چرا صنف نانوایی بهداشت را رعایت نمیکنند
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت:رعایت بهداشت فردی در صنف نانوایی نسبت به سایر صنوف کمتر است

رعایت موارد بهداشتی در نانوایی‌ها

 مهندس محسن فرهادی افزود: رعایت بهداشت فردی چیزی نیست که ما بتوانیم با نظارت رندمی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود، آن را کنترل کنیم. خود نانوا، اتحادیه مربوطه و مردم می‌توانند کمک کنند تا بهداشت فردی بیشتر رعایت شود و عملا مردم رضایت بیشتری را داشته باشند.فرهادی انواع پخت نان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: نان‌های سنتی شامل نان‌های سنگک، لواش، بربری و تافتون و مردم به تازه خوری آن عادت دارند. گروه بعدی نان‌های فانتزی یا نان‌های حجیم و نیمه حجیم هستند و باز هم سنتی هستند و گروه سوم نان‌های کارخانه‌ای است و برند آنها مطرح است.

وی افزود: گروه دوم معمولا به شکل صنفی عرضه می‌شوند و عملا برند و نام و نشان مشخصی را ندارند و چون نان‌های گروه‌های اول و دوم در محل پخته می‌شوند، معمولا فاقد نام و نشان هستند.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت به نظارت این مرکز نسبت به واحدهای صنفی نانوایی اشاره و تصریح کرد: بیش از ۸۰ هزار واحد صنفی نانوایی در کل کشور داریم که کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور آنها را تحت کنترل، نظارت و بازرسی دارند و معمولا چهار گروه بازدید را روی این واحدهای صنفی سنتی تمرکز می‌کنند؛ از جمله رعایت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی یا نان، بهداشت ابزار و تجهیزاتی که نانوا استفاده می کند و در نهایت بهداشت سازه و ساختمانی که در آنجا نان پخته می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه رعایت بهداشت فردی در نانوایی‌ها نسبت به سایر اماکن کمتر رعایت می‌شود، اظهار داشت: این گروه، نیازمند توجه ویژه و بیشتری هستند. در بخش دوم نیز که بخش بهداشت نان است چون قوت اصلی مردم، همین گروه نان‌های سنتی گرم خور روزانه است، نیازمند این است که هم ما توجه و تمرکز بیشتری را داشته باشیم و هم خود اتحادیه مربوطه بیشتر از قبل پای کار آید و عملا به آموزش بیشتر و کنترل بیشتر کمک کند.

فرهادی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با ذکر این مطلب که اگر در بهترین سازه فعالیت داشته باشید، اما بهداشت فردی را رعایت نکنید آن واحد به سمت تولید غیر بهداشتی می‌رود، گفت: رعایت بهداشت فردی در این صنف نسبت به سایر صنوف کمتر است و مردم از این قضیه گله‌مند هستند.

 

منبع:  ایسنا