چرا کودتای ترکیه انقدر سریع شکست خورد؟
یک کارشناس و تحلیل‌گر مسائل ترکیه در خصوص کودتای نظامی ترکیه با بیان اینکه محاسبات نظامیان ترکیه غلط از آب درآمد، گفت: ترکیه با دوران کودتاها فاصله زیادی گرفته است.

ترکیه از دوران کودتاها عبور کرده است

صادق ملکی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه در گفت‌وگویی در خصوص کودتای نظامی در ترکیه اظهار داشت: شکست کودتا در ترکیه بیانگر این است که ترکیه از دوران کودتاها عبور کرده است.

* مردم تعیین‌کننده‌ترین عامل معادلات قدرت

وی افزود: علیرغم اینکه کودتای غیرقابل پیش‌بینی در ترکیه رخ داد اما حضور مردم این کشور نشان داد که جامعه این کشور از لحاظ سیاسی توسعه یافته و مردم به عنوان مهم‌ترین عنصر با حضورشان در صحنه تعیین‌کننده‌ترین عامل معادلات قدرت هستند.

این کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه با بیان اینکه کودتایی که در ترکیه رخ داد محصول عوامل داخلی و خارجی مختلف بود، عنوان کرد: از منظر داخلی اختلافات جدی اردوغان با احزاب مخالف این کشور، تطبیع یاران قدیمی چون گل و داوداوغلو، افت شرایط اقتصادی ترکیه و از همه مهم‌تر درگیری‌هایی که دولت ترکیه در جنوب شرقی این کشور داشته، این ذهنیت را در نزد کودتاگران ایجاد کرده که بستر برای کودتا در این کشور  آماده است.

ملکی ادامه داد: از سوی دیگر رفتارهای و سیاست‌های اشتباه ترکیه در رابطه با سوریه، عراق و روسیه سبب شده بود که بخشی از کسانی که کودتا را در این کشور مدیریت کردند به این امید باشند که مردم ترکیه با توجه به این سیاست‌های اشتباه ترکیه از اردوغان پشتیبانی نکرده و به شرایط کودتا تن خواهند داد.

* ترکیه با دوران کودتاها فاصله زیادی گرفته است

وی با اشاره به اینکه محاسبات نظامیان ترکیه غلط از آب در آمد، گفت: ترکیه با دوران کودتاها فاصله زیادی گرفته است کودتاها در ترکیه‌ای که بر اساس یک نظام سنتی در آن نظامیان خود را وارثان و صاحبان ترکیه خود را تلقی می‌کردند رخ می داد اما شرایط امروز ترکیه با حکومت بیش از یک دهه‌ای حزب عدالت و توسعه و بازتعریف تمام ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترکیه با گذشته تفاوت اساسی دارد.

این کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: ما امروز با ترکیه‌‌ای دیگری مواجه هستیم که قابل مقایسه با ترکیه در زمانی که در آن کودتایی که علیه مندرس صورت گرفت یا کودتایی کنان اورن صورت داد نیست.

* ترکیه تفاوت ماهوی پیدا کرده است

ملکی با تاکید بر اینکه ترکیه تفاوت ماهوی پیدا کرده است، این تفاوت ماهوی در عدم پذیرش کودتا توسط مردم و حضورشان به عنوان مهم‌ترین فاکتور شکست کودتا در خیابان‌ها و اجتماعات ترکیه دیدیم.

وی افزود: مردم با حضورشان در خیابان‌ها و در مقابل کودتاگران کودتا را به شکست کشاندند لذا محاسباتی که نظامیان انجام دادند محاسبات مبتنی بر قابلیت‌های امروز ترکیه نبود.

این کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه با بیان اینکه نظامیان تصور می‌کردند که شرایط داخلی و خارجی برای حضورشان مهیاست، تصریح کرد: کودتاگران طبق محاسبات‌شان روی حمایت کل ارتاش حساب کرده بودند اما دیدیم که فرمانده نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که از دولت پشتیبانی می‌کند و کودتا را محکوم کرد.

 

منبع: فارس