چالش مانکن در اتاق عمل
به تازگی اما فیلمی از اتاق عمل زایمان منتشر شده که تیم پزشکی در این اتاق به چالش مانکن پیوسته اند و از خود فیلم گرفته اند که سر و صدای زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه انداخته است.

چالش مانکن در اتاق عمل

 به تازگی اما فیلمی از اتاق عمل زایمان منتشر شده که تیم پزشکی در این اتاق به چالش مانکن پیوسته اند و از خود فیلم گرفته اند که سر و صدای زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه انداخته است. چالش مانکن، چالشی است که در آن افراد ثابت و بدون حرکت می‌ایستند و یک نفر این این حالت را فیلم‌برداری می‌کند. معمولا این پدیده نوظهور با یک آهنگ خارجی خاص همراه است. و با هشتگ در شبکه های اجتماعی منتشر می شود.

 1089014_139.jpg

 

 چالش استعفای مسوولان وزارت بهداشت به خاطر اجرای چالش مانکن در اتاق عمل. این، خلاصه آن چیزی است که کلیپ 27 ثانیه‌ای ضبط شده در جایی که گفته می‌شود اتاق عمل بیمارستان است، به راه انداخته. جنجالی خبری که حالا این کلیپ را به داغ‌ترین کلیپ مجموعه کلیپ‌های موسوم به «چالش مانکن» تبدیل کرده است.

 کلیپی که البته مسوولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می‌گویند به احتمال بسیار زیاد در شرایطی خارج از عمل جراحی و با صحنه‌سازی و به‌صورت ساختگی ضبط شده است.

اما نکته جالب، زیر نویس این کلیپ است که نوشته است: «جان مادر و فرزند، بازیچه چند پزشک و پرسنل اتاق عمل برای چالش مانکن.» کلیپ، در عرض چند ساعت پس از انتشار، آن‌چنان خبرساز شد که ده‌ها نقد و تقبیح رفتار حاضران در کلیپ نیز، در حاشیه آن منتشر شد؛ اما نکته این‌جاست که مسوولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی معتقدند این فیلم، در فضایی واقعی تولید نشده و ساختگی است. هرچند آنان معتقدند که باید با عوامل ساخت این کلیپ و مسوولان این مرکز درمانی به‌دلیل خدشه‌دار کردن اعتماد عمومی به جامعه پزشکی، برخورد کرده و آنان را مجازات کرد. 

 

وزارت بهداشت: ساختگی است اما پیگیری می‌کنیم

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: این کلیپ، با کارگردانی و در شرایطی خارج از شرایط جراحی واقعی ضبط شده است. دکتر «مجید زارع‌نژاد» می‌گوید: «بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد در این کلیپ، نه بیماری در کار بوده است و نه نوزادی تازه متولد شده است که جان مادر و نوزاد در خطر باشد. چرا‌که شرایط خاص اتاق عمل و محدودیت‌های زمانی و شرایط حساس اتاق عمل، اصلاً اجازه چنین صحنه‌سازی‌هایی را که معمولاً وقت‌گیر و زمان‌بر هم هست نمی‌دهد. با توجه به اینکه ضبط حالت افراد با این شرایط، نیازمند کارگردانی و برداشت‌های متعدد است، فکر می‌کنیم دست کم یکی، 2 ساعت باید برای ضبط این کلیپ 27 ثانیه‌ای وقت گذاشت تا بتوان این کلیپ را تولید کرد.»

زارع‌نژاد با بیان اینکه بعید است این کلیپ در مراکز درمانی دولتی یا حتی در بیمارستان‌های خصوصی بزرگ و نام‌آشنا ضبط شده باشد، می‌گوید: «‌شرایط درمانی و اتاق‌های عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی به گونه‌ای است که هیچ‌گاه فرصتی برای چنین کارهایی وجود ندارد و بیماران، پشت سرهم به اتاق عمل منتقل می‌شوند. گذشته از آن، تیم جراحی نیز به جز تمرکز بر وضعیت بیمار و اقدامات درمانی در اتاق عمل، نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. بنابراین دور از ذهن است که این کلیپ در شرایط واقعی اتاق عمل، تولید شده باشد.»

با این وجود، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید در حال بررسی دقیق‌تر موضوع است تا با عوامل ضبط این کلیپ و مرکز درمانی‌ای که ضبط این کلیپ در آن انجام شده است، برخورد لازم انجام شود.

 

منبع: روزنامه صبح نو