در سر ترامپ و هیلاری چه میگذرد
در این نوشتار این موضوع که این دو نامزد انتخابات آمریکا، ترامپ و هیلاری تا چه اندازه نامزدهای مطلوب حزب خود به شمار می روند، مورد واکاوی قرار گرفته است.

همه دیدگاه های ترامپ و هیلاری

مجله همشهری دیپلماتیک - مهدی رضایی، کارشناس مسائل آمریکا: سرانجام با پایان فصل رقابت های انتخابات مقدماتی در آمریکا در اواخر خرداد ماه و برگزاری کنوانسیون های دو حزب رقیب، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد کارزار اصلی انتخابات شدند. خانم هیلاری کلینتون توانست پس از یک مبارزه جدی و دوشادوش با رقیب سرسخت هم حزبی خود، برتی سندرز به عنوان نامزد قطعی حزب دموکرات پای در عرصه انتخابات سراسری نهد. این برای نخستین بار ظرف 240 سال گذشته است که یک نامزد زن به عنوان نامزد نهایی یک حزب برگزیده می شود.

از سوی دیگر دونالد ترامپ که دیدگاه ها و نگرش او به مسائل مختلف از جمله موضوعاتی همچون مهاجرت مسلمانان و هم پیمانان آمریکا در ناتو یا روابط با کشورهای چین و مکزیک جنجال های بسیاری ایجاد حرده و حتی مخالفت های بسیاری از هم حزبی های او در پی داشته نیز به عنوان نامزد قطعی جمهوری خواهان وارد عرصه انتخابات شده است.

در این نوشتار سعی شده با استفاده از مانیفیست ها و ایده آل های هر حزب یا ایده آل های هر حزب مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر، این موضوع که این دو نامزد تا چه اندازه نامزدهای مطلوب حزب خود به شمار می روند، مورد واکاوی قرار گرفته است. به این منظور ضمن نیم نگاهی به دیدگاه های کلی دو حزب در موضوعات مختلف اعم از سیاست داخلی و خارجی، دیدگاه ها و طرز نگرش نامزدهای دو حزب در موارد مهم با مانیفیست حزبی انطباق داده شده است.

 

1. دیدگاه های دو حزب رقیب در مورد سیاست های مالیاتی

حزب جمهوری خواه: کاهش نرخ مالیات ها از محورهای اصلی نظرات جمهوری خواهان برای کاستن از حجم دولت و رونق اقتصادی است جمهوری خواهان همواره از سیاست کاهش مالیاتی حمایت کرده و آن را برای همه طبقات اجتماعی مناسب دانسته اند به خصوص آنها معتقدند شرکت های بزرگ باید برای رشد اقتصادی آمریکا و کمک به ایجاد اشتغال، مالیات کمتری پرداخت کنند. این سیاست آنها در راستای کاستن از حجم دولت است.

حزب دموکرات: حزب دموکرات همواره مدافع افزایش مالیات ها به خصوص برای شرکت های بزرگ و طبقه ثروتمند کشور است و از ایده دولت بزرگتر و قوی تر حمایت می کند. با این حال حزب دموکرات سیاست کاهش مالیات را برای قشر متوسط و پایین جامعه مناسب می داند و به افزایش مالیات شرکت های بزرگ معتقد است.

 

2. دیدگاه های دو حزب در مورد دستمزدها و ایجاد اشتغال

حزب جمهوری خواه: به طور کلی حزب جمهوری خواه همواره مخالف ایده افزایش دستمزد حداقلی برای جنبه رقابتی تر بودن اقتصاد آمریکا بوده است.

حزب دموکرات: دموکرات ها با توجه به آن که همواره سعی کرده اند خود را نماینده طبقه کارگر معرفی کنند، از هواداران سرسخت افزایش حداقل دستمزد بوده و هستند.

 

3. دیدگاه های دو حزب رقیب در مورد سیاست های اجتماعی

حزب جمهوری خواه: جمهوری خواهان در زمینه مسائل اجتماعی دیدگاهی محافظه کارانه و مذهبی تر دارند. آنها عمدتا پروتستان های اصولگرایی هستند که باورهای مسیحیت در مسائل اجتماعی را مد نظر دارند. مخالفت با سقط جنین، مخالفت با روابط جنسی آزاد و افسارگسیخته، مخالفت با ازدواج همجنس گرایان، احترام به ارزش های خانوادگی و تعصب در خصوص حق برخورداری مردم از سلاح شخصی از مهم ترین دیدگاه های آنان در زمینه مسائل اجتماعی است. همچنین جمهوری خواهان به شدت بر حفظ حقوق فردی افراد در برابر جامعه تاکید دارند. در زمینه مجازات مرگ نیز قریب به اتفاق جمهوری خواهان موافق مجازات مرگ هستند.

حزب دموکرات: دموکرات ها در زمینه مسائل اجتماعی از دیدگاه های به اصطلاح مترقی و آزادی خواهانه تری برخوردارند ولی در خصوص مسئله حمل سلاح به شدت بر کنترل، محدودیت و نظارت دولتی باور دارند. با این حال همه دموکرات ها الزاما موافق سقط جنین یا قانونی شدن ازدواج همجنس گرایان نیز نیستند. اگرچه آنها دیدگاه به اصطلاح بازتری در این مسائل دارند.

در زمینه حقوق فردی، دموکرات ها با وجود تاکیدات بر حقوق فردی افراد اما به اندازه جمهوری خواهان فردگرا نیستند و به نوعی اولویت را به جامعه می دهند. بنابراین دموکرات ها عموما نمایندگی اندیشه ها و افکار سوسیالیستی را در جامعه آمریکا بر عهده داشته اند. در زمینه مجازات مرگ هم قریب به اتفاق دموکرات ها با مجازات مرگ مخالفند.