خط آهن جنوب پس از چند دهه سامان می‌گیرد
دیروز شنبه با حضور مدیر عامل راه‌آهن ساخت یک خط آهن آغاز شد که به نظر می‌رسد به عنوان یکی از گام‌های ابتدایی دولت در راستای بهبود اوضاع خط آهن جنوب است.
خط آهنی که در تمام این سال‌ها دست نخورده باقی مانده و مشکلات زیادی را برای قطارهای مسافرتی و باری به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شرایطی که خط آهن جنوب در ایران یکی از قدیمی‌ترین خطوط آهن کشور به حساب آمده و در طول تمام سال‌های گذشته و با وجود مشکلات چندگانه به کار خود ادامه داده است قدیمی و فرسوده‌شدن خطوط ریلی و امکانات زیربنایی در این پروژه عملا بقای بیش از این را غیرقابل تصور کرده است.

یک خطه بودن یکی از اصلی‌ترین محورهای ریلی ایران که تنها محور ارتباطی برای اتصال استان‌های شمالی، مرکزی و پایتخت کشور به جنوب می‌شود باعث شده در مواقعی که به دلیل هر نوع سانحه یا مساله‌ جوی این خط با مشکل روبه‌رو شده، عملا اتصال ریلی به منطقه جنوبی کشور متوقف شود.

هرچند راه‌آهن در طول سال‌های گذشته تلاش کرده زمان توقف حرکت در راه آهن جنوب را به شدت کاهش دهد، اما تنها مسدود شدن مسیر یکی از قطارها کافی است تا برنامه سفر برای چند روز در این محور بهم بریزد. از این‌رو و با سرمایه‌گذاری که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته بنا شده است که نوسازی و بهسازی راه‌آهن جنوب به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های راه‌آهن در نظر گرفته شود که طبق آخرین اخبار بخش قابل توجهی از این موضوع تاکنون انجام شده و مابقی نیز در ماه‌های آینده پیگیری خواهد شد.

در کنار بحث نوسازی یکی‌دیگر از محورهای اصلی مدنظر دولت ساخت خط دوم در بخش‌های مختلف راه آهن جنوب است که روز گذشته معاون وزیر راه از خط دوم اندیشمک به اهواز رسما رونمایی کرده تا این موضوع به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در دستور کار قرار گیرد؛ هرچند تا زمانی که تمام راه‌آهن جنوب با طول چندصد کیلومتری‌اش به حالت عادی بازگشته و از نظر امنیت، کیفیت و سرعت با استاندارد‌های جهانی همسان شود فاصله زیادی باقی‌مانده اما می‌توان از آغاز دوخطه ساختن اندیشمک – اهواز و نوسازی سایر بخش‌های این مسیر به عنوان یک اتفاق مثبت در طول تمام چند دهه‌ای که از عمر این خط آهن می‌گذرد یاد کرد.

منبع: ایسنا