زنان نباید در کنار نامحرم شاد باشند و خسته به خانه بروند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه در حال حاضر اختلاط بی رویه زن و مرد که بسیار ضربه زننده است تاثیرات منفی در روابط خانوادگی افراد گذاشته است؛ لذا نباید زنان ما بهترین ساعت خود را در کنار نامحرم شاداب باشند و فقط خستگی خود را به خانه ببرند.

خزعلی: نباید زنان بهترین ساعت خود را در کنار نامحرم شاداب باشند و با خستگی خانه بروند

کبری خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری و راهکارهای اجرایی این طرح اظهار داشت: سیاست های کلی خانواده که دیروز همزمان با روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، یعنی آغاز تشکیل برترین خانواده در جهان بشریت، از سوی امام خامنه ای ابلاغ شد حسن مطلعی دارد که بسیار هوشمندانه بوده و آن را جاودانه و نهادینه می کند و با نام و یاد بهترین خاندان اهل بیت و الگوگیری از آنها، خانواده های مستحکمی را در جامعه خواهیم داشت.

وی افزود: در این سیاست های کلی خانواده، تاکید بسیار زیادی بر ایجاد جامعه خانواده محور شده است، البته در سیاست های مصوب شواری عالی انقلاب فرهنگی در بحث مهندسی فرهنگی نیز به این مسئله تا حدودی اشاره شده بود اما مقام معظم رهبری بسیار صریح تر و مفصل تر به آن پرداخته اند. ایشان به تقویت و تحکیم خانواده بر پایه الگوی اسلامی که مرکز نشو و نما و آرامش بخشی است اشاره فرموده اند.

خزعلی بیان داشت: مودت و رحمت و آرامش، هدیه الهی بعد از ازواج است و تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این بوده که خانواده مرکز تربیت نیروی انسانی سالم و صالح که کانون آرامش نیز هست باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: محوریت خانواده از ابعاد مهمی بررسی می شود، قانون اساسی در اصل10، 20 و 21 به آن پرداخته و تسهیل تشکیل خانواده بر پایه حقوق و اخلاق را جزء وظایف همه مسئولان دانسته است یعنی همه برنامه ریزی ، سیاست گذاری و قانون گذاری ها باید در جهت تسهیل تشکیل خانواده باشد و اگر برنامه ای مانع ازدواج شود و تعطیلی ازدواج را فراهم کند از نظر قانون قابل قبول نیست لذا بسیاری از برنامه ریزی های ما که طول مدت تحصیل ورود به بازار کار جوانان را دچار مشکل می کند و اشتغال آنها را کم کرده مانع ازدواج و مخالفت این سیاست هاست.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی خانواده، کل جامعه باید حول محور مسجد، منزل و مدرسه بچرخد، منزل کانونی است که با مدد از مسجد و مدرسه بعد ایمان و علم افراد را تقویت خواهد کرد و  به عنوان دو بال پرواز، زمینه تربیت فرزندان سالم و صالح را فراهم خواهد کرد.

خزعلی اضافه کرد: تشکیل نهضت فراگیر ملی برای تسهیل ازدواج موفق و آسان نیز یکی دیگر از محورهای سیاست های ابلاغی خانواده برای کسانی که در سنین مناسب ازدواج هستند و همچنین کسانی که به دلیل فوت همسر و شکست در معرض ازواج هستند باید زمینه آن فراهم شود؛ در این سیاست ها تاکید شده مجردی عادی سازی نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: طبق آیه قرآن باید هر مجردی را به ازدواج برسانیم در این رابطه خداوند می فرماید " اگر فقیر هستید خدا شما را از فضل خود بی نیاز می کند" لذا باید با امید و توکل جلو رفت نه محسابه اقتصادی و باید زندگی را بر این اساس آغاز کرد که گرمی زندگی هم به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه این مطلب گفت: در حال حاضر 11میلیون جوان مجرد داریم که هرسال 500 هزار نفر به آن اضافه می شوند و عده ای هم مطلقه و غیر متأهل هستند؛ ادامه روند این مسئله می تواند به یک سونامی تبدیل شود که در آینده ضرر بزرگی برای جامعه و خانواده رقم خواهد زد.

خزعلی تأکید کرد: در راستای تسهیل تشکیل خانواده دولت باید زمینه تسهیل ازدواج، اشتغال، مسکن، انواع حمایت از وام ازدواج، فرزند آوری و تحصیل دانشگاه را فراهم و تسریع کند؛ این مسائل جز واجبات و وظایف اصلی دولت است؛ به غیر از وظایف دولت در این خصوص مراکز غیر دولتی همچون مساجد، مراکز و سازمان های مردم نهاد و خانواده ها بیشترین مسئولیت را دارند که تشکیل خانواده باید به یک نهضت فراگیر تبدیل شود، طبق دستورات قرآن کریم همه باید در این زمینه احساس مسئولیت و زمینه سازی کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: تحکیم خانواده بر پایه رضایت، انصاف، خدمت و احترام است، لذا روابط زن و شوهر و والدین و فرزندان باید گونه ای احترام آمیز و با رضایت حاصل شود؛ رعایت حق و انصاف در بین اعضای خانواده و سبقت در خدمت و مودت و رحمت نیز باید فراگیر شود.

خزعلی با اشاره به نقش رسانه ها در تقویت بنیان خانواده در جامعه گفت: رسانه ها باید تمام ظرفیت خود را به صورت یکپارچه در آموزش و تربیت افراد در جهت تحکیم خانواده در سریال ها و برنامه ها به کار بگیرند؛ متأسفانه در برخی اوقات برخی برنامه ها ضربه زننده و تخریب کنند هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دشمن برای فروپاشی خانواده با ماهواره و برنامه های مخرب خود فساد جنسی را به وجود آورده و به انحرافات دامن می زند لذا باید برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غربی و منحرف شدن جوانان از این طریق برنامه ریزی جدی کرد؛ یکی از موانع ازدواج جوانان، فساد است که آنها را از ازدواج منصرف و خانواده را متزلزل می کند.

خزعلی خاطر نشان کرد: باید برنامه های پیشگیری از نشر مفاسد اخلاقی و رعایت مسائل شرعی در جامعه اجرایی شود؛ ترویج افکار غربی و اینکه ما گاهی منفعلانه آن را می پذیریم و آن مفسده را پاکسازی و عادی سازی کنیم تأسف بار است.

خزعلی بیان داشت: برای درمان افراد معتاد باید امکانات خوبی در نظر گرفته شود و همچنین با انواع فساد و زمینه های آن برخورد کرد؛ مبارزه با مفاسد اجتماعی و زمینه سازی ازدواج و پیشگیری از انحرافات می تواند در تسهیل ازدواج به موقع و آسان جوانان کشو موثر باشد.

وی در خاتمه گفت: یکی از بحث های مهم در تحکیم بنیان خانواده، ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه است. زن می تواند با حفظ سلامت، شادابی، کرامت و رعایت عفاف و حجاب و در نهایت حفظ خانواده خود در جامعه حضور موثر داشته باشد؛ متاسفانه در حال حاضر اختلاط بی رویه زن و مرد که بسیار ضربه زننده است تاثیرات منفی در روابط خانوادگی افراد گذاشته است؛ لذا نباید زنان ما بهترین ساعت خود را در کنار نامحرم شاداب باشند و فقط خستگی خود را به خانه ببرند؛ حضور اجتماعی خانم ها بسیار مطلوب است اما با رعایت ضوابط و شرایطی که سلامت خانواده را به دنبال داشته باشد و صفا و عشق و محبت را به خانه ها بیاورد.

 

منبع: خبرگزاری میزان