مجازات عامل کشتار پلنگ در سوادکوه مشخص شد
فردی که سال گذشته تصویرش با جنازه یک پلنگ در رسانه‌ها منتشر شده بود به دو سال حبس محکوم شد.

حکم مجازات عامل کشتار پلنگ در سوادکوه

سال گذشته تصویری از یک رخداد تلخ در طبیعت کشور در اختیار رسانه‌ها و ادارات محیط زیست قرار گرفت. این تصویر فردی را نشان می‌داد که لاشه پلنگ بالغ و بزرگی را به دوش گرفته و اقدام به تهیه عکس کرده است.پس از مدتی یکی از همیاران محیط زیست سوادکوه موفق شد صاحب تصویر را شناسایی کرده و موضوع را به اداره محیط زیست این شهرستان منتقل کند.

رئیس اداره محیط زیست سوادکوه در این باره گفت: تحقیقات نامحسوس نیروهای یگان محیط زیست سوادکوه در این باره آغاز شده و محیط بانان صحت گزارش را تایید و هویت فرد داخل تصویر را به‌صورت کامل شناسایی کردند.

939907_245.jpg

ابراهیم فلاحی اظهار کرد: این فرد از اهالی یکی از روستاهای توابع زیرآب در مناطق جنگلی سوادکوه است که به شغل دامداری مشغول بوده است.با شکایت اداره محیط زیست، پرونده‌ای در این زمینه در مراجع قضایی شهرستان سوادکوه تشکیل شده و متهم با دستور دادستان به دادسرا احضار شد.پس از حضور متهم در دادسرا مشخص شد این فرد مدتی پس از کشتن پلنگ در جریان حادثه‌ای به شدت آسیب دیده و از ناحیه هر دو پا فلج و زمین‌گیر شده است.

متهم در مقابل دادستان منکر هرگونه اقدام مجرمانه‌ای شد اما با مشاهده عکس و سوالات بازپرس قبول کرد که عکس متعلق به وی است اما ادعا کرد که لاشه پلنگ با فتوشاپ روی دوش او قرار داده شده است.متهم در ادامه بازجویی‌ها صحبت‌های خود را تغییر داده و در مقابل دادستان اعترف کرد که عکس واقعی است اما مدعی شد که لاشه پلنگ را در جنگل پیدا کرده و برای یادگاری آن را به دوش گرفته و اقدام به تهیه عکس کرده است ولی در مرگ پلنگ هیچ دخالتی نداشته است.

939906_224.jpg

 

بر اساس اعترافات متهم و شواهد موجود، به احتمال بسیار زیاد این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم کشته شده است.در جریان رسیدگی به پرونده این متهم در دادگاه کیفری سوادکوه، دادگاه متهم را از اتهامات وارده تبرئه کرد اما با اعتراض اداره محیط زیست سوادکوه به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدید نظر استان مازندران ارجاع شد.

در جریان بررسی مجدد پرونده در شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان مازندران، قضات دادگاه تجدیدنظر با توجه به مستندات پرونده، اعترافات ضد و نقیض متهم و اینکه متهم در بازجویی‌ها تلویحا به کشتار پلنگ اعتراف کرده و از دادگاه تقاضای بخشش داشته است، رای دادگاه بدوی را نقض و متهم را به دو سال حبس محکوم کردند.

اما قضات دادگاه تجدیدنظر با توجه به عدم سابقه کیفری همچنین از کار افتادگی و وضع جسمانی متهم، دو سال حبس تعیین شده را تعلیق کردند.در صورتی‌که متهم در طول این مدت مرتکب جرم دیگری شود، قرار تعلیق حبس، لغو و برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد.

این حکم در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۲ صادر و در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۷ به طرفین دعوی ابلاغ شده است.پس از محکومیت متهم و قطعی شدن رای در دادگاه تجدیدنظر، اداره محیط زیست سوادکوه جهت دریافت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از کشتار پلنگ به مبلغ هشتصد میلیون ریال دادخواست حقوقی تنظیم خواهد کرد.

 

منبع: دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران