موضع ارشاد از موفقیت فیلم فروشنده تا بازداشت مانکن‌ها
سخنگوی وزارت ارشاد درباره دو موضوع دستگیری هشت مدل و اجرایی شدن حق دسترسی آزاد اطلاعات صحبت کرد که درباره دستگیری مدل‌های لباس گفت...

موضع ارشاد درباره موفقیت فیلم «فروشنده»، «50 کیلو آلبالو» و بازداشت مانکن‌ها

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در بخش لغو کنسرت‌های موسیقی رخ می‌دهد در مجرای طبیعی نیست و خلاف عُرف محسوب می‌شود، همچنین گفت: برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشورها و شرکت‌های غیرایرانی در جشنواره‌های خارجی عرضه شوند.

حسین نوش‌آبادی در سومین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران که صبح 3 خردادماه برگزار شد با اشاره به ضرورت وجود عدالت و صلح و انتظار مردم برای رسیدن ناجی مصلح و نیز رویداد حماسه‌ساز آزادی خرمشهر مطالب مختلفی را درباره لغو کنسرت‌های موسیقی، کارشکنی‌های عربستان برای برگزاری حج امسال، تبلیغات فیلم‌ها و تئاترها در شبکه‌های ماهواره‌ای، ادامه برپایی نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب و... بیان کرد.

 

واکنش سخنگوی وزارت ارشاد به موفقیت «فروشنده» در کن

او در ابتدای این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه واکنش‌اش به کسب دو جایزه از جشنواره کن برای سینمای ایران چیست و آیا قرار است تجلیل ویژه‌ای از این هنرمندان به عمل آید، گفت: ما از ورود برخی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی از جمله کن خوشحالیم و استقبال می‌کنیم از اینکه محصولات سینمایی ما این گونه می‌درخشد و قابلیت رقابت با سینمای جهان را پیدا کرده است.

نوش‌آبادی اضافه کرد: اینجا هم متذکر می‌شویم که فیلم‌هایی که به جشنواره‌های جهانی می‌روند علاوه بر اینکه باید از ویژگی‌های فیلم استاندارد برخوردار باشند باید واجد فرهنگ، تمدن و پیشرفت‌های ملت هم باشند. ما باید در آینده با تولید فیلم‌های بهتر و با در نظر گرفتن ویژگی‌های کشوری که صاحب تمدن و اخلاق است ایده‌های خود را عرضه کنیم بنابراین صرف حضور و به دست آوردن امتیاز کافی نیست اگرچه آنچه اتفاق افتاده ارزشمند است.

وی ادامه داد: با این حال راضی نباشیم از اینکه نگاه غربی‌ها به کشورهای آسیایی و جهان سوم همیشه برتری‌جویانه است و ما باید بتوانیم در کنار فیلمسازی برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی محتواسازی هم کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه «ما سه فیلم را در جشنواره شرکت داده بودیم که یکی از آن‌ها توانست دو جایزه به دست آورد» افزود: ما به این سینماگران و هنرمندان تبریک می‌گوییم و قطعا مسئولان ذی ربط برای تجلیل از آن‌ها برنامه‌ای خواهند داشت.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به اینکه چه حمایتی از سینمای ایران در حضور عرصه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد و نیز پس از اشاره به بحث‌هایی که درباره یک شرکت عربی در فیلم «فروشنده» عنوان شده است، گفت: وقتی قدرت رقابت را در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌ایم باید حمایت‌ها هم جدی‌تر شود. البته فیلم «فروشنده» هنوز اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این‌طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعا رعایت می‌شود و نکته اینجاست که نباید عنان بخش خارجی سینما را به کشورهای دیگر بسپاریم.

او در این باره اظهار کرد: البته اغلب فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی ارائه می‌شود فیلم‌های خوبی هستند اما ما باید برای این جشنواره‌ها برنامه داشته باشیم. ما باید مکانیزمی را تعریف کنیم تا کسانی که این قابلیت را در خود می‌بینند که آثارشان در عرصه‌های جهانی قابل عرضه است مجرایی برایشان فراهم باشد و یا اگر قرار است به عنوان نماینده ایران در جایی حضور داشته باشیم باید برنامه‌ریزی صورت گیرد چرا که برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیرایرانی عرضه شود تا موجب تحقیر ما در سطح بین‌الملل نشود و در این بین شرایطی را نبینیم که یک شرکت عربی واسطه و میزبان ما باشند.

 

در سطح جهانی مذاکره می‌کنیم، اما برای لغو کنسرت‌ها...

حسین نوش‌آبادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره راهکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر لغو کنسرت‌های موسیقی اظهار کرد: این اتفاق برای ما هم خوشایند نیست و مسئولان ارشد هم اظهار ناخرسندی کردند. در این باره وزارت ارشاد متولی اصلی و مجوزهای اصلی را صادر می‌کند و مسئله اینجاست که وقتی اثری مجوز می‌گیرد باید اجرا شود.

