رسوایی یک شبکه ماهواره‌ای
حدود شش سال پیش مهدی فلاحتی، مجری تلویزیون «صدای امریكا» (VOA) به همكار جوانش تجاوز كرد.

جزئیاتی از رسوایی یک شبکه ماهواره‌ای

 حدود شش سال پیش زمانی كه مهدی فلاحتی، مجری تلویزیون «صدای امریكا» (VOA) به همكار جوانش تجاوز كرد، هنوز اخبار رسوایی‌های جنسی شبكه‌های ماهواره‌ای چندان فراگیر نشده بود، حتی برخی از شبكه‌های ماهواره‌ای كه امروز تشت رسوایی‌شان به زمین خورده است، متولد نشده بودند. آن زمان الهام ستاكی كه مورد هتك حیثیت قرار گرفته بود، تصور می‌كرد با طرح شكایت علیه فلاحتی و گزارش ماوقع به مدیران بالادستی «صدای امریكا» می‌تواند به حقش برسد و جلوی گسترش بی‌اخلاقی جنسی در رسانه‌ای كه در آن مشغول به كار است را بگیرد. 

 اتفاقی كه اكنون با انتشار ویدئویی كه خانم ستاكی از خودش منتشر كرده و در آن به شرح اتفاقات آن سال و وقایع بعدش پرداخته است، مشخص شده تصوری اشتباه بوده است. این شبكه به جای آنكه بخواهد فلاحتی را به خاطر اقدام غیراخلاقی‌اش جریمه كند یا كاری كند كه وی به سزای عمل منافی اخلاقش برسد، كاری می‌كند كه ستاكی مجبور به سكوت شود. رسانه امریكایی طرف مجری متجاوز را در این ماجرا می‌گیرد و حتی نمی‌گذارد قضیه خیلی پیگیری شود. 

 حالا شش سال از آن ماجرا می‌گذرد. الهام ستاكی هنوز هم به خاطر آن اتفاق ناراحت است و نمی‌تواند تأثر خود را پنهان كند، یادش نرفته است كه «صدای امریكا» چطور باعث شد تجاوز یك مجری به فراموشی سپرده شود. در عوض صدای امریكا این روز‌ها خود را منادی اخلاق جلوه داده و در انتشار اخبار مربوط به یك پرونده اخلاقی در ایران پیشگام شده و ضمن مصاحبه با قربانیان و فرد متهم، جریان‌سازی رسانه‌ای را به راه انداخته و تلاش می‌كند خود را مدافع قربانیان تجاوز‌های جنسی نشان دهد؛ سیاست دوگانه امریكایی‌ها كه بار‌ها در موارد مختلفی شاهد آن بوده‌ایم. اینكه امریكایی‌ها تا زمانی مدافع حقوق بشر هستند كه به وسیله آن بتوانند دشمنان سیاسی‌شان را تحت فشار قرار دهند و در مقابل فجایعی كه در كشورشان رخ می‌دهد یا هم‌پیمانان‌شان انجام می‌دهند كاملاً سكوت می‌كنند، مسئله‌ای روشن است. 

 مجری صدای امریكا نه اولین و نه آخرین همكار شبكه‌های ماهواره‌ای بوده كه به خاطر فضای حاكم بر آنها دست به اقدامات غیراخلاقی می‌زند. تا به حال چندین مورد افشاگری از سوی زنانی كه در شبكه‌های ماهواره‌ای توسط همكاران و مدیران مرد مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند، منتشر شده است. چه شبكه دولتی  بی‌بی‌سی كه هم در بخش انگلیسی زبان و هم در بخش فارسی آن پرونده اذیت و آزار جنسی كارمندانش منتشر شده، چه شبكه «من و تو» كه آن هم در لندن حضور دارد و چه شبكه‌های امریكایی تلویزیون‌های متعلق به گروه‌های ضد انقلاب مستقر در لس‌آنجلس، تنها چیزی كه در این بین تفاوت دارد نوع برخورد با این مفاسد اخلاقی است كه درباره پرونده‌های داخل ایران تلاش برای بزرگنمایی می‌شود و درباره معایب و رذالت‌های اخلاقی كارمندان به ظاهر روشنفكر این شبكه‌ها تا حد امكان سعی بر مسكوت گذاشتن ماجرا و حتی تهدید شاكیان برای انصراف از پیگیری حقوق‌شان است. 

  الهام ستاكی به خاطر اینكه نخواست از شكایتش منصرف شود، اخراج می‌شود. 

جمشید چالنگی، دیگر مجری صدای امریكا كه به خاطر حمایت از ستاكی با مشكلاتی روبه‌رو می‌شود و نهایت مجبور می‌شود این شبكه را ترك كند، در همان سال‌ها مطلبی را در مورد فضای «صدای امریكا» و اتفاقی كه برای ستاكی رخ داده می‌نویسد. 

 این كارشناس رسانه این‌گونه مطرح می‌كند: «چرا شخصی كه مورد هتك حرمت قرار گرفته اخراج می‌شود اما شخص خاطی و متجاوز به جای اخراج ترفیع درجه گرفته و در جایگاه مهم و حساس‌تری قرار می‌گیرد و مسئولیت جذب و گزینش مجریان جدید كه غالباً خانم هستند به وی سپرده می‌شود؟ امثال خانم ستاكی در صدای امریكا زیادند. افرادی كه از ترس اخراج مجبورند دم فرو ببندند و سكوت اختیار كنند. گفتنی‌ها زیاد است من هم بنا نداشته و ندارم به این موضوعات بپردازم تا جمهوری اسلامی بهره‌برداری كند  و شاد شود!» صدای امریكا می‌تواند در كنار تماس با قربانیان تجاوز در ایران تریبونی آزاد هم در اختیار كارمندان خودش قرار دهد تا آنها نیز فرصت افشاگری یابند و درباره آنچه زیر پوست این شبكه رخ می‌دهد، صحبت كنند!

 

 

منبع: روزنامه جوان