جزئیاتی از لحظه های جنجالی تصویب برجام در مجلس
داد و فریاد کریمی قدوسی و زاکانی / لاریجانی: شلوغ نکنید، بنشینید سر جایتان / دعوت حسینیان از مخالفان برای تجمع در صحن علنی / مشاجره ی زاکانی با لاریجانی / زاکانی: لاریجانی یک تنه از برجام دفاع می کند / جلالی: لاریجانی نمی فهمد، اما زاکانی می فهمد؟! / چرا سخنان سیدحسن نصرالله در مورد توافق را بازگو نمی کنید؟

آنچه در نشست بررسی برجام در مجلس گذشت

جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 198 نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و 15 دقیقه آغاز به کار کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وی برای دفاع از طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی امروز مجلس حاضر شدند.

درحالیکه نشست علنی به تازگی آغاز شده بود، داد و فریاد کریمی قدوسی علیه ظریف و برجام بلند شد.در این حین لاریجانی گفت که کریمی قدوسی بنشیند و شلوغ نکند.پس از این تنش، حمید رسایی طی تذکری خواستار ارائه لایحه برجام به مجلس شد.

طرح برجام خلاف قانون اساسی است

روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی گفت: چرا مجلس باید وارد کاری شود که از اصل خلاف قانون اساسی است و چرا می خواهند اینگونه مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند؛ چرا که این موضوع از اساس خلاف اصول 152، 77 و 125 قانون اساسی است.وی تأکید کرد: کلیه عهدنامه ها و موافقتنامه ها باید به تأیید مجلس برسد و اگر به تأیید نرسد قانونی و درست نیست از این رو این طرح حاشیه ای بر متن است که خلاف قانون اساسی بوده و همه می دانند که عهدنامه ها در طرف های مذاکره کننده به توافق می رسد.

حسینیان افزود: ‌آیین نامه اجازه می دهد که اگر طرحی دو فوریت آن در مجلس رأی نیاورد، حداقل یک فوریت آن در کمیسیون تخصصی طی 10 روز مورد بحث قرار گیرد و مجلس در این خصوص تا حدی دستپاچه است زیرا برخلاف رویه معمول تنها 2 ساعت طرح در کمیسیون امنیت بدون در نظر گرفتن نظر سایر کمیسیون ها مورد بحث قرار گرفته است بنابراین این مسئله واقعا در طول تاریخ به عنوان ترکمانچای دوم و گلستان سوم خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: چرا مجلس می خواهد دست بسته و چشم بسته موردی را تصویب کند بنابراین به اعتقاد بنده پشت قضیه جریانی قرار دارد که می خواهد مجلس را مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

روح الله حسینیان نیز طی تذکری گفت: چرا به ما می گویید، کاسبان تحریم؟ من نه تاکنون منافعی داشته ام و نه در اینده منافعی خواهیم داشت، اگر منافعی داشتم، برای مثال اگر الان حقوقم قطع شود، یک ریال پس انداز ندارم و ماه اینده نمی توانم ادامه زندگی دهم.

ملت خواهان تصویب برجام هستند

در ادامه کمال الدین پیرمؤذن در موافقت با این تغییر دستور گفت: غالب نمایندگان نگاه خود را در اساس به مصالح و منافع ملی دارند و طرح مذکور چکیده توافق دو فراکسیون در مجلس است و در حال حاضر به طور عام توپ در زمین ایران و به طور خاص توپ در زمین مجلس است.نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس رکن رکین جمهوریت نظام است و چرا تعداد اندکی اجازه می دهند که مجلس در پیش ایرانیان و جهانیان بی مقدار شود.

وی تأکید کرد: ملت خواهان تصویب برجام هستند و حتی برخی بزرگان نظام مانند آیت الله مکارم به تسریع برجام تأکید کردند بنابراین نباید منافع تعدادی باعث ایجاد مشکل شود و اگر نمی خواهیم صهیونیست ها و مخالفان برجام در آمریکا خوشحال شوند باید هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

فریادهای زاکانی در مخالفت با برجام

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام که در هنگام رای گیری برای بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح اجرای برجام به همراه سایر مخالفان این طرح با نشان دادن عدد دو مخالفت می کرد در ادامه بررسی کلیات با فریادهای تذکر تذکر اجازه صحبت می خواست.در هنگام رای گیری بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام برخی اعضای کمیسیون برجام و همچنین تعدادی از مخالفان این طرح با نشان دادن عدد دو با این طرح مخالفت کردند.پس از آن نیز علیرضا زاکانی بارها با مخالفان طرح در جای جای مجلس صحبت می کرد که چهره وی بسیار برافروخته و عصبانی بود.

