جزئیات طوفان دیروز 15 استان و خساراتی که به بار آورد
هواشناسی از باران و رعد و برق در شمال ایران خبر داده بود، بارانی که با استمرار چندین ساعته سیل به راه انداخت، مازندرانی‌ها شب و روز گذشته را با خسارت طوفان به سر کردند و تعداد کشته‌های صاعقه در گلستان هم به چهار نفر رسید.

سیل و طوفان به کدام استان‌ها سر زد؟

 هواشناسی از باران و رعد و برق در شمال ایران خبر داده بود، بارانی که با استمرار چندین ساعته سیل به راه انداخت، مازندرانی‌ها شب و روز گذشته را با خسارت طوفان به سر کردند و تعداد کشته‌های صاعقه در گلستان هم به چهار نفر رسید. اما همه ماجرای سیل قربانیان آن نیست، در مازندران قطعی برق ۲۵ درصد مشترکان این استان را با مشکل مواجه کرد و خبرهایی از قطع آب در برخی مناطق نیز مخابره شد، از صبح جمعه تیم‌های امداد و نجات راهی روستاها شده و مشغول برآورد خسارات سیلاب و طوفان در مناطق مختلف هستند.

اوضاع سمنان و خراسان شمالی هم پنج شنبه و جمعه بارانی شد، ستاد حوادث در استان‌های شمالی حالا درگیر رتق‌وفتق کردن مصائب سیلاب است، حادثه‌ای که هم جان آدم‌ها را گرفت و هم گنجشک‌ها را به کام مرگ کشاند تا صحنه‌های غمناکی را رقم بزند.

 

گلستان به‌وقت سیل و صاعقه

در استان گلستان به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر به ۸۰ حادثه‌دیده امدادرسانی شده است تا حسین احمدی در جزئیات این عملیات بگوید: گزارش‌های اولیه سیل از ساعت ۶ صبح جمعه اعلام شد و بیشتر خسارت‌های وارد در شهرستان‌های گرگان، کردکوی، بندرگز و مراوه‌تپه بوده است.

وی همچنین از مرگ سه نفر در مراوه براثر سیل و یک نفر در قزلجه آق امام براثر صاعقه خبر داده و در مورد مجروحان این حادثه نیز یادآوری کرده است که ۱۲ نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل‌شده و امداد رسانی همچنان ادامه دارد.

اوضاع سیل و غافلگیری مسافران در گرگان به‌گونه‌ای است که فرمانداری گرگان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدارس شیخ فضل‌الله نوری و نمونه استرآبادی آماده اسکان مسافرانی است که در بارندگی روز جمعه سرپناهی نداشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استان هم از بررسی میزان خسارت‌های واردشده توسط سیلاب و باران به استان گلستان خبر داده و گفته است: در حال حاضر تمام‌مسیرهای استان گلستان باز است، اما به دلیل حضور مسافران شاهد ترافیک در خروجی‌های شهر گرگان هستیم.

خسارت به شبکه برق گلستان هم از دیگر مشکلات ناشی از وقوع سیلاب بود و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان بابیان این‌که برق ۴۰ خط فشار متوسط در گلستان براثر طوفان قطع‌شده، از اعزام نیرو به مازندران خبرداد.

علی‌اکبر نصیری ، افزود: طوفان به شبکه برق بندرگز، کردکوی، گرگان و آق‌قلا را آسیب زد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان هم از ادامه بارندگی و رگبار پراکنده تا روز شنبه خبر داده و البته پیش‌بینی کرده است که دمای هوا در این استان از روز یکشنبه افزایش یابد.

 

مازندران به‌وقت طوفان

در استان مازندران هم طوفان تا می‌توانست خرابکاری کرد به‌طوری‌که تندباد ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بامداد جمعه به بیش از ۵۰ واحد مسکونی در ۹ روستای بخش مرکزی و سرخ‌رود خسارت وارد کرد.رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان محمودآباد هم از خسارت ۸۵ درصد به طرح‌های سالم‌سازی دریا در شهرستان محمودآباد خبر داده و گفته است: مسافرانی که شب گذشته به‌منظور استفاده از دریا در سواحل استقرار داشته‌اند به‌یک‌باره توسط این تندباد غافلگیر و در اثر واژگون شدن آلاچیق‌های ساحلی ۵ نفر مصدوم شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران هم از امدادرسانی به ۱۰۹ روستای آسیب‌دیده ناشی از تندباد خبر داده و یادآور شده است که این روستاها در شهرستان‌های آمل ، ساری، بابل، جویبار، بهشهر، سوادکوه، قائم‌شهر، نور، نوشهر، بندپی و بابلسر قرار دارند.

