از گلزار تا روحانی؛ شانزده آذر در دانشگاه‌های کشور چه خبر است
شنیده‌ها حاکی است که سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران قطعی شده؛ باید منتظر ماند و دید باحضور رئیس‌جمهور، شانزده آذر دانشجویی می‌ماند یا به یک نمایش دولتی تقلیل پیدا خواهد کرد؟

شانزده آذر در دانشگاه‌های کشور

محمد اکبرزاده، تقویم برای دانشجویان، اگر فقط یک روز طلایی داشته باشد، آن روز بی‌تردید ۱۶ آذر است. روزی که دربست به رنگ این قشر پرسروصدا و البته دوست‌داشتنی درآمده. شانزده آذر، روز اوج فعالیت‌های دانشجویی است. هر گروه و تشکل و نهادی که بر مدار «دانشجو» شکل گرفته باشد، می‌کوشد در این روز با برگزاری برنامه‌ای، راه‌اندازی پویشی، نوشتن بیانیه‌ای و یا حداقل انتشار نشریه‌ای؛ این روز را گرامی بدارد. 16 آذر، روز تحویل سال دانشجوهاست و عرصه‌ای برای هنرنمایی آنها.

 

 

امسال هم، به نظر می‌رسد دست دانشگاه‌ها برای این روز، پر باشد. گروه‌های متعددی، از کانون‌های فرهنگی تا انجمن‌های علمی و تشکل‌ها، برنامه‌ریزی خود را کامل کرده و یکی یکی، پوستر برنامه یا اتفاق ویژه‌ی ۱۶ آذر خود را رونمایی می‌کنند. برنامه‌هایی که می‌توان آن‌ها را در سه دسته کلی جای داد: سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و جنگ‌ها. با هیجانات و جنجال‌ها و اتفاقات و بعضاً دعواهای خاص خودشان. تقویم تفکیک شده‌ی برنامه‌های روز دانشجوی 95، پیش روی شماست. به سیرک عجایب 16 آذر 95، خوش آمدید.




روحانی به دانشگاه تهران می‌رود؟

سرسنگی که این‌طور گفته؛ معاون فرهنگی دانشگاه تهران از دعوت رسمی از آقای رئیس جمهور خبر داده و ابراز امیدواری کرده روحانی امسال به دانشگاه آنان برود. شنیده‌ها هم البته حاکی است که سخنرانی ایشان در دانشگاه تهران تقریباً قطعی شده و احتمالاً گل سرسبد برنامه‌های امسال خواهد بود. باید منتظر ماند و دید باحضور رئیس‌جمهور در دانشگاه، شانزده آذر دانشجویی خواهد ماند یا به یک نمایش فرمایشی-دولتی تقلیل پیدا می‌کند؟ خاصه اینکه می‌دانیم روحانی کلاً تمایل چندانی برای شنیدن صدای منتقدین ندارد.
 
 
 
سخنرانی‌ها

این قدیمی‌ترین ژانر برنامه‌های روز دانشجویی، هنوز هم گزینه اول بسیاری از گروه‌ها و تشکل‌ها برای ۱۶ آذر است. سخنرانی‌های این روز، به دلیل ماهیت 16 آذر، پی‌رنگ ثابت تحرکات جنبش دانشجویی و سوگیری‌های غالباً سیاسی ِ تشکل‌ها، رنگ و بویی از جنس سیاست دارد و مهمانان سخنور روز ۱۶ آذر، در اکثر دانشگاه‌ها از چهره‌های شناخته شده‌ی عالم سیاست انتخاب می‌شوند. دانشگاه شریف، امسال میزبان دوتن از این چهره‌هاست و سعید جلیلی و عزت‌الله ضرغامی، مهمانان برنامه‌ای هستند که بسیج و انجمن اسلامی مستقل این دانشگاه، به‌صورت مشترک برگزار می‌کنند. ضرغامی البته 16 آذر شلوغی دارد و یک روز پیش از روز دانشجو، مهمان اصفهانی‌هاست. دانشگاه امیرکبیر هم در پنلی برای بررسی مبارزه با فساد، میزبان دو چهره این روزهای صحنه سیاسی کشور است. محمود صادقی و یاشار سلطانی، که در کنار احمد توکلی می‌خواهند راهکارهای مبارزه با فساد را واکاوی کنند. آیا باز هم شاهد بغض محمود صادقی خواهیم بود یا این بار قرار است بحثی منطقی و دقیق را شاهد باشیم؟ محمود صادقی البته قرار بود مشهد هم برود برای سخنرانی، که مراسمش به تعویق افتاد.