در عین حال پس از تصویب بررسی با اولویت کلیات این طرح علیرضا زاکانی با فریادهای مکرر اجازه تذکر می خواست که در ادامه رئیس مجلس نیز به مخالفان اعلام کرد که در زمان مقتضی وقت تذکر خواهید گرفت.بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در اولویت قرار گرفت.نمایندگان مردم در خانه ملت به تغییر دستور بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام رأی موافق دادند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، با تغییر دستور نشست علنی امروز مجلس با 133 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر موافقت کردند.

براساس این گزارش محمدحسین فرهنگی درخصوص این تغییر با بیان اینکه 50 امضا درخصوص گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره طرح یک‌فوریتی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، جمع شده است، گفت: عباس قائیدرحمت پیشنهاد این تغییر دستور داده است.

در ادامه قائیدرحمت با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع بحث برجام باید تا 26 مهرماه براساس توافقات انجام شده تعیین تکلیف شده و در دستور کار قرار بگیرد، گفت: تعداد زیادی از نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امضا کرده‌اند که این موضوع خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه ضرورت‌هایی در این طرح مورد نظر بود، ادامه داد: از جمله این ضرورت‌ها صیانت از دستاوردها و حقوق ملت ایران در زمینه دانش هسته‌ای، رعایت حدود شرعی و قانونی مقرر شده توسط مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره با کشورهای موسوم به 1+5، جلوگیری و انسداد هرگونه راه نفوذ و اقدام یکجانبه طرف‌های مقابل و همچنین نزدیک شدن به سررسید اجرای برجام تا 26 مهرماه بود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه که در این طرح آمده است و می‌تواند ضرورت‌های آن را برای مردم بیشتر کند، چند موضوع است، افزود: در این طرح به دولت اجازه داده می‌شود که به شکل داوطلبانه در صورتی برجام را اجرا کند که تکالیف و احکام متعددی که در 9 بند و 2 تبصره آمده در فرآیند اجرا رعایت کند. از جمله اینها فتوای مقام معظم رهبری است که برای همه ما سمعاً و طاعتا قابل اجراست. در ارتباط با موضوع سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و خلع سلاح هسته‌ای امر کردند که حتماً باید مواضع‌مان را روشن کنیم. مجلس در همین طرح مواضع خود را برای همیشه روشن می‌کند. ما باید سلاح‌های هسته‌ای دنیا را برچینیم و باید جمع شود و اینطور نیست که فقط جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و رژیم صهیونیستی روزبه‌روز سلاح هسته‌ای تولید کند و توسعه دهد.

وی با بیان اینکه در بند دیگر برجام باید بر پایه همکاری و احترام متقابل باشد، تصریح کرد: حقوق ملت ایران باید رعایت شود و هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد. هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر توسط دولت باید به دقت رصد شود و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران باید صورت گیرد. اینها الزاماتی است و همکاری داوطلبانه در صورتی که آنها همکاری نداشته باشند، باید متوقف شود. موضوعات دیگری هم مانند بحث آب سنگین، موضوعات موشکی و دفاعی نیز در این طرح آورده شده است.

قائیدرحمت در پایان گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما در مذاکرات امتیازاتی به‌دست آوردند و این مذاکرات یک بده‌بستان بوده است، لذا از نمایندگان استدعا دارم رأی بدهید تا این طرح به سرعت تعیین تکلیف شود.

دعوت حسینیان از مخالفان طرح برجام برای تجمع در صحن علنی / فریادهای مجدد زاکانی

روح الله حسینیان در ادامه اعتراض خود به روند بررسی طرح اجرای برجام از مخالفان این طرح خواست به جمع معترضان بپیوندند.وی که یکی از مخالفان اصلی این طرح است در حال حاضر با جمعی اندک در جلوی صحن علنی جمع شده اند و وقت برای صحبت و تذکر می خواست.در عین حال علیرضا زاکانی، حسینعلی حاجی دلیگانی و حمید رسایی نیز از صندلی خود همچنان برای روند بررسی این طرح با فریادهای مکرر اجازه ارائه تذکر می خواستند.

لاریجانی در واکنش به سخنان حسینیان که می گفت توافق به مانند سلطه بیگانگان است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و توافق سلطه ی بیگانگان نیست.