اکبری تعداد خانوارهای آسیب‌دیده را ۱۳۷۶خانوار اعلام کرد و گفت: در نخستین ساعات بروز طوفان شدید که با سرعتی بالغ‌بر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در جریان بود، پس از برآورد خسارات ایجادشده، ۳۵ اکیپ عملیاتی با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از همکاران و نیروهای پیمانکاری در محل بحران حاضرشده و در حال انجام اقدامات اصلاحی هستند.

همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران هم صبح جمعه به خبرنگار مهر گفت که برق ۲۵ درصد مشترکان استان به دلیل تندباد شدید و خسارت‌های ایجادشده قطع است.

وضعیت شبکه برق مازندران در حالی بحرانی شد که اداره کل هواشناسی مازندران اعلام کرد: بیشترین تندباد با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در شهرستان قائم‌شهر ثبت‌شده که البته لحظه‌ای بوده است. همچنین شدت این تندباد در شهرهای آمل ۹۴ کیلومتر، نوشهر۶۵ کیلومتر و ساری ۸۰کیلومتر بر ساعت ثبت‌شده است.

مطابق پیش‌بینی هواشناسی هوای فردای مازندران نیمه‌ابری و ابری گزارش‌شده است.و اما بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته به دو استان گلستان و مازندران ختم نشد و برخی دیگر از استان‌های شمالی کشور هم شاهد ریزش‌های جوی بودند.

 

خسارت به مزارع کشاورزی خراسان شمالی

در خراسان شمالی  مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با اشاره به بارش باران و وقوع سیلاب در مناطقی از شهرستان‌های این استان، گفت: سیلاب به برخی از مزارع کشاورزی این استان خسارت زد.

حسین عظیمی گفته است: سیل به برخی از محصولات کشاورزی منطقه دشت، بیدک، جرگلان و روستای نوار مرز دچار خسارت‌ زد.

وی افزود: بارش شدید باران شب پنج‌شنبه در منطقه دشت مانه و سلمقان به برخی از محصولات کشاورزان ازجمله محصولات کشت دوم و صیفی‌جات، خسارت‌هایی وارد کرد.

عظیمی به جاری شدن سیل در رودخانه چندیر جرگلان نیز اشاره و گفت: در منطقه جرگلان و روستای نوار مرزی این شهرستان نیز وقوع سیلاب گزارش‌شده که به‌جز خسارت جزئی به تأسیسات، خسارات دیگری ازجمله مشکل تردد و رفت‌وآمد وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین جاده‌ای در تمام مناطق سیل‌زده برقرار است، گفت: نیروهای امدادی راه و شهرسازی، هلال‌احمر و... همواره آماده خدمت در مسیرها مستقر هستند؛ اما خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر انسداد جاده‌ای در مسیر تردد مسافران و نیز جاده‌های روستایی اعلام‌نشده است.

 

بارش پراکنده باران در سمنان

در استان سمنان هم بارش‌های پراکنده باران گزارش شد تا بارش باران در مناطق ییلاقی مانند جنگل ابر باعث شود که گردشگران از ساعات ابتدایی صبح جمعه غافلگیر شده و نیروهای امدادی و هلال‌احمر برای حوادث احتمالی به حالت آماده‌باش درآیند.

گزارشی از وقوع سیل در شاهرود تاکنون مخابره نشده اما مناطقی مانند مجن، ابر و شاهکوه شاهد باران تابستانی بودند.

نگاهی به نقشه‌های هوایی نشان می‌دهد که باوجود رسیدن سامانه کم‌فشار بارشی به میامی و خروج بخشی از آن در نواحی شرقی استان، حضور این سامانه همراه با ابرهای بارشی همچنان طی ساعات آتی نیز ادامه داشته باشد، از سوی دیگر هواشناسی احتمال افزایش بارش تا ساعات آغازین روز شنبه را رد نمی‌کند.

باوجود آغاز موج پایانی سفرهای تابستانی و بارش‌های پراکنده به‌خصوص در ارتفاعات به نظر می‌رسد شرایط جوی به‌خصوص در محورهایی مانند آهوان، توسکستان، خوش ییلاق، فولاد محله و کیاسر به‌سرعت تغییر کرده و برای مسافران به‌ویژه افراد ناآشنا به محورهای این استان، دردسرساز شود.

با این توصیف مسافرانی که قصد تردد در محورهای استان سمنان رادارند، باید در انتخاب ساعت و زمان مناسب حرکت، اطلاع از وضعیت راه‌ها و هواشناسی، مشورت با نیروی انتظامی، استراحت کافی پس از رانندگی ۹۰ دقیقه‌ای، اطمینان حاصل کردن از فیزیک و سلامت خودرو، همراه داشتن تجهیزات و سوخت کافی را موردتوجه قرار دهند.

