بساط‌ دستفروشان بازار بزرگ تهران را جمع کردند
از صبح امروز طرح ساماندهی دستفروشان در منطقه بازار 15 خرداد با همکاری یگان امداد و یگان حفاظت شهرداری تهران آغاز شد.

خداحافظی دستفروشان با بازار تهران

در این طرح که از ساعت 7 صبح امروز (شنبه) آغاز شد، ماموران یگان حفاظت شهرداری تهران به همراه مأموران یگان امداد مانع از بساط گستری دستفروشان این ناحیه شدند. به گونه‌ای که این اقدام شهرداری، اعتراضات گسترده دستفروشان را به همراه داشت.یکی از دستفروشان با بیان اینکه تنها دو هفته است که وضعیت بازار با وجود دستفروشان گسترده بغرنج شده است گفت: ماموران شهرداری برای هر قطعه فضایی که دستفروشان در آن فعالیت می‌کنند مبالغی را دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از دستفروشان با بیان اینکه برای هر قطعه فضایی که در آن دستفروشی می‌کنیم روزانه از 30 تا 50 هزار تومان باید به برخی از ماموران شهرداری بدهیم گفت: قطعه فضاهای بازار 15 خرداد قیمت گذاری مختلفی دارد به گونه‌ای که برای دستفروشی در حوالی مترو و سبزه میدان باید مبالغ بیشتری از 70 تا 100 هزار تومان بپردازیم و جای سوال است که با وجود آنکه پول می‌دهیم آیا باز هم باید از این منطقه برویم؟

یکی از دستفروشان در حالی که برگه‌های اقساط خود را در دست داشت با بیان اینکه اگر جنازه‌ام نیز از اینجا برود خودم از اینجا نمی‌روم گفت: به ما می‌گویند در جاهای دیگر دستفروشی کنید اما آیا در فضاهای دیگر، رونق بازار را به همراه دارد؟

یکی از دستفروشان زن در منطقه بازار که اقدام به فروش وسایل و لباسهای زنانه می‌کرد با بیان اینکه کسبه نیز چندیست رگالهای خود را از داخل مغازه به خیابان منتقل کرده‌اند، گفت: اینجا برای دستفروشان مناسب بود و تنها تعدادی دستفروش داشت اما مدتی است به دلیل کساد شدن بازار خود مغازه داران نیز اجناسشان را به شاگردهایشان می‌دهند تا در خیابان دستفروشی کنند و حالا همه چیز بر سر دستفروشان شکسته شده است و خوب است که برویم به جای نان حلال،‌ دزدی و مواد فروشی کنیم.

یکی دیگر از دستفروشان مرد که لوازم تحریر می‌فروشد می‌گوید که به ما می‌گویند بساط‌هایتان را جمع کنید و بروید در شهرداری ناحیه 2 منطقه 12 ثبت نام کنید اما کجا برویم که به مانند اینجا درآمد داشته باشیم.

با این وجود یکی از کسبه بازار با انتقاد از افزایش یکباره دستفروشان در این منطقه گفت: بارها و بارها به شورای شهر و شهرداری نامه نوشته‌ایم و حتی چندی پیش به شهرداری مرکز رفتیم اما آنها عنوان کردند که از چهارراه سیروس تا چهارراه گلوبندک تمامی کسبه طومار و درخواست‌های زیادی داشتند اما آنها می‌خواهند که اصولی این دستفروشان را ساماندهی کنند.

یکی دیگر از کسبه بازار با بیان اینکه تهران صاحب ندارد گفت: ماموران شهرداری از صبح تا ساعت 11 در خیابان‌های بازار تردد می‌کنند و گاها مانع فعالیت دستفروشان می‌شوند اما پس از آن به این بهانه که بیمه ندارند و ممکن است دستفروشان آنها را باچاقو و قمه زخمی کنند می‌روند و پس از آن دستفروشان در این مناطق جولان می‌دهند به گونه‌ای که حتی ما کسبه نیز نمی‌توانیم وارد پاساژ و مغازه‌مان شویم.