او با تأکید بر اینکه مجوزهای ارشاد برای اجرا صادر می‌شوند نه برای لغو افزود: اگر قرار باشد مجوزها توسط برخی نهادهای دیگر لغو شوند، صادر نشود بهتر است. باید ساختار این موضوع را مشخص کنیم که کدام نهاد در این باره تصمیم گیرنده‌ است و اگر نهاد حاکمیتی تصمیم می‌گیرد باید تا آخرین لحظه مجوزش اعتبار داشته باشد. البته سایر نهادها هم باید به وظایف خود عمل کنند ولی نه به این شکل که براساس برداشت‌ها و سلیقه خود رفتار کنند.

نوش‌آبادی ادامه داد: وقتی در یک استان شورای تأمین، فرمانداری و نیروی انتظامی مجوزهای لازم را صادر و برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی می‌کنند اما در آخرین لحظه مجوز قانونی توسط نهاد دیگری لغو می‌شود برای همه سوال‌برانگیز و ناخوشایند است و اگر دلیلی وجود دارد باید ارائه شود تا مسئولان ذی‌ربط آگاه باشند.

وی با تأکید بر اینکه بسیای از این اتفاقات در مجرای طبیعی نیست و خلاف عرف است، گفت: البته هنرمندان ما صبور هستند ولی مداخلات بیش از حد مشکلاتی را پیش می‌آورد که باعث می‌شود موسیقی ما در این مدت روزهای سختی را پشت سر بگذارد. اکنون فضایی آکنده از اضطراب و بدبینی در جامعه ایجاد شده و این به صلاح کشور نیست. نباید تسویه‌حساب‌های جناحی و سیاسی در عرصه هنر رخ دهد، چرا باید برای لغو یک کنسرت در یک شهرستان کوچک که آن هم ناشی از کم لطفی دوستان در برخی دستگاه‌هاست این چنین هزینه دهیم و در شرایطی که مشکلات ما را در سطح جهان با مذاکره حل می‌کنیم نتوانیم در داخل کشور این کار را انجام دهیم.

نوش آبادی در این باره یادآور شد که جلسات و مذاکراتی با برخی نهادهای موثر صورت گرفته و ابراز امیدواری کرد که با تفاهم بیشتر این مشکلات برطرف شوند، ضمن اینکه شیوه‌نامه اجرایی کنسرت‌ها هم که یک طرفه تنظیم شده بود و اشکالات زیادی داشت با تفاهمی تمام جوانب و شئونات در آن رعایت خواهد شد تا مداخله‌ای در وظایف نهادها صورت نگیرد.

 

شروط جدید سعودی‌ها تحقیرآمیز است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست درباره دیدار وزیر فرهنگ با برخی مراجع قم گفت: این اتفاق در طول سال برنامه‌ریزی می‌شود که در آن گزارش کار و موضوعات و مسائل فرهنگی به مراجع ارائه می‌شود و نقطه نظرات آن‌ها‌ نیز شنیده خواهد شد. در این دیدارها به کارشکنی‌های سعودی‌ها برای برگزار نشدن حج امسال هم اشاره شده است چرا که آن‌ها با شروط منطقی ایران موافقت نکردند و شروط جدیدی را وعظ کردند که تحقیرآمیز است.

او درباره آخرین وضعیت اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع گفت: ضوابط جدیدی که سعودی‌ها برای اعزام زائران مشخص کردند، وضعیت بسیار سختی را ایجاد می‌کند که اگر بخواهیم حج را برگزار کنیم دیگر حج ابراهیمی نخواهد بود. این مسئله به اطلاع مراجع رسیده است و بسیاری از آن‌ها نظرشان بر این بود که بهتر است حج برگزار نشود، ضمن اینکه با شروط غیرمنطقی آن‌ها ما در حال حاضر حدود چهار، پنج ماه از برنامه‌ریزی برای طراحی، اسکان، حمل و نقل و مسائل بهداشتی حجاج عقب هستیم.

 

نظر وزیر درباره «پنجاه کیلو آلبالو» اعمال می‌شود

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر علی جنتی نسبت به فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» و اینکه تکلیف توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی چه می‌شود؟ گفت: نکته‌ای که آقای وزیر مطرح کرد به این معنی نیست که مسئله اکران فیلم در شورای نظارت و اکران طرح نشده است، چرا که حتما این فیلم‌ها فرایند قانونی را برای نمایش عمومی طی کردند اما مطلب ایشان مبنی بر این بود که برخی ملاحظات، صورت نگرفته است. البته قرار نیست وزیر فرهنگ تمام فیلم‌هایی که اکران می‌شود، ببیند. اما من گواهی می‌دهم که ایشان فیلم‌هایی را که نقد و تحلیل‌هایی به دنبال دارد و چالش برانگیز است می‌بیند. فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» را هم قطعا دیده است که البته به طور قطع این فیلم مغایرتی با اصول و ضوابط فرهنگی و هنری ندارد اما بخش‌هایی از آن ممکن است مورد سوال باشد.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال در شکل عرضه‌های بعدی فیلم ملاحظات وزیر اجرا خواهد شد و بخش‌هایی که لازم است اصلاح می‌شوند. این اتفاق هم در حالی رخ می‌دهد که این فیلم پرفروش بوده اما دلیل نمی‌شود که هر اثر پرفروشی بهترین فیلم بوده باشد چون تبلیغات و طنز بودن آن در دیده شدن‌اش تأثیر داشته است.

او همچنین درباره انتشار ترجمه یک مقاله صهیونیستی در سایت وزارت فرهنگ توضیح داد: ترجمه یک مقاله تأیید محتوای آن نبوده و نخواهد بود. این اتفاق پیرامون نمایشگاهی که تحت موضوع هولوکاست برگزار شد و دیدگاه‌های مختلفی درباره آن وجود داشت بدون اظهارنظر خاص منتشر شد اما این اتفاق به معنی کپی از سایت‌ها و شبکه‌های خارجی نیست.

وی درباره انتقاداتی که نسبت به برخی گالری‌های هنری مطرح شده است، گفت: بسیاری از این گالری‌ها خصوصی هستند و دولت صرفا مجوز برپایی نمایشگاه را صادر می‌کند و نظارت را بر عهده دارد. به این ترتیب ما با حفظ نظارت بر آن‌ها، تصمیمی درباره اینکه محتوای آثار چه باشد، نمی‌توانیم داشته باشیم اما در صورت مشاهده شدن مورد خلاف موازین قانونی اقدام خواهیم کرد.

 

اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای با ما نیست

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره اضافه شدن تبلیغات تئاتر به فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: اختیار این شبکه‌ها در دست ما نیست و نمی‌توانیم کنترل کنیم اما به طور کلی هر اقدام آگاهانه و تعمدانه در این راستا براساس ضوابط ایران ممنوع است، البته این را هم باید اشاره کرد که شاید دلیل چنین تبلیغاتی نارسایی و ناکارآمدی فضای داخلی برای تبلیغات باشد که اگر امکان تبلیغات در رسانه‌های داخلی وجود داشته باشد دیگر نیازی نیست که هنرمندان به شبکه‌های خارجی سفارش آگاهی بدهند.

 

درخواست ارشاد، استفاده از شهر آفتاب برای 10 سال بود

نوش‌آبادی درباره نمایشگاه کتاب تهران هم اظهار کرد:‌ این نمایشگاه با 110 میلیارد فروش کتاب و حضور زیاد ناشران داخلی و خارجی برگزار شد و قرار است طبق موافقتی که شهرداری به شورای شهر اعلام کردند برای پنج سال دیگر هم در شهرآفتاب برگزار شود. البته ما برای 10 سال تقاضا کرده بودیم که در مرحله اول با پنج سال آن موافقت شده است.

او همچنین گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب رخداد ارزشمندی بود که البته مشکلات و نارسایی‌هایی را داشت و فکر می‌کنم به تدریج باید رویکرد آن به سمت مشخصی برود چرا که نمایشگاه‌های کتاب ما نباید به صورت عرضه کتاب باشند. اگرچه نمایشگاه‌های بزرگ هم روزهای آخر خود را به فروش کتاب اختصاص می‌دهند اما مشکل ما این است که ناشرانمان هم عرضه می‌کنند، هم می‌فروشند و هم میزان فروش را محاسبه می‌کنند که این مسئله با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

 

وضعیت‌ مدل‌ها و مانکن‌ها نگران کننده است

وی در بخش پایانی این نشست درباره دو موضوع دستگیری هشت مدل و اجرایی شدن حق دسترسی آزاد اطلاعات صحبت کرد که درباره دستگیری مدل‌های لباس گفت: هر فعالیتی در این رابطه باید در چارچوب قانون و مسائل عرفی جامعه باشد اما آنچه گزارش شد نشان داد که وضعیت مدل‌ها و مانکن‌ها نگران‌کننده شده است چون خارج از عرفه شده بود. ما با کشورهای دیگر تفاوت داریم و باید این موضوع در کشور ساماندهی شود.

نوش‌آبادی درباره حق دسترسی آزاد اطلاعات گفت: قانونی در این باره وجود داشت که دولت قبل به نظر می‌رسد به آن اعتقادی نداشت، اما یکی از کارهای دولتی فعلی این بود که آیین‌نامه اجرایی این قانون را تصویب کرده و هم اکنون کمیسیونی زیر نظر وزارت ارشاد وظیفه نظارت و اجرای آن را دارد. به این ترتیب اگر کسی حق‌اش در ارتباط با اجرای قانون ضایع شده می‌تواند از طریق کمیسیون پیگیری کند.

 

منبع: ایسنا