خاطره محمدعلی ابطحی از آیت‌الله واعظ طبسی
حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی از جمله طلبه‌های مشهدی است که در دوران طلبگی‌اش که همزمان با مبازرات انقلابی در شهر مشهد بوده است در محضر آیت‌الله واعظ طبسی بوده و از این عالم ربانی به عنوان فردی شجاع و پاک یاد می‌کند.

خاطره ابطحی از آیت‌الله واعظ طبسی

حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی گفت: بنده مشهدی هستم و به دلیل اینکه طلبه و خواهرزاده شهید هاشمی‌نژاد بوده‌ام و در مبارزات سیاسی مشهد حضور داشتم لذا ارتباط دیرینی با آیت‌الله واعظ طبسی داشتم.وی اظهار کرد: در آن دوران در مشهد مثلثی بین شهید هاشمی‌نژاد، آیت‌الله طبسی و آیت‌الله خامنه‌ای شکل گرفت که مبارزات را قبل از انقلاب در مشهد اداراه می‌کردند و نمایندگان تفکر انقلابی امام در مشهد بودند. بنده چون خواهرزاده مرحوم هاشمی‌نژاد بودم با همین دوستان ارتباط داشتم.

ابطحی اضافه کرد: یکی از بهترین خاطرات بنده با مرحوم طبسی به اواخر سال 57 و مراسم عروسی‌ام برمی‌گردد. در آن بحبوحه تالاری در طبقه سوم ساختمانی در خیابان تهران گرفته بودم و صاحبان رسمی‌تر مراسم علاقه‌مند به دعوت از آقای طبسی نبودند اما چون آقای طبسی از ارادت و علاقه من به خودشان اطلاع داشتند با تماس تلفنی که با وی داشتم این دعوت را قبول کردند و سه طبقه را با وجود پادرد بالا آمدند و در مراسم عروسی شرکت کردند.

وی ادامه داد: ورود بنده به عرصه فرهنگی نیز از زمانی شروع شد که آیت‌الله طبسی و شهید هاشمی‌نژاد پیشنهاد ورود به عرصه رادیو و تلویزیون را به بنده دادند و بنده نیز قبول کردم و بعد از آن نیز ارتباطات ما ادامه داشت، این ارتباطات از نوع نزدیک و خوب بود، درست بعد از این زمان بود که به زاویه‌های سیاسی خوردیم و در آن زاویه‌های سیاسی اختلاف نظرات مجموعه دوستان روحانی مبارز چپ آن دوره با آیت‌الله طبسی بالا گرفته بود.

ابطحی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم واعظ طبسی گفت: ویژگی بارز آیت‌الله طبسی این بود که بسیار به فضای عقل‌گرایانه و تشریفات آستان مقدس رضوی علاقه داشتند و مراعات می‌کردند و امام نیز از این رفتار وی خوششان می‌آید، یک بار نیز در اوج اختلافاتی که اوایل انقلاب دوستان با آیت‌الله واعظ طبسی داشتند مرحوم توسلی با بنده تماس گرفت و گفت امام فرموده‌اند که به دوستان مشهدی بگویید که مراقب باشند به هیچ وجه آیت‌الله طبسی درگیر نشود و این برای من خیلی جالب بود.

وی در ادامه بیان خاطرات خود گفت: آخرین باری که به صورت رسمی‌تر خدمت مرحوم طبسی رسیدم بعد از پایان دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بود که خیلی وفادارانه دعوتی از آقای خاتمی به مشهد کردند و خیلی گرم و صمیمی از وی پذیرایی کردند و میزبان وی شدند، در محل اقامت آقای خاتمی به دیدن وی آمدند و وی را به صرف ناهار دعوت کردند، در حضور آقای خاتمی از خاطرات و حرف‌های گذشته‌ای که با بنده داشتند سخن گفتند.

رییس دفتر رییس‌جمهور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: آیت‌الله طبسی یک مرد شجاع، متکی به نفس، محترم و مورد علاقه افرادی بود که واقعیت را می‌دانستند، گرچه مسایل حول و حوش وی زیاد بود که یک بخشی از این حرف و حدیث‌ها طبیعی بود زیرا یک بنگاه بزرگ اقتصادی مثل آستان قدس رضوی که سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را درگیر کرده است می‌توانست مشکل‌آفرین باشد و طولانی بودن ریاست وی از سال 58 تا 94 یک‌سری نارضایتی‌ها را به وجود آورده بود اما شخص آقای طبسی شخص پاک، محترم و با صفایی بود.

 

منبع: ایسنا