وی با بیان اینکه بارها به مجلس و بازرسی کل کشور بابت جمع آوری این دستفروشان نامه زده‌ایم گفت: بارها مشتریان من عنوان کرده‌اند که از امنیت زن و فرزندانشان می‌ترسند چرا که مجبورند برای ورود به بازار و پاساژها از میان این دستفروشها عبور کنند.

سخنان این مغازه دار که بدینجا رسید برخی از دستفروشان اعتراض کرده و با بیان سخنانی گفتند که دستفروشان به اقتصاد مردم توجه دارند اما کسبه اقلام خود را بسیار گران تر می‌فروشند. یکی دیگر از کسبه بازار با بیان اینکه دستفروشان نیز باید نان حلال برای خانواده خود ببرند گفت: بخشی از این دستفروشان تنها برای پس انداز و فروش اقلام مغازه‌هایشان به اینجا می‌آیند اما بخشی دیگر واقعا نیازمند هستند و پیشنهاد می‌شود در میدان 15 خرداد و یا در پیاده راه روبروی سبز میدان به آنها فضاهایی داده شود تا خود مردم انتخاب کنند که به نزد مغازه دار بیایند یا دست فروشان.

یکی دیگر از دستفروشان با بیان اینکه 30 سال است که در منطقه بازار دستفروشی می‌کنم گفت: حدود دو الی سه هفته است که دستفروشان محلات دیگر از جمله هفت تیر و ... به این منطقه می‌آیند چرا که ماموران شهرداری دیگر به این منطقه بازار نظارتی ندارند و تعداد دستفروشان چندین برابر شده است.

 عابد ملکی شهردار منطقه 12 که برای اجرای طرح ساماندهی دست فروشان بازار حضور دارد، از تداوم این طرح سخن گفته و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدامات شهرداری در راستای طرح انضباط شهری منطقه 12 ساماندهی بساط گستران و دستفروشان بود که کسبه و مردم نیز بیشترین درخواست برای ساماندهی آنها را داشتند.

وی با بیان اینکه از امروز به بعد طرح جمع آوری بساط گستران با هماهنگی یگان حفاظت شهرداری و یگان امداد در دستور کار قرار دارد گفت: ما برای آنکه دستفروشان نیز بتوانند رزق حلال برای خانواده‌هایشان ببرند ایجاد شب بازار و روز بازارهایی را در خیابان‌های مختلف پایتخت از جمله صور اسرافیل در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه ثبت نام از دستفروشان در شهرداری ناحیه 2 منطقه 12 در خیابان امام خمینی آغاز شده است ادامه داد: تا کنون 700 دستفروش ثبت نام کرده‌اند تا در برنامه طرح ساماندهی شهرداری شرکت کنند.

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه شهرداری تصمیم دارد فضاهای مناسبی را در زمان و مکان‌های مختلف به دستفروشان اختصاص دهد گفت: این اقدام در راستای جمع آوری دستفروشان بازار صورت گرفته است.

ملکی در پاسخ به برخی انتقادات دستفروشان مبنی بر دریافت وجه تحت عنوان باج از دستفروشان نیز گفت: تعدادی از ماموران تخلفاتی داشتند و با دستفروشان برخورد نمی‌کردند که با مأموران خاطی برخورد و برخی از آنان فسخ قرارداد شدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد دستفروشان طی چند هفته اخیر افزایش یافته است گفت: به دلیل فسخ قرارداد با پیمانکار قبلی به دلیل تخلفات مامورانشان، در انتخاب پیمانکار جدید متاسفانه وقفه‌ای ایجاد شد که دستفروشان نیز از این وقفه استفاده کردند.

وی با بیان اینکه از امروز به بعد با همکاری پلیس و ماموران شهربان طرح ساماندهی دستفروشان بازار آغاز شده است گفت: ماموران ما با گشت زنی در منطقه بازار مانع از فعالیت دستفروشان خواهند شد و این دستفروشان می‌توانند ضمن ثبت نام در سامانه شهرداری از شب بازار و روز بازارهایی که در مناطق مختلف شهر طراحی شده است، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ما تجربه موفق فعالیت پاساژ پروانه را داشته‌ایم گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم که از این فضاها در جاهای مختلف شهر افزایش یابد.

 

منبع: ایسنا