داستان تلخ مرگ الینا بعد از قصور پزشکی
الینا فروتن کودک ۶ ساله ای بود که برای انجام یک عمل لوزه به بیمارستان رفت اما به دلیل خطاهای احتمالی پزشکی بعد از رفتن به کما، دار فانی را وداع گفت.

 اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبری نگران کننده در رسانه های استان گلستان منتشر شد؛ الینا فروتن دختر ۶ ساله گرگانی که برای عمل لوزه به بیمارستان طالقانی گرگان مراجعه کرده بود پس از انجام عمل جراحی به کما رفت.بازتاب این خبر در فضای های مجازی بسیار گسترده بود و رسانه های ملی نیز به این موضوع پرداختند. علی رغم اهمیت موضوع و گستردگی دامنه انعکاس آن، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان پس از انتشار این اخبار توسط رسانه ها، ترجیح دادند تنها سکوت اختیار کنند و حاضر به اطلاع رسانی دقیقی در این رابطه نشدند.

بعد از عمل جراحی الینا و قرار گرفتن در وضعیت کما، تیم‌های مختلفی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گرگان آمدند و وضعیت این کودک ۶ ساله را بررسی کردند. پدر و مادر الینا هر روز با ناراحتی وارد بیمارستان می شدند تا از وضعیت فرزند خود جویا شوند اما بعد از چندماه صبر و تحمل، الینا فروتن در ۲۳ مردادماه سال جاری پس از چندین ماه قرارداشتن بر روی تخت بیمارستان، دار فانی را وداع گفت.

979098_465.jpg

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان هم همچون گذشته اطلاع رسانی دقیق و شفافی درباره علت مرگ الینا نداشتند. اما پدر و مادر الینا فروتن در گفتگو با خبرگزاری مهر شرح ماجرای فوت دخترشان را بیان کردند.حسین فروتن، پدر الینا به تشریح حوادثی که منجر به کما رفتن دختر او شده بود پرداخت و اظهار کرد: هفتم اردیبهشت امسال برای معالجه لوزه دخترم نزد پزشک معالج رفتیم که دکتر یک نسخه دارو برای او تجویز کرد تا پس از انجام دوره درمان، عمل دخترم را انجام دهد.

 وی ادامه داد: پس از گذشت حدود یک هفته از مراجعه به پزشک، او تشخیص داد که الینا باید عمل شود و بعد از اعلام دکتر، دخترم را به بیمارستان طالقانی گرگان منتقل کردیم. الینا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح وارد اتاق عمل شد و ساعت ۱۱ نیز پس از پایان عمل جراحی از اتاق عمل بیرون آمد. اما هنوز به صورت کامل به هوش نیامده بود و من به همراه مادرش احساس کردیم که صورت او ورم دارد.

او با بیان اینکه الینا بعد از نیم ساعت به هوش آمد، افزود: دخترم وضعیت خوبی نداشت به اندازه ای که فکر می‌کرد من پزشکم و به من می‌گفت «آقای دکتر قلبم درد می‌کنه و تو باید قلب مرا خوب کنی!».

فروتن تصریح کرد: وقتی که لباسش را بالا زدم دیدم روی قفسه سینه دخترم ورم کرده و فوری به پرستار اطلاع دادم اما با اینکه دخترم درد بسیار شدیدی را تحمل می کرد، آنها توجهی به این مسئله نداشتند.

مروری بر داستان تلخ مرگ «الینا»

برای جداکردن دستگاه از دخترم اجازه نگرفتند

حسین فروتن گفت: شیفت پرستاری که تغییر کرد، پرستار جدید دخترم را دید و وضعیت الینا را به پزشک معالجش اطلاع داد. پزشک دستور انجام آزمایشات جدید را به ما اعلام کرد و چند ساعت بعد نیز پزشک معالج به بیمارستان آمد و متوجه حال نا مناسب الینا شد و دوباره او را به اتاق عمل انتقال داد.

پدر الینا بیان کرد: زمانی که الینا را از اتاق عمل بیرون آوردند، دستگاه اکسیژن به او وصل شده بود و ۱۰ پرستار نیز دور او حلقه زده بودند. بعد از چند دقیقه کف از دهان دخترم خارج شد و او را به اتاق عمل بردند و پس از پایان عمل، او را به آی سی یو انتقال دادند.

پدر و مادر الینا که همزمان با یکدیگر صحبت می کردند، در ادامه صحبت هایشان اعلام کردند: پزشک کشیک شب متوجه وخیم بودن وضعیت الینا شد و کنار قفسه سینه الینا را سوراخ کرد که متاسفانه شیلنگی که استفاده کرده بود در بدن الینا کج شد و بعد از دو ساعت و نیم متوجه شدند که دستگاهی که وارد بدن الینا شده بود هیچ تاثیری نداشته است. برای دومین بار یک پزشک سمت دیگر مقابل قفسه سینه دخترم را سوراخ کرد که در ساعت چهار و نیم صبح به ما اطلاع دادند که وضعیت الینا نا مساعد است.

سهیلا دزج، مادر الینا گفت: پرستاران به ما گفتند زمانی که پهلوی الینا را سوراخ می‌کردند او کامل واکنش نشان می‌داد اما صبح که به اتاق آی سی یو رفتم دخترم هیچ علائمی نداشت و مانند یک آدم مرده بر روی تخت بیمارستان بود.