عنوان «پر سخنران‌ترین» برنامه روز ۱۶ آذر امسال، با اقتدار به برنامه انجمن اسلامی «ترقی‌خواه» دانشگاه امیرکبیر تعلق خواهد گرفت که سه نماینده اصلاح‌طلب مجلس را برای ایراد سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر، دعوت کرده است. برنامه‌ای که از همین حالا می‌توان مباحث مطروحه در آن، و شعارهای دانشجویان را حدس زد. انجمن اسلامی شریف هم علی مطهری و احمد مازنی دو نماینده‌ی اصلاحطلب تهران را برای ویژه برنامه روز دانشجو دعوت کرده؛ مصطفی معین به امیرکبیر می‌رود و محسن رهامی هم مهمان کرمانشاهی‌ها خواهد بود. ابتکار و اطاعت هم به دانشگاه تربیت مدرس خواهند رفت.
 
 
حمید رسایی و حسن عباسی، دو چهره‌ای که سخنرانی‌هایشان در دانشگاه‌ها، بارها لغو شده است، به ترتیب به خراسان شمالی و هرمزگان خواهند رفت تا دیدگاه‌های خود را با دانشجویان این دو استان به اشتراک بگذارند. حسن عباسی البته به بندرعباس هم خواهد رفت و در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور این استان هم سخنرانی می‌کند. حمید رسایی هم به همدان می‌رود تا در دانشگاه بوعلی سینا با رحمانیان مدیر مسؤل روزنامه شرق درباره دستاوردهای دولت مناظره کند. بسیج دانشجویی دانشگاه کرمان، سخنرانی پورابراهیمی، نماینده مجلس در خصوص فسادهای اقتصادی اخیر را برای مراسم ۱۶ آذر خود انتخاب کرده است. حجت الاسلام محمود نبویان هم، مهمان مازندرانی‌ها خواهد بود. برخی سخنرانی‌ها اما، موضوعات جدید و خاصی را مدنظر دارند. برنامه‌ی دانشگاه شهید چمران، یکی از این برنامه‌هاست. برنامه‌ای با موضوع «بیوتروریسم» و با سخنرانی پرفسور علی کرمی.
 
 


مناظره‌ها

ژانر جذاب‌تر، پربارتر و البته هیجان‌انگیز تر از سخنرانی‌های یک طرفه، برگزاری مناظره در فضای دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو است. بسیاری از گروه‌های دانشجویی ترجیح داده‌اند تا برنامه روز دانشجوی خود را بر محور «مناظره» طراحی کنند. دانشگاه شهید بهشتی، مناظره‌ی محمدجواد حق‌شناس و مهدی بلوکات، دو فعال سیاسی را درباره عملکرد دولت یازدهم شاهد خواهد بود. حق شناس به علم و صنعت هم خواهد رفت تا با فروزنده معاون سابق احمدی نژاد مناظره کند. جامعه اسلامی دانشجویان فردوسی مشهد هم، از احسان قاضی‌زاده هاشمی و محمد علی وکیلی، دو نماینده مجلس دهم دعوت کرده تا درباره «انتخابات آینده و شرایط کنونی کشور» با یکدیگر مناظره کنند. فراهانی یک‌سر مشهد هم خواهد رفت تا آنجا هم با همین موضوع با زهره الهیان نماینده سابق مجلس مناظره کند. کوچک زاده و بیگی هم در دانشگاه تبریز مناظره می کنند.
 
 
 
 
در برخی دانشگاه‌ها هم، شاهد برگزاری مناظره‌هایی با محوریت فعالین سابق جنبش دانشجویی هستیم. بسیج دانشگاه باهنر کرمان، یکی از گروه‌هایی است که یک مناظره دانشجویی در روز دانشجو برگزار خواهد کرد.


