خبرهایی از حادثه منا که تکذیب شد+ عکس
شایعاتی که همیشه در پی رخ دادن حوادث و فجایعی که پیش می آید ریشه در فضای مجازی می دواند.

کدام شایعات حادثه منا تکذیب شد؟

همیشه در پی اتفاقاتی که در هر برهه زمانی رخ می‌دهد شایعاتی بر سر زبان ها می افتد.و این روزها که استفاده از شبکه های اجتماعی، سایت ها و ... بیش از پیش در میان مخاطبان باب شده این شایعات ریشه بیشتری در میان افکار عمومی می دواند.اما این بار شایعات به فاجعه خونبار منا رسید که در پی این حادثه شایعات زیادی در فضای مجازی بوجود آمد و البته بعد از آن بلافاصله تکذیب شد.

خبرنگار ما به بررسی این شایعات و تکذیب آن ها پرداخته است.

1- فروریختن بخشی از سقف مسجدالحرام

در روز های گذشته فیلمی در فضای مجازی با عنوان «فروریختن بخشی از سقف «مسجد الحرام» پخش شد که علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، ضمن تکذیب این مطلب از مردم خواست که اخبار صحیح را از مجاری رسمی دریافت کنند.

2- گور دسته‌جمعی در عربستان
پس از فاجعه ای که در منا اتفاق افتاد بازار شایعات در داخل کشورمان داغ شد. به تازگی برخی کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار تصویری مدعی شدند که حکومت سعودی در حال دفن دسته جمعی زائران بیت الله الحرام به خصوص زائران ایرانی است.

13940707000019_photol.jpg


اما واقعیت این است که این تصاویر مربوط به زلزله سال 92 پاکستان است که در آن تعداد زیادی از مردم این کشور جان خودشان را از دست دادند.همچنین در همین رابطه امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه نیز در واکنش به تلاش عربستان برای دفن کشته شدگان در گورهای جمعی، گفت: با این کار به شدت مخالف هستیم و هیچ مجوزی برای دفن قربانیان ایرانی در عربستان به این کشور نمی‌دهیم.

3- ربودن حجاج ایرانی توسط شرطه های سعودی

چندی پیش فیلمی از سوی شبکه المسیره پخش شد که تعقیب و گریز و سپس بازداشت شماری از زائران ایرانی توسط شرطه های سعودی را نشان می داد.در پی انتشار این فیلم اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفت :تا این لحظه هیچ موردی از دستگیری حجاج ایرانی نداشته‌ایم و همچنین دفن برخی حجاج دیگر کشورها در عربستان به درخواست خود کشورها بوده است.

4- جمع آوری اجساد حادثه منا با لودر

اخیراً تصویری که با استناد به آن ادعا می‌شود اجساد فوت‌شدگان حادثه اخیر منا از سوی آل سعود توسط ماشین‌های سنگین جمع‌آوری شده است در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

316051_484.jpg


تصویر فوق به حادثه اخیر روز پنج‌شنبه منا مربوط نمی‌شود و متعلق است به کشته شدن 251 نفر و مجروح شدن 244 تن به دلیل ازدحام جمعیت در حادثه رمی جمرات سال 1383.

 

منبع: میزان