بیانیه درمانی مشکل اقتصادی یا قهرمان بازی
شانزدهمین نشست نمایندگان بخش خصوصی محفلی برای انتقاد از تسویه‌حساب‌های سیاسی شد؛ تسویه‌حساب‌هایی که این روزها دلواپسان را به‌شدت مشغول دلواپسی برای امور کوچک کرده است.

بركناری یک مسئول به خاطر دریافت پول

 علوی، وزیر اطلاعات روحانی، در حلقه نمایندگان بخش خصوصی از کسانی انتقاد کرد که دستورات رئیس‌جمهور برای برخورد با مفسدان را «بیانیه‌درمانی» می‌نامند و اگر خود ‌کننده کار بودند، نام «قهرمان» را لایق خود می‌دانستند: «اشکال اگر در این دولت باشد باید برطرف شود؛ اگر هم اشکال در دولت‌های قبل با هر گرایش سیاسی باشد، باید برطرف شود. این نگاه که یک اشکال در یک دولتی که مطلوب ماست دیده نشوند ولی یک اشکال کوچکی دستاویزی برای تسویه‌حساب سیاسی باشد، درست نیست.

 وقتی رئیس‌جمهوری از چنین چیزی مطلع می‌شود و به معاون‌اول دستور می‌دهد تا جلسه بگذارند و قرص و محکم برخورد می‌کنند اما برخی اسمش را می‌گذارند بیانیه‌درمانی؛ حالا اگر در زمانی دیگر بود، همین افراد این را به‌عنوان قهرمان مبارزه با فساد تابلو می‌کردند». او فساد را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان بخش خصوصی، محور سخنان خود قرار داد و در ادامه گفت: ثروت باید مانند خون در رگ جامعه بچرخد و تولید ایجاد كند؛ ضمن اینكه جامعه‌ای كه دچار این فرهنگ ‌شود كه از ثروت به نفع مردم در آن استفاده نشود، به فنا خواهد رفت. اینكه عده‌ای فقط شهوت ثروت را داشته باشند و آن را فعال نكنند، مضر به شمار می‌رود.

 وزیر اطلاعات تصریح كرد: دارایی باید از مسیر حلال و صحیح به دست آید و در مسیر فساد، ولنگاری و ضایع‌كردن حق دیگران نباید به كار گرفته شود، بلكه حقوق دیگران باید در آن در نظر گرفته شود و وزارت در این مسیر كمك‌حال كسانی است كه بخواهند از ثروت و سرمایه خود برای رونق اقتصاد داخلی استفاده كنند. به گفته علوی، اگر به دنبال شكوفایی اقتصادی هستیم، باید توجه داشته باشیم دو بال رشد و شكوفایی كشور در تمام عرصه‌ها، سلامت اقتصادی و امنیت اقتصادی است. 

به این معنا كه اگر امنیت اقتصادی نباشد، سرمایه‌گذار اعتماد نمی‌كند سرمایه خود را بیاورد و به همین دلیل به دنبال كار تجاری و فعالیت‌هایی می‌رود كه اگر مشكلی ایجاد شد، به‌سرعت بتواند سرمایه خود را از كشور خارج كند؛ پس به دنبال تولید نخواهد آمد. وی اظهار کرد: امنیت باید از لحاظ قوانین و مقررات به گونه‌ای باشد كه سرمایه‌گذار احساس كند صاحب اول و آخر دارایی‌اش، خودش است و در این میان ما به عنوان بازوی امنیتی نظام تضمین می‌دهیم كه نه‌تنها متعرض سرمایه نشویم بلكه اگر كسی بخواهد به سرمایه یك سرمایه‌گذار تعرض كند، جلوی آن گرفته شود.

در كنار امنیت اقتصادی، سلامت اقتصادی نیز مهم است و گاهی در بنگاه‌های مالی همچون بانك‌ها ممكن است سلامت مخدوش شود و افرادی زیرمیزی بخواهند تا كاری را انجام دهند یا حتی در تشكیلات اداری چنین اتفاقاتی رخ دهد كه باید جلوی آن گرفته شود. وی اظهار کرد: در این میان انگل‌ها و ویروس‌های اندكی هستند كه اگر چیزی به آنها ندهید، كار را پیش نمی‌برند و امضا نمی‌كنند كه این یك فساد است، اما وزارت اطلاعات این انگل‌ها را شناسایی و با آنها برخورد می‌كند. 