 

وضعیت جاده چالوس

وضعیت بارش‌های شمال کشور در حالی است که رئیس پلیس‌راه استان البرز از یک‌طرفه شدن جاده کرج - چالوس خبر داده و گفته است: در حال حاضر شرایط جوی محور آرام و عادی است.

سرهنگ رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام محدودیت‌های ترافیکی محورهای مواصلاتی استان، و با اشاره به ممنوعیت تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت از محور کرج - چالوس، اظهار کرد: تردد انواع خودروها از ساعت ۱۵ امروز، جمعه دوازدهم شهریورماه تا ساعت ۱ بامداد شنبه سیزدهم شهریورماه از کرج به سمت مرزن آباد (شمال به جنوب) ممنوع شد.

وی از رانندگان خواسته است که با حفظ آرامش و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از بروز هرگونه حادثه جلوگیری کرده و سفری ایمن را رقم بزنند.

 

بارندگی در محورهای اردبیل

محدودیت ترافیکی در محور چالوس در حالی است که رئیس پلیس‌راه استان اردبیل از تداوم بارندگی در تمام محورهای مواصلاتی این استان و لغزندگی جاده‌ها خبر داد.حجت فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: امروز جمعه محورهای اردبیل- آستارا، گرمی- بیله سوار، پارس‌آباد- مشگین شهر و خلخال اسالم خیس و لغزنده بوده و بارش باران تداوم دارد.

وی افزود: در محور صائین مسیر نیر به سراب نیز جاده مه آلوده و خیس و لغزنده است به‌طوریکه احتیاط در تردد مسیرهای ذکر شده ضروری است.

رئیس پلیس‌راه استان با اشاره به حضور پلیس‌راه در تمامی محورهای مواصلاتی تأکید کرد: انتظار می‌رود به دلیل تغییرات ناگهانی شرایط جوی رانندگان  به رعایت سرعت مطمئنه، توجه به جلو و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشند.

 

آخرین وضعیت محورهای بارانی

پلیس راه راهور ناجا در آخرین گزارش از وضعیت راهها اعلام کرده است که استان‌های گیلان(اکثر محورها) و مازندران(محورهای هراز و فیروزکوه) شاهد بارش پراکنده باران هستند.همچنین پلیس راهور یادآور شده است: ترافیک در استان گیلان(محور رودبار-منجیل)، محورهای هراز(شمال به جنوب محدوده‌های پارک جنگلی آمل،چلاو،لاسم،تونل تکاور و منظریه)، فیروزکوه(محدوده‌های شیرگاه و  جوارم)،باند جنوبی آزادراه کرج-قزوین(از پیش‌آهنگی تا پل فردیس) و باند جنوبی آزادراه تهران-کرج(از پل فردیس تا پل کلاک) سنگین گزارش‌شده است.

 

۱۸ شهرستان استان‌های مازندران، گلستان و سمنان تحت تأثیر سیل و آب‌گرفتگی قرار گرفته است.

رئیس سازمان امداد و نجات هم با اعلام گزارش سیل و آب‌گرفتگی و طوفان تا ساعت ۱۷ روز جمعه(۱۲ شهریور)، گفت: ۱۸ شهرستان استان‌های مازندران، گلستان و سمنان تحت تأثیر سیل و آب‌گرفتگی قرار گرفته است.

ناصر چرخ‌ساز با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های قائم‌شهر، سوادکوه، آمل، بابل، ساری، جویبار، نور، بابلسر، بندپی، کلاله، آق‌قلا، بهشهر، بندرگز، کردکوی، نوشهر، مینودشت، گرگان و شاهرود در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان، افزود: بر این اساس به ۴ هزار و ۷۲۳ نفر از هم‌وطنان با به‌کارگیری ۵۹ تیم عملیاتی شامل ۲۲۸ امدادگر و نجات گر خدمات لازم ارائه شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم که به دنبال درگیر شدن استان‌های شمالی کشور با سیل و آب‌گرفتگی به‌منظور بررسی مناطق و روند امدادرسانی به استان مازندران سفرکرده بود، گفت: در حال حاضر باوجود استمرار بارندگی‌ها، اما همچنان امدادرسانی به هم‌وطنان ادامه دارد و نهادهای متولی در حال تلاش برای اتصال برق و تلفن در مناطق تحت تأثیر سیل و آب‌گرفتگی و طوفان است.

باران، صاعقه، سیلاب و طوفان در شمال کشور امروز در حالی رقم خورد که تهرانی‌ها هم شاهد وزش باد شدید، گردوغبار و کاهش میدان دید بودند، موضوعی که اعلام‌شده احتمالاً طی روزهای آینده در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران ازجمله قرچک، پاکدشت، پیشوا و ورامین ادامه دارد.

 

منبع: