم.  عدم اعتماد بین دو طرف وجود دارد و برای حل مشکل راه حل هایی پیش بینی شده است که در حال کار بر روی راه حل ها هستیم. پرانتزهای باقی مانده هم در همین نقطا و نقاط مشابه است . برای ما اصل هم زمانی خیلی مهم است . برای اختلاف زمانی باید راه حلی پیدا کرد که این یکی از نقاط اختلافی است . راه حل هایی پیدا شده که فکر می کنیم بر اساس یم جدول زمانی به نتیجه می رسد . این امر ممکن است لغو تحریم ها را با زمانی مواجه کند.

عراقچی در این باره که تکلیف تحریم های انرژی چه می شود ، اظهار داشت : انرژی به نظر شما در حوزه اقتصادی نیست . سوء تفاهم از توافق ژنو شروه شده است .  در توافق ژنو حرف  بر این بود که در لوزان هم تکرار شده حرف این است که باید تمامی تحریم‌ها در توافق نهایی به صورت جامع برداشته می شود ، ضمنا می گوید دسترسی ایران به بازارهای تجاری ، مالی و انرژی هم ایجاد خواهد شد . در لوزان هم به همین شکل تکرار شده است .

تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی باید در روز اجرای توافق به صورت یک جا برداشته شود

وی خاطرنشان کرد : انچه اتفاق می افتد این است که تمام تحریم‌ها ی اقتصادی و مالی از جمله نفت، گاز پتروشیمی، اقتصادی ، مالی ، بانکی، بیمه، خدمات مالی، خدمات حمل و نقل کشتی‌رانی ، کشتس شازیو ینادر باید به صورت یک جا در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد .

عراقچی با بیان این که جزئیات در متن نوشته خواهد شد گفت: به طور صریح اشاره خواهد شد که هیچ کشوری برای خرید نفت ایران مشکلی نخواهد داشت.همه موضوعات با جزئیات در توافق خواهد آمد .

توافق نهایی حدود 60 صفخه خواهدبود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با اشاره به این که در توافق نهایی متن اصلی تا الآن 20 صفحه دارد گفت: ممکن است کم و زیاد هم شود. این 20 صفحه 5 ضمیمه دارد که هر کدام می تواند تا 20 یا 30 صفحه باشد . اگر توافق حاصل شود یک مطلب شاید بیش از 50 یا 60 صفحه در همه حوزه های تحریم و هسته ای و همکاری های صلح امیز هسته ای خواهد بود.

عراقچی یکی از مشخصات و مؤلفه های بسیار مهم توافق نهایی را تشویق به همکاری هسته ای دانست و عنوان کرد ما در حصول یک توافق خوب که خواسته ملت ایران را تأمین کند تاکید داریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با بیان این که غنی سازی صنعتی به ظرفیت 1 میلیون سو خواهد رسید که می تواند 5 نیروگاه را پاسخگو باشد گفت: ان شاالله رضایت مردم ایران جلب خواهد شد.

جشم اندازی از روایط دو جانبه ایران و آمریکا نمی بینم

وی درباره لغو تحریم های ثانویه و اولیه گفت: تحریم های اولیه و ثانویه فقط تحریم های آمریکا است که بعد از انقلاب بر علیه ایران صادر شده و این تحریم های اولیه فقط مختص شرکت ها آمریکایی است . آنها اجازه ندارند با ایران وارد معامله نشوند. این تحریم ها برای ما مهم هم نبوده است . در رابطه با بحران هسته ای آمریکا تحریم هایی برای کشورهای دیگر گذاشت که باید از تحریم های این کشور تبعیت کنند و در غیراین صورت خودشان نیز تحریم می شوند که به این تحریم ها ثانویه می گویند. آنچه مربوط به تحریم های هسته ای است تحریم های ثانویه است . ما در مورد تحریم های اولیه و کار شرکت های آمریکایی با ایران اصراری نداریم . آن تحریم ها احتمالا زمانی لغو خواهد شد که ایران و آمریکا وارد مذاکره روابط دو جانبه شوند که بنده به شخصه هیچ چشم اندازی برای ان نمی بینم .

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com