وزیر اطلاعات معتقد است: مبارزه با فساد نیازی به جار و جنجال و رسانه‌ای‌كردن ندارد و حتی گاهی رسانه‌ای‌كردن فساد، خود اِشكال دارد. رئیس‌جمهور از سال اول دولت دستور داد كه مراقبت داشته باشیم و اگر خلافی سر زد، به وی اطلاع دهیم؛ به‌طور مثال در بررسی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم در یكی از دستگاه‌ها یك مسئول برای دادن امتیاز تخلفی كرده است كه به اطلاع آقای رئیس‌جمهور رساندیم؛ ایشان هم دستور دادند و آن مقام بركنار شد. 

علوی تصریح كرد: هدف ما این است كه فرار مالیاتی و زمین‌خواری در جامعه نباشد. چراكه اینها فساد هستند و جلوی آن نیز باید گرفته شود، ما هم كمك می‌كنیم و اطلاعاتی به دست می‌آوریم كه برمبنای آن بتوانیم قاچاق كالا را كنترل كنیم و اجازه ندهیم انگل‌ها، مزاحم فعالان اقتصادی باشند و در این راه تمام تلاش خود را به كار خواهیم گرفت. به اعتقاد وی، سلامت اقتصادی بسیار مهم است و البته این موضوع نباید امنیت اقتصادی را مختل كند. بلكه از فساد می‌توان با راهكارهای دیگر پیشگیری كرد تا طرف را در مسیر صحیح قرار دهد.

 وزیر اطلاعات گفت: به بهانه امنیت اقتصادی، نباید چشم روی موارد خلاف بپوشیم و به خاطر سلامت اقتصادی، نباید امنیت اقتصادی را نادیده بگیریم چراكه هر دو بال برای شكوفایی اقتصادی مهم هستند. هم امنیت اقتصادی باید برقرار باشد و هم اجازه تعرض به فعالان اقتصادی نباید داده شود و ما در این مسیر تلاش می‌كنیم. اما باید توجه داشت پویایی و شكوفایی اقتصادی، نقشه راه می‌خواهد كه افراد صاحب فكر بر آن متمركز شده و كار كرده‌اند تا نسخه اقتصاد مقاومتی را به عنوان ریل حركت اقتصاد تدوین كنند و در این مسیر و در این چارچوب، از سرمایه‌گذاران حمایت شود و البته حكومت و دولت اجازه نمی‌دهند دیگران به فعالان اقتصادی متعرض شوند. 

این عضو كابینه یازدهم با اشاره به ضرورت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی و اهمیت تولید داخلی در این راستا خاطرنشان كرد: كسانی كه تولید را به صورت كمی و كیفی اضافه می‌كنند و قابلیت رقابت با كالاهای خارجی را دارند، مورد حمایت ما هستند؛ ما رقابت اقتصادی‌ای می‌خواهیم كه قیمت تمام‌شده آن پایین باشد، كیفیت بالا رود و بسته‌بندی خوب و شكیلی داشته باشد تا بتواند بازارها را نگه دارد. وزارت اطلاعات در همه این عرصه‌ها خدمتگزار فعالان اقتصادی است. وزیر اطلاعات در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به پرسش‌ها و نظرات فعالان اقتصادی ابتدا به مسئله مالیات اشاره کرد. او درباره فرارهای مالیاتی گفت: همان‌طور كه امنیت حق فعالان اقتصادی است، مالیات هم حق جامعه است؛ امنیت كنونی نیز از این مالیات‌ها تأمین می‌شود؛ آیا می‌شود یك فعال اقتصادی از امنیتی كه ایجاد شده است استفاده كند اما در تأمین این امنیت سهیم نباشد؟ 

علوی افزود: امنیت، رونق اقتصادی را به همراه دارد و سرمایه‌گذاری نیز نوعی امنیت سفید ایجاد می‌كند. در هشت سال دفاع مقدس، صدام پالایشگاه تهران، پالایشگاه شیراز و پالایشگاه آبادان را می‌زد اما در كنار عراق ما پتروشیمی ایران و ژاپن را داشتیم که با توپخانه نیز می‌توانست آنجا را بزند اما ژاپن از روز اول اعلام كرده بود كه اینجا سرمایه‌گذاری مشترك من و ایران است و حق ندارید آنجا را بزنید. عراق هم برای حفظ ارتباطاتش با ژاپن آنجا را نمی‌زد. وزیر اطلاعات تأكید كرد: ما باید سرمایه‌گذاری را تقویت كنیم چراكه تقویت سرمایه‌گذاری، تقویت زیربنایی امنیت است. وی درباره مبارزه با مفاسد گفت: من می‌توانم بگویم یكی از فسادستیزترین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی، دولت یازدهم است و مواردی از فسادها وجود داشته كه با آن برخورد شده است.  

 

منبع: روزنامه شرق