اشتری با اشاره به اینکه پلیس باید بتواند با مجرمانی که در فضای سایبری با شگردهای ویژه و خاص آسایش مردم را سلب می کنند، برخورد کند، افزود: بیش از ۹۰ درصد از جرایمی که در فضای مجازی رخ می دهد، توسط پلیس فضای مجازی کشور شناسایی و طبق قانون با آنها برخورد شده است.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش جهانی جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت های پلیس فتا در برخورد با جرایم، گفت: امروز پلیس جمهوری اسلامی ایران در موضوع سایبری با تمام کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی در زمینه شناسایی و برخورد با مجرمان همکاری و تبادل اطلاعات دارد.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز فضایی پلیس اینترپل در کشور سنگاپور، گفت: نمایندگان پلیس جمهوری اسلامی نیز در افتتاح این مرکز پلیسی حضور داشتند.

اشتری با اشاره به اینکه پلیس باید بتواند با مجرمانی که در فضای سایبری با شگردهای ویژه و خاص آسایش مردم را سلب می کنند، برخورد کند، افزود: بیش از ۹۰ درصد از جرایمی که در فضای مجازی رخ می دهد، توسط پلیس فضای مجازی کشور شناسایی و طبق قانون با آنها برخورد شده است.

فرمانده ناجا با اشاره به عمر پنجساله پلیس فتا در کشور، افزود: با آنکه از راه اندازی پلیس فتا در کشور بیش از ۵ سال نمی گذرد اما این پلیس تخصصی توانسته است توانمندی های خوبی را در عرصه مبارزه با جرایم نشان دهد و به عنوان یک رقیب با کشورهایی که بیشتر از ۱۵ سال در این زمینه فعالیت می کنند، برابری کند.

وی با اشاره به تحریم هایی که دامنگیر کشورمان است، گفت: با وجود تحریم ها، استفاده از فناوری ها در این حوزه برای ما مشکل بوده است، اما با اراده ای که در پلیس جمهوری اسلامی ایران و پلیس فتا وجود دارد، شاهد اقدامات خوبی بوده ایم که امیدوارم هر روز شاهد پیشرفت این اقدامات در کشور باشیم.

اشتری در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره استفاده گروهک داعش و گروه های تروریستی از فضای سایبری برای انجام اقدامات تروریستی، اظهار داشت: این فضا فرصتی را برای همه گروه ها، افراد و سازمان ها فراهم می کند تا بتوانند به اهداف مطلوب خود برسند یا در راستای اهدافشان قدم بردارند، متاسفانه امروز گروهک های تروریستی از این فضا برای مقاصد شوم خود استفاده می کنند، اما کارشناسان ما در پلیس فتا تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا جواب لازم به این فعالیت ها داده شود و اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده انجام شود.

فرمانده ناجا با اعلام اینکه هیچ مورد دستگیری در فضای سایبری کشور درباره تحرکات تروریست ها صورت نگرفته است، افزود: فضای سایبری در اختیار گروهک های تروریستی است و شاهد اثرات مخرب فعالیت های این گروهک ها در کشورهای همسایه هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره فروش مواد مخدر از طریق بسترهایی که در فضای سایبری وجود دارد نیز گفت: متاسفانه افراد سودجو از این ظرفیت ها استفاده می کنند و برای ساخت و فروش مواد مخدر در فضای سایبری دست به تبلیغات وسیع می زنند. البته تعداد زیادی از شبکه ها و باندها در شهرهای مختلف شناسایی شده اند و برخوردهای لازم با آنها صورت گرفته است، اما این نکته را هم باید اعلام کرد که برخی از این سایت هایی که اقدام به توزیع و تهیه مواد مخدر می کنند، در خارج از مرزهای کشور مدیریت می شوند و برخورد فیزیکی با آنها سخت است.

اشتری در پایان با هشدار به خانواده ها در خصوص استفاده فرزندان از فضای سایبری افزود: خانواده ها باید آگاهی بیشتری داشته باشند تا در استفاده از فضای مجازی به خود یا فرزندانشان صدمه ای وارد نشود.

منبع:خبرگذاری مهر