خداحافظی حداد با 16 سال نمایندگی
 حدادعادل این روزها ناخرسندی‌اش را از تركیب مجلس دهم پنهان نمی‌كند، اما در مقابل هم نمی‌خواهد آشكارا از تمایلش برای ریاست لاریجانی حرفی بزند.

حمایت زیرپوستی حداد عادل از لاریجانی

 حداد عادل در لفافه به حمایت از علی لاریجانی می‌پردازد. در نقطه پایان مجلسی كه آغازش برای او رقابت با همین علی لاریجانی بود. حدادعادل این روزها ناخرسندی‌اش را از تركیب مجلس دهم پنهان نمی‌كند، اما در مقابل هم نمی‌خواهد آشكارا از تمایلش برای ریاست لاریجانی حرفی بزند.  ریاستی كه بیشتر برای او و همفكرانش تنها گزینه باقی مانده است نه یك اتفاق مطلوب. او كه این هفته‌های اخیر با طرح موضوع دخالت دولت در انتخابات مجلس خبرساز شده، دیروز برای آخرین بار پشت تریبون مجلس رفت و درباره گرفتار شدن مجلس دهم به «سرنوشت مجلس ششم» هشدار داد. 

هشدار او نشانه آن بود كه نگران تركیب مجلسی است كه چندان آن را همسو نمی‌بیند. چرا كه او همزمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا هم درباره داوری نسبت به نتیجه انتخابات تهران با كنایه‌هایی دیگر، پیروزی اصلاح‌طلبان را به موضوع برجام ربط می‌دهد. البته با این منطق كه «مردم گرفتار ترجیح دادند فعلا به آنهایی كه جانب امیدواری را تقویت می‌كنند رای دهند.»

 

نطق نهایی؛ هشدار به اصلاح‌طلبان

نطق وداع حدادعادل با ١٦ سال نمایندگی مجلس، نطق پیروزمندانه‌ای نبود. اما او در موضع یك «شكست خورده» هم صحبت نكرد. رییس فراكسیون اصولگرایان دیروز در نطق میان دستور خود باز هم سراغ اتفاقات سال ٨٨ رفت و گفت: «شگفتا كه ما در ایران با حضراتی روبه‌رو هستیم كه هرگاه نتیجه انتخابات را به نفع خود بدانند دم از سالم بودن انتخابات می‌زنند اما هر گاه نتیجه به نفع آنها نباشد مدعی تقلب می‌شوند. » یادآوری حوادث سال ٨٨ اما توسط حدادعادل با تفسیر خاص او از موضوع برجام و پیوند دادنش به انتخابات مجلس دهم ادامه یافت. 

جایی كه او تاكید كرد: « دولت و اصلاح‌طلبان با شعار امید وارد انتخابات مجلس دهم شدند و مقصود آنها از امید، گشایش‌های اقتصادی و معیشتی حاصل از برجام بود. دولت هم برجام را از اول نوعی معامله «برد ـ برد» می‌دانست. مقصود از برد ایران روشن بود و رفع تحریم‌های ظالمانه و احقاق حقوق ملت ایران بود، اما درباره مقصود امریكایی‌ها از برد مورد نظر آنها چندان حرفی زده نشد. این روزها كه ایران به تعهدات خود در برجام عمل كرده با رفتار امریكایی‌ها و با خلف وعده‌ها و تحریم‌های جدید آنها به تدریج معلوم می‌شود كه منظور آنها از «برد» چه بوده است.» 

او كه برجام را «پل نفوذ و ورود و دخالت امریكا در امور ایران» ارزیابی كرد در ادامه نطقش سراغ اقتصاد رفت. جایی كه با بیان اینكه «در برجام هر كس به امریكایی‌ها اعتماد كرده و امید بسته باشد، ناامید خواهد شد»، افزود: «راه رفع مشكلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است كه همه باید برای تحقق آن همت كنند. » 

او اما در میانه نطق خود از نگرانی‌هایش در قبال مجلسی غیر همسو برای دوره دهم هم رونمایی كرد و با بیان اینكه «اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، اگر بخواهند به جای حل مشكلات و رفع گرفتاری‌های مردم، به حاشیه‌سازی‌های سیاسی بپردازند و فضای مجلس را مانند مجلس ششم به فضای جنجال و جدال لفظی و رسانه‌ای مبدل كنند، مردم امیدوار را ناامید خواهند كرد»، گفت: «اگر بخواهند با حفظ عزت ملت و استقلال جمهوری اسلامی ایران برای حل مشكلات مردم راه‌حل‌های منطقی پیدا كنند مطمئن باشند كه از حمایت اصولگرایان برخوردار خواهند شد. 

