خبرهای کوتاه از دنیای سیاست
  مهدی هاشمی پنجشنبه شب گذشته، پس از پایان دو هفته مرخصی استعلاجی، دوباره به زندان اوین بازگشت.

ستون دیگه چه خبر در تاریخ 94/11/17

وندی شرمن: روحانی ایران را پای میز مذاکره آورد نه تحریم‌ها

معاون پیشین وزیر امور خارجه امریکا و عضو ارشد تیم مذاکره کننده امریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت:« انتخاب رئیس‌جمهوری حسن روحانی بود که سرانجام ایران را پای میز مذاکره آورد و به حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجامید.» به گزارش «ایسنا»، «وندی شرمن»، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «کرونیکل»، مذاکره‌کنندگان ایران را «سرسخت، باهوش و قانونمند» توصیف کرد وافزود:« برجام بهترین جایگزین برای اقدام نظامی بود که روی میز قرار داشت.» وی در ادامه با تأکید بر اینکه «بی‌اعتمادی میان ایران و امریکا بسیار عمیق است»، تصریح کرد: «می‌توان رد این بی‌اعتمادی را در دخالت امریکا در کودتای سال 1953 (28 مرداد 1332) علیه نخست وزیر وقت ایران جست‌وجو کرد.»

 

درخواست 3 جمهوریخواه کنگره برای سفر به ایران

سه جمهوریخواه عضو مجلس نمایندگان کنگره امریکا برای سفر به ایران تقاضای روادید کردند. به گزارش روزنامه امریکایی «هیل»، «مایکل پمپئو» از ایالت «کانزاس»، «لی زلدین» از ایالت «نیویورک» و «فرانک لوبی‌یندو» از ایالت «نیوجرسی» اعلام کردند روز پنجشنبه (۱۵بهمن) رسماً از طریق دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن، درخواست ویزا کرده‌اند.این سه نماینده جمهوریخواه گفته‌اند بنا دارند برای مشاهده انتخابات آتی مجلس ایران، بازدید از مراکز هسته‌ای و همچنین ملاقات با یک زندانی امریکایی به ایران سفر کنند.


تلاش برای آزادی 2 کادر درمانی ایرانی

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش دو وزارتخانه بهداشت و امور خارجه برای آزادسازی دو نفر کادر درمانی ایرانی از بند عناصر تکفیری خبر داد. به گزارش «ایسنا»، یک تکنیسین اورژانس و یک پرستار ایرانی حدود دو ماه قبل هنگام انجام مأموریت و درمان بیماران در سوریه توسط عناصر تکفیری به اسارت گرفته شدند.


استرداد مجرم میلیاردی تبریز  از امارات

دادستان عمومی و انقلاب تبریز، از استرداد مجرم اقتصادی میلیاردی از امارات به ایران خبر داد.  موسی خلیل اللهی به «ایرنا»، گفت: «این مجرم که از حساب شرکت‌های دولتی اختلاس‌های میلیاردی انجام داده بود، پیشتر احکام مربوط به پرونده اش صادر شده بود اما بنا به دلایلی از کشور خارج و متواری شد که با همکاری پلیس بین‌الملل چند روز قبل از کشور امارات و از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد ایران و سپس به تبریز منتقل شد.»


بازگشت مهدی هاشمی به اوین

مهدی هاشمی پنجشنبه شب گذشته، پس از پایان دو هفته مرخصی استعلاجی، دوباره به زندان اوین بازگشت. به گزارش «تسنیم» فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 18 مرداد ماه امسال بر اساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، به 10 سال محکومیت حبس محکوم و راهی  زندان اوین شد.


درخواست مجدد محکوم به اعدام پرونده 3هزار میلیاردی

سعید‌ کیانی رضازاده یکی از متهمان پرونده 3 هزار میلیاردی  که در پرونده فساد کلان بانکی به اعدام محکوم شده، برای بار سوم درخواست اعاده دادرسی خود را تقدیم دیوان عالی کشور کرد تا شاید بتواند با استفاده از مفاد قوانین جدید از حکم اعدام رهایی یابد.  رسول رازی وکیل مدافع رئیس پیشین بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز (متهم ردیف  چهارم) به «تسنیم» گفت: «برای مرتبه سوم درخواست اعاده دادرسی موکلم را تقدیم شعبه 13 دیوان عالی کردیم که امیدواریم این بار بر خلاف دو مرتبه قبلی و با توجه به تغییر قوانین،  این شعبه دیوان  با درخواست موکل موافقت کند.»

 

منبع: ایران آنلاین