جنگ‌ها

فقط اندکی جستجو در اخبار ۱۶ آذر امسال، این گزاره را تأیید می‌کند که امسال، سالی پر از برنامه‌های غیرسیاسی، فرهنگی و اصطلاحاً «جُنگ» گونه در دانشگاه‌هاست. برنامه‌هایی بدون مدعو شناخته‌شده‌ی سیاسی، با محوریت خود دانشجویان و فارغ از قشون کشی‌های اهالی سیاست. بسیاری از دانشگاه‌ها، به جای آن‌که پشت دفتر سیاسیون بایستند و به دنبال گرفتن وقت از آنها باشند، ترجیح دادند تا در روز دانشجو، تریبون آزاد برگزار کنند تا صدای دانشجویان، در روز خودشان و از دانشگاه خودشان مخابره شود. ارومیه، زنجان و شیراز از جمله شهرهایی هستند که روز دانشجو را با «تریبون آزاد» سپری خواهند کرد.
 
 
گذشته از تریبون‌های آزاد، برگزاری برنامه با عناوینی چون «جنگ شادی»، و یا «جشن روز دانشجو» هم بسیار به چشم می‌خورند. در دانشگاه الزهرا قرار است مسابقه «استندآپ کمدی» برگزار شود. یکی از مجریان جوان و البته تازه مشهور شده‌ی تلویزیون به دانشگاه بهشتی خواهد رفت و خبر رسیده ستارگان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» روز دانشجو را در دانشگاه علامه خواهند بود تا همراه دانشجویان، این فیلم روحوضی ایرانی-هندی را تماشا کنند. البته محمدرضا گلزار فوق ستاره فیلم در گفت‌وگو با روزنامه سینما اعلام کرده از جزئیات این برنامه بی خبر است و کلاً امسال روز دانشجو به هیچ دانشگاهی نخواهد رفت. کانون طنزپردازان دانشگاه خوارزمی هم جشن طنزی را برای این روز تدارک دیده است. «مسابقات لیگ PES» هم از جمله برنامه‌هایی است که در تعدادی از دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو دایر خواهد بود!
 


جنگ‌های شانزده آذری اما محدود به برنامه‌های طنز یا تریبون‌های آزاد نیستند. در هرمزگان بازارچه خیریه دایر خواهد شد و دانشجویان ارومیه‌ای تصمیم گرفته‌اند وعده غذایی ۱۶ آذر خود را میان محرومین تقسیم کنند. گروه جهادی شهید وزوایی بسیج دانشگاه شریف هم پویشی برای اهدای لباس گرم به محرومین را آغاز کرده است. گروهی از دانشجویان هم هستند که تلاش می‌کنند، به یاد شهدا باشند و یادواره شهدا را برای روز دانشجو انتخاب کرده‌اند.
 
 
 
 
 
معجونی از سلایق گوناگون، به‌افتخار دانشجو

برگزاری سخنرانی، مناظره، تریبون آزاد، جنگ شادی، بازارچه خیریه، اکران فیلم و همه اینها در دانشگاه‌ها، مخالفین و موافقین زیادی دارد. عده‌ای سیاست زده شدن دانشجویان و ایجاد جو متشنج بر اثر حضور مهمانان سیاسی در دانشگاه‌ها را مضر می‌دانند و برای همین ترجیح می‌دهند ۱۶ آذرشان فرهنگی-اجتماعی باشد. گروه دیگری اما رسالت دانشجو را بدون توجه به تحولات سیاسی کشور، بی معنا می‌دانند و برای همین برنامه‌ی روز دانشجو را با محوریت آدم‌های سیاسی می‌بندند. در میانه این فضای اختلاف نظرات اما، آنچه امیدوارکننده است، افزایش تنوع و گونه‌های برنامه‌ریزی دانشجویان است که ابعاد بیشتری به فعالیت‌های دانشجویی بخشیده. شانزده آذر امسال، رنگین‌کمانی از همه سلایق و باورهای دانشجویانی است که علی‌رغم همه اختلاف سلیقه‌ها، کلیدداران آینده این کشور اند.
 
منبع: دانشجو