اصلاح طلبان مگر نماز هم میخواند؟
 رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه 69 کرسی باقی مانده در مجلس برای جریان اصلاحات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برای اینکه بتوانیم به تمام برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانیم باید به اکثریت قاطعی در مجلس برسیم.

عارف:عده ای معتقدنداصلاح طلب مگر نمازهم میخواند؟

محمدرضا عارف در گردهمایی ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خراسان رضوی ، با اشاره به اینکه پس از اتفاقاتی که در سال 88 افتاد فضای سیاسی حاکم بر کشور برای جریان اصلاحات به فضایی ناامیدکننده تبدیل شده بود، اظهار کرد: در چنان شرایطی که رقبا مرگ اصلاحات را تبریک می‌گفتند جوانان سهم چشم‌گیری در بخشیدن جان دوباره به این جریان ایفا کردند.

وی با بیان اینکه گفتمان اصلاحات گفتمان انقلاب است، ادامه داد: اصلاح‌طلبان همیشه دغدغه ارزش‌ها را داشتند اما در فضایی که رقبای ما تمام امکانات را در اختیار داشتند، ما را به مسجد راه نمی‌دادند و می‌گفتند این‌ها به مساجد نمی‌آیند.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با تاکید بر اینکه جریان اصلاح‌طلبان همواره به دنبال شناخت واقعیت رقیب بود، افزود: ما از سال 90 اقدامات خود را در این راستا آغاز کردیم. هرچند به انتخابات همان سال نرسیدیم اما تقریبا پس از آن تمام کسانی که به عدم شرکت در انتخابات اعتقاد داشتند نسبت به ضرورت مشارکت در این عرصه آگاه شدند و برای انتخابات 92 به طور جدی تصمیم به حضور گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در قاموس اصلاح‌طلبی بنا بر ماندن فرد خاصی در عرصه نیست، تصریح کرد: کسی که کار را بهتر انجام می‌دهد، باید بماند. به همین دلیل انصراف برخی از کاندیداها چه در زمان انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات پیشین به نفع کاندیدای دیگری در راستای صلاح جریان اصلاحات بود. در اتاق‌های فکر متعددی که تشکیل شده بود، تلاش برای هم‌پوشانی افراد صورت می‌گرفت و رسیدن به همگرایی در برای همه در اولویت بود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان جریان اصلاحات را در گام اول برنامه‌های خود یعنی حضور و مشارکت مردمی موفق تلقی و عنوان کرد: مردم نتیجه غفلت را در سال 84 دیده بودند. در اتاق‌های فکر راهبرد حضور نیز یکی دیگر از مسائل مورد توجه بود.

عارف با تاکید بر اینکه اولین اولویت برای جریان اصلاحات منافع ملی است، یادآور شد: ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی برای ما امروز به یک باور تبدیل شده است. متاسفانه گاها زاویه‌ای به این جریان تحمیل می‌شود زاویه‌ای که مدیریت می‌شود و باید با قدرت در صدد از بین بردن آن برآییم. باید اعتماد سازی صورت بگیرد. عده‌ای بر این باورند که اصلاح‌طلب مگر نماز هم می‌خواند؟ این فضا را باید اصلاح کرد تا بتوان همراه گروه‌های دیگر در فضای رقابتی رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه دستاورد برجام برای ارزیابی عملکرد دولت و اثبات موفقیت آن کفایت می‌کند، اضافه کرد: هر چند این دستاورد برای موفقیت دولت در انتخابات 96 به اندازه‌ کافی بزرگ بود، اما ما اعتقاد داریم تلاش دولت در جهت خدمت به مردم نباید متوقف شود.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: پس از انتخابات سال 92 ، انتخابات 94 به سرعت در دستور کار قرار گرفت. مسیری که از سال 92 در آن قدم گذاشتیم باید با شیبی ملایم دنبال می‌شد تا بتوان گام‌های محکم‌تری برداشت. همه می‌دانستیم که اگر در انتخابات 94 پیروز نمی‌شدیم در انتخابات 96 به مشکل جدی برمی‌خوردیم. به همین دلیل کسب اکثریت در این انتخابات برای جریان اصلاحات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. خوشبختانه گام اول را بسیار خوب برداشتیم و ظرفیت اصلاح‌طلبان را به عینه دیدیم.

عارف با اشاره به اینکه برند اصلاح‌طلبی به معنای همگرایی و اجماع حداکثری است، بیان کرد: در انتخابات هفتم اسفند تقریبا همه بحث اجماع را پذیرفته بودند و کسانی بودند که بر مبنای خرد جمعی به آسانی کنار می‌کشیدند. گاهی انصراف دادن برای افراد حکم انجام وظیفه دارد. هر اصلاح‌طلبی این کار را می‌کند تا وحدت همگانی را شاهد باشیم. رویکرد ما در تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری رسیدن به این وحدت بود. تقریبا تمام تصمیات به صورت اجماعی در شورا اخذ می‌شوند؛ هر چند اختلاف نظر وجود دارد اما تلاش می‌کنیم تا به نظر واحدی برسیم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه هنر اصلاح‌طلبان در این است که با قطار انقلاب حرکت کرده و در هر ایستگاه دست عده‌ای را می‌گیرند، افزود: جریان اصلاحات در هر ایستگاه عده‌ای را با خود همراه می‌کند و به همین دلیل است که گاهی به این جریان برچسب می‌زنند.

وی درباره ارائه لیست مشترک نیز خاطرنشان کرد: ما ابتدا در صدد ارائه لیستی مشترک برآمدیم اما وقتی اصولگرایان نپذیرفتند فقط لیست اصلاح‌طلبان را ارائه دادیم. پیروزی ما از دو ماه قبل از ارائه لیست نیز قابل پیش‌بینی بود زیرا فضای حاکم بر کشور بسیار دلگرم‌کننده بود. ما در شرایط پیروزی قصد داشتیم بخشی از لیست خود را به حامیان دولت و اصولگرایان اختصاص دهیم.

وی یادآور شد: 69 کرسی در مجلس شورای اسلامی هنوز بلاتکلیف است. جریان اصلاحات باید با حرکتی منسجم حدود 60 درصد از این کرسی‌ها را از آن خود کند. تجربه نشان داده است که معمولا میزان حضور مردم در دور دوم انتخابات کمتر می‌شود. جوانان باید فضای انتخابات را در کشور گرم نگاه دارند. میانگین حضور مردم در این انتخابات از متوسط انتخابات گذشته بیشتر بود. ما برای دور دوم و کرسی‌های باقی‌مانده به این حضور نیاز داریم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با اشاره به اینکه بعد از دور دوم انتخابات مجلس باید بلافاصله وارد فضای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در سال 96 شویم، گفت: در سال 96 نیز دو انتخابات مهم در پیش رو قرار دارد و در 13 ماه باقی‌مانده باید به درستی برای این انتخابات برنامه‌ریزی صورت بگیرد. باید در مجلس وعده‌ها و تعهداتی که به مردم دادیم را اجرا کنیم. این تعهد محدود به کسانی که وارد مجلس شدند نیست بلکه به کل جریان اصلاحات مربوط می‌شود. مهم‌ترین مسائل یعنی مساله معیشت مردم و رفع مشکل بیکاری باید مورد توجه کل ارکان این جریان قرار بگیرد. ما اعتقاد داریم پس از انتخابات رقابت تمام شده و زمان رفاقت است تا با همراهی یکدیگر برای دغدغه‌های مشترک تلاش کنیم.

 

منبع: ایسنا