آنجا كه تلاش واقع‌بینانه برای خدمت به مردم و حل مشكلات كشور مطرح باشد، خط كشی‌ها و مرزبندی‌های جناحی رنگ می‌بازد. » وی با اشاره به اینكه مجلس دهم باید برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل شده و اصلاح نظام بانكی و مبارزه با قاچاق كالا و مقابله با فساد اقتصادی و جلوگیری از پرداخت حقوق‌های هفتاد، هشتاد میلیون تومانی به مدیران دولتی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و لجام‌گسیختگی اعتقادی و اخلاقی فضای مجازی اقدام و عمل كند، اضافه كرد: «چنین رویكردی می‌تواند اصولگرا و اصلاح‌طلب را دوشادوش یكدیگر در مجلس دهم در خدمت ملت قرار دهد. اگر دولت هم‌چنین عزم و اراده‌ای داشته باشد هماهنگی دولت و مجلس به سود كشور خواهد بود.»

 

حمایت از رقیب پارلمانی در لفافه

او اما حرف‌های صریح‌تر خود را دیروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا مطرح كرد. جایی كه تاكید داشت مجلس دهم تكرار مجلس ششم نخواهد بود. حدادعادل در قسمت‌های اول مصاحبه دیروز خود توضیح جالبی درباره دلایل شكست اصولگرایان در تهران دارد. توضیحی كه از دل آن می‌توان پیش‌بینی موقت بودن حضور اصلاح‌طلبان در مجلس و پیروزی سیاسی آنها را بیرون آورد. رییس فراكسیون اصولگرایان درباره نتایج انتخابات تهران می‌گوید: «این پدیده تك علتی نیست و علت‌های متعددی دارد. یك دلیل آن است كه ما در قضیه برجام بیشتر نگران نقض عهد و عهدشكنی امریكایی‌ها بودیم و دولتی‌ها در مقابل، بیشتر امید می‌دادند.

 در این بین مردم گرفتار ترجیح دادند فعلا به آنهایی كه جانب امیدواری را تقویت می‌كنند رای دهند. اكنون نیز ما امیدواریم كه مشكلات مردم حل شود اما هر چه زمان می‌گذرد رفتار امریكایی‌ها ثابت می‌كند حق با آنهایی است كه نگران بودند. » كنار هم قرار دادن این استدلال با سخنان او در رابطه با برجام در نطق میان‌دستورش كه برجام را به كام امریكایی‌ها ارزیابی كرده بود معنایی جز این ندارد كه از نظر وی و همفكرانش مسیر برجام جز رسیدن به بن‌بست پایان دیگری ندارد و این پایان نیز چیزی جز شكست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نخواهد بود. 

اما مهم‌تر از اینها پیش‌بینی او درباره معادلات سیاسی مجلس دهم است. جایی كه پیش از هر چیز بحث تركیب این مجلس مطرح است. حدادعادل معتقد است: «بنده حدس می‌زنم اكثریت مجلس آینده در دست نمایندگان اصولگرا باشد البته در حال حاضر نمی‌توانم دقیقا رفتار مجلس دهم را پیش‌بینی كنم اما در شرایط فعلی چندان نگران وضع مجلس آینده نیستم همان‌طور كه قبلا گفتم این مجلس را تكرار مجلس ششم نمی‌دانم. » او بار اول درباره پیش‌بینی انتخابات ریاست مجلس این‌گونه پاسخ می‌دهد: «به نظرم نباید اصرار برای پیش‌بینی موضوعی داشت كه برای فهمیدن نتیجه آن می‌توان چند روز صبر كرد. » 

او كه در این قسمت اشاره مستقیم به هیچ نام و نشانی نمی‌كند در پاسخ به این پرسش كه «آیا پیش‌بینی شما ریاست آقای لاریجانی در مجلس دهم نیست»، می‌گوید: «به هر حال بنده فردی اصولگرا هستم و كسی در آن شك ندارد. پس بقیه موضوع روشن است. » حدادعادل بعد از ٨ سال رقابت با علی لاریجانی در درون جریان اصولگرا و مجالس هشتم و نهم از یك سو نمی‌خواهد در مجلس دهم یك اصلاح‌طلب را در راس پارلمان ببیند و از طرف دیگر چندان میلی ندارد تا مستقیما به نام علی لاریجانی اشاره داشته باشد. این هم شاید همان موضوعی باشد كه دكتر حدادعادل می‌گوید «روشن» است.

 یاران و همفكران او در مجلس هشتم و نهم‌اكنون در آستانه شكل‌گیری مجلس جدید حول علی لاریجانی جمع شده‌اند و به عبارتی رقیب سال‌های اخیر را به رقیب دیرین ترجیح داده‌اند. انتخابی كه برای امثال دكترحدادعادل كه همواره قصد داشتند در قامت رهبری سیاسی ظاهر شوند هم قدری تلخی دارد و هم ناگزیری. پس او ترجیح می‌دهد جز دادن آدرسی كلی درباره این موضوع صحبت مستقیمی نداشته باشد.

 

منبع: ایسنا