زاکانی ضمن انتقاد شدید از لاریجانی گفت: شما یک تنه در حال دفاع از برجام هستید.زاکانی افزود: شما فرمودید که طرح را به رهبری داده ام اما اقا گرفتند و نظر ندادند.لاریجانی در واکنش به این اظهارات گفت: من گفتم با ایشان در مورد برجام صحبت کردم و اقا بنایی برای دخالت ندارند.

وی ضمن انتقاد از مخالفت های بی مورد گفت: برجام بحث ملی است و برخی طوری می گویند که انگار من نفعی از آن می برم.زاکانی در ادامه گفت: همه ادعاها در مورد برجام نادرست است، می گفتند این برجام سایه جنگ را از ایران برداشته است، اما مشخص شد که چنین چیزی نیست. اعلام کردند که از فصل هفت خارج شدیم، اما همان شرایط باقیست.

وی افزود: برجام خطرات بسیار بزرگی برای کشور به بار می آورد و باید بگویم تحریم ها لغو شدنی نیست.این نماینده مدعی شد: شمخانی گفته که شورای عالی امنیت ملی در جریان برجام نبوده است.زاکانی در ادامه ادعا کرد که سند محرمانه ای بین ایران و امریکا وجود دارد.وی در پایان گفت: ما خواهان تغییر اساسی و محتوایی برجام هستیم، چراکه این طرح مورد نظر وندی شرمن است.

لاریجانی که ارتباط مستقیم بارهبری دارد نمی فهد، امازاکانی می فهمد؟!

کاظم جلالی به عنوان موافق طرح برجام، پشت پرده تدوین این طرح را بیان کرده و خطاب به زاکانی گفت:چطور است که آقای لاریجانی که سال هاست در جلسات می روند و از نزدیک در ارتباط با دفتر رهبری هستند و مسائل را دنبال می کنند، مواضع رهبری را نمی فهمند اما برخی دوستان که با واسطه هایی رابطه دارند می فهمند !به نوشته خبر، کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت به عنوان موافق طرح اجرای برجام با اشاره به پشت پرده تدوین طرح اجرای برجام گفت:رهبری دستور داد در بحث هسته ای جامعه را به دو قطبی تبدیل نکنید. بر همین اساس آقای لاریجانی زمانی که درباره طرح با من حرف زدند گفتند که حتما با فراکسیون اصولگرایان و همینطور دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هماهنگ باشید.

وی ادامه داد: در شورای عالی امنیت ملی هم نقطه نظراتی داشتند و ما هم حرف هایمان را زدیم. بعد از آن جلسه ای یک ساعته با حضور آقای لاریجانی، زاکانی و بنده داشتیم. که در آن آقای لاریجانی طرح را توضیح دادند. بعد از آن سه شنبه گذشته زاکانی با دوستانش جلسه گداشتند و فردای آن روز به من زنگ زدند که ما باید حتما با لاریجانی جلسه داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اینکه ایشان باید به جلسه علنی می رفت اما من صبح چهارشنبه با او تماس گرفتم و ایشان هم آقای ابوترابی را به مجلس فرستاد و خودش با آقای زاکانی و دوستانش جلسه گذاشت.

جلالی افزود: در آن جلسه آقای لاریجانی یک سوال مطرح کرد که اگر دنبال رد برجام هستید چون ما چنین اعتقادی نداریم؛ پس شما طرح خود را بیاورید ما هم طرح خودمان را می دهیم. انجا آقای نبویان گفت من به دنبال رد برجام هستم و طرح خود را هم آماده کردم. اما بقیه دوستان این را نگفتند. فردای آن روز هم یعنی در پنج شنبه، جمعه و شنبه ما با آقای زاکانی و دوستانشان جلساتی را گذاشتیم و طرح را بررسی کردیم.

وی گفت: در انتهای جلسه آقای بذرپاش گفت من حاضرم پشت بلندگو بروم و اعلام کنم که ما موافق این طرح هستیم اما به این شرط که اجازه دهید ابتدا گزارش کمیسیون ویژه برجام خوانده شود. که همینطور هم شد و کمیسیون گزارش خود را خواند اما دوستان خلف وعده کردند.