او افزود: به پرستار اطلاع دادم که دخترم هیچ علائمی ندارد و پرستاران نیز زمانی که دیدند دستگاه خاموش است، من را از اتاق بیرون کردند و با پزشکان تماس گرفتند. ساعت ۹ صبح پزشک معالج الینا به بیمارستان آمد و بعد از دیدن وضعیت الینا به ما اعلام کرد که الینا ایست قلبی کرده است چراکه اکسیژن به مغزش نرسیده و باید پزشک مغز و اعصاب او را معاینه کند.

مادر الینا افزود: پزشکان به ما اعلام می کردند که حال الینا خوب شده اما از طرفی دیگر رسانه ها نیز خبرهایی منتشر می کردند که او مرگ مغزی شده است. هشت روز قبل از مرگ الینا پزشک دیگری را آوردند و ۲۰ دقیقه دستگاه را از الینا جدا کردند که بعد از آن اتفاق شرایط الینا خیلی بد شد و بعد از هشت روز الینا فوت شد.

979099_831.jpg

قصور پزشکی تایید شده است

دزج تصریح کرد: سوال من از مسئولین این است که برای جداکردن دستگاه از دخترم نباید از ما اجازه بگیرند؟! برای انجام سی‌تی اسکن در بیمارستان پنج آذر از من اجازه گرفتند اما در رابطه با این مسئله هیچ صحبتی با ما نشد. نوار مغزی الینا را به پزشکان استان های دیگر نشان دادیم و همه آنها نیز به ما اعلام کردند که علائم مغزی او خیلی خوب است اما پزشکان بیمارستان هیچکدام این موضوع را تایید نکردند.

برای این پرونده وکیل گرفته ایم که در ابتدا این پرونده را قبول نمی کرد و می گفت تمام پرونده‌های قصور پزشکی به سود پزشکان تمام می‌شود اما در نهایت قبول کرد

او بیان کرد: هنوز هیچ دلیلی برای علت مرگ الینا به ما اعلام نشده است و فقط می‌گویند شیلنگی که به الینا زده بودند باعث پارگی در بدن بچه شده و او دچار مرگ مغزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مدت‌ها نظام پزشکی در گزارش خود قصور را تائید کرده است. برای این پرونده وکیل گرفته ایم که در ابتدا این پرونده را قبول نمی کرد و می گفت تمام پرونده‌های قصور پزشکی به سود پزشکان تمام می‌شود اما در نهایت قبول کرد.

او در خصوص موضوع اهدای عضو الینا گفت: نظر من این بود که اهدای عضو را انجام بدهیم اما مسئولین بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی این اجازه را به ما ندادند. متاسفانه هیچ یک از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی به ما تسلیت نگفته اند و تنها برای خودنمایی در بیمارستان حاضر می شوند.

پدر و مادر الینا در پایان صحبت هایشان گفتند: درخواست ما از پزشکان این است که پاسخ درست و قانع کننده ای در خصوص مرگ مغزی الینا بدهند.

پیگیری های متعدد جامعه خبری گلستان بخصوص خبرگزاری مهر با گذشت چهار ماه نتیجه نداده و علوم پزشکی گلستان که مدعی پاسخگویی شفاف به رسانه ها است و سال گذشته هم از راه اندازی اتاق خبرنگاران خبر داده بود، حالا حتی حاضر نیست درباره علت مرگ یک کودک اطلاع رسانی کند.

در عین حال در اقدامی عجیب، احمد حسینی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، بر روی سایت این دانشگاه مطلبی را با محتوای ابراز هم دردی قرار داده است و در این مطلب گفته است که  علیرغم تلاش های ۱۰۰ روزه تیم معالج دختر شش ساله گلستانی که درحین عمل جراحی در بیمارستان طالقانی گرگان به کما رفته بود دار فانی را وداع گفت.

وی همچنین ضمن ابراز ناراحتی شدید از این حادثه گفت حزن و اندوه زیادی فضای بیمارستان طالقانی را فرا گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی تنها اقدامی را که طی این چند ماه در پیش گرفته ارجاع پرونده به پزشک قانونی است و متاسفانه پزشک قانونی هم طی هفته های گذشته اعلام کرده که نتیجه هنوز مشخص نیست.

با این حال، محمد مهدی مطهری، رئیس سازمان نظام پزشکی گرگان و آق قلا طی نامه شماره « ۱۱۳۵ د» در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۵ اعلام کرد که قصور پزشکی در بررسی های این سازمان مورد تایید است و پرونده برای تعیین درصد قصور پزشکان در حال بررسی مجدد است. مطهری نتیجه نهایی را به کالبد شکافی جسد ارجاع داده و اعلام کرده که باید منتظر نظر پزشک قانونی بود.

در نامه اعلام شده از کادر پزشکی فقط جراح تبرئه شده و قصور سایر کادر درمانی مسجل است.

در شرایطی که طرح تحویل سلامت در کشور در حال اجرا است، این انتظار از سازمانی که با سلامت و جان انسان ها در ارتباط است وجود دارد تا ضمن استفاده از کادر مجرب و مسلط، نسبت به پاسخگویی و برخورد با قصور کادر پزشکی خود بیش از پیش پیگیر باشد.

 

منبع: مهر