جلالی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه نمایندگان مخالف طرح از خانم شرمن کدهایی را می آورند گفت: چرا ما از سید حسن نصرالله کد نیاوریم؟ او گفت اسرائیل تلاش کرد تا جلوی توافق هسته ای میان ایران و 5+1 را بگیرد اما این توافق که درهای زیادی را به روی ایران باز می کند انجام شد. او پیش از انجام توافق هم گفت که این توافق به منزله قدرت ایران در منطقه است. اینکه برای کوبیدن مسئولین خودمان به دشمنان خود استناد کنیم درست نیست. شرمن و اوباما که دوست ما نیستند و اگر بتوانند جو داخلی ما را به می ریزند حتما با سخنان خود این کار را می کنند.

جلالی با بیان دو نکته ای که او را در موافقت و تدوین این طرح قانع کرده است گفت: نکته اول این بود که برخی مصوبات در مجلس داریم این ها در مخالفت با برجام است و دست دولت را می بندد. نکته دوم هم خطاب صریح رهبری است. ایشان گفتند که نمی شود که مجلس را کنار گذاشت. لذا این عزم ما را جزم کرد که وارد بررسی شویم. و این طرح را بدهیم.

وی افزود: نباید یادمان برود که وضعیت امروز کشور نتیجه اظهارنظرهای غیرکارشناسی شده مسئولین قبلی و عملکرد گذشته آنان است. برخی از این دوستان که الان معترض هستند چرا آن موقع که گفته می شد قطعنامه ها کاغذپاره هستند معترض نبودند. آن موقع چرا هیچ صدایی درنیامد.
جلالی ادامه داد: زمانی نخست وزیر ترکیه و رییس جمهور برزیل واسطه شدند تا سوخت به طور کامل از ایران خارج شود و در مقابل سوخت راکتور وارد ایران شود. در همان زمان که گفتند کل سوخت باید برود و دولت وقت هم تایید کرد تنها صدایی که درآمد صدای آقای لاریجانی بود. یادم هست در جلسه ای یک مقام خارجی به لاریجانی گفت دولت شما می خواهد مسئله را حل کند اما چرا شما نمی گذارید. سوخت را بدهید. تا مسئله حل شود. من گفتم این ارسال سوخت بازدارند است.

وی افزود: با این حال آن موقع قرارداد سوخت را امضا کردید و دست ها را بالا بردید. آن موقع خیلی از ما نمایندگان اصولگرا در مجلس هیچ اعتراضی نکردیم. حالا چرا معترض هستید.

جلالی گفت: چرا مذاکره کنندگان خود را را خائن می نامید. این عبارت هایی که آقا درباره مذاکره کنندگان گفته است در باره هر کس گفته بود شما حتما اظهار نظر درباره او را تابو می دانستید. حالا چرا درباره آنها اینطور حرف می زنید.

جلالی در بخش دیگر سخنانش به اظهارات زاکانی واکنش نشان داده و گفت: چطور است که آقای لاریجانی که سالهاست در جلسات می روند و از نزدیک در ارتباط با دفتر رهبری هستند و مسائل را دنبال می کنند، مواضع رهبری را نمی فهمند اما برخی دوستان که با واسطه هایی رابطه دارند می فهمند !

وی ادامه داد: مذاکرات فنی ما را دکتر صالحی انجام داد. صالحی وزیر خارجه احمدی نژاد بود. اگر می خواست نفسانی برخورد کند حتما طور دیگری برخورد می کرد. شخصیت هایی مثل صالحی که متقی و دلسوز و و فراجناحی است ایا نباید سخنان انان را حجت قرار دهیم.

جلالی با بین اینکه درست است که برجام لغزندگی هایی دارد گفت: ما مذاکره کردیم بیانیه سیاسی ندادیم . جاهایی آنها کوتاه امدند و جاهایی هم ما امدیم. مجلس باید جلوی لغزندگی ها را بگیرد. این طرح هم ین کار را میکند. می گویند اگر تحریم ها لغو نشود چه کنیم. خوب لغو نکنند ما هم در طرح اوردیم که اگر لغو نکردند ما هم برجام را اجرا نمی کنیم.

جلالی در پایان گفت: ما برجام را تایید نمی کنیم بلکه به دولت اجازه می دهیم برجام را با شرایط خاصی اجرا کند.

جلالی پیش از آغاز سخنان خود به عنوان موافق در تذکری خطاب به نمایندگان مخالف طرح گفت: گفتند مصوبه برای ذلت ملت ایران است. این توهین به کمیسیون امنیت و امضا کنندگان این طرح است. این ادبیات فاخری نیست. برخی تلاش می کنند صف یزید و امام حسین درست کنند. این فضا شایسته ملت ایران نیست. مخالفان ما هم برادران دلسوزی هستند. ایجاد این صف غلط است.

منبع: خبرآنلاین