نیروهای نظامی دیگر کشورها بدون هماهنگی
رئیس مجلس اعلای عراق گفت: حاضر به پذیرش نیروهای نظامی دیگر کشورها که بدون هماهنگی دولت عراق وارد خاک کشورمان می‌شوند، نیستیم

بدون هماهنگی اجازه نمیدهم نیروهای نظامی وارد عراق شوند

سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق در نشست خبری خود که امروز 22 آذر ماه در سفارت عراق در تهران برگزار شد اظهار داشت: سفر  به ایران جزء سفرهای دوره‌ای ائتلاف ملی به کشورهای منطقه است تا این کشورها را در آخرین رخدادهای امنیتی و سیاسی قرار دهیم و با توجه به جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در حمایت ملت و دولت عراق بنا را بر این دیدیم که اولین سفر خود را به این کشور داشته باشیم.

 

وی افزود: فرصت را مغتنم شمرده و از دولت و ملت ایران بویژه امام خامنه‌ای به دلیل حمایت‌های ویژه و خاص ایشان که از عراق و از ملت عراق داشتند، تشکر می‌کنم.

 

رئیس مجلس اعلای عراق گفت: پیشرفت‌های قابل توجهی در بعد امنیتی در عراق بوجود آمده است. بعد از آن که چهل درصد از مساحت عراق در اشغال تروریست‌ها بود با همت نیروهای ارتش، پلیس و حشد‌الشعبی و نیروهای عشایری و پیش مرگه اکنون جنگ سرنوشت‌سازی را برای بازپس گیری آخرین نقاط از خاک خود را انجام می‌دهیم.

 

وی افزود: ما به وحدت و تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تاکید کرده و بار دیگر تاکید می‌کنیم که جنگ آزادسازی مناطق عراق باید به دست نیروهای عراقی انجام شود از این رو حاضر به پذیرش نیروهای نظامی دیگر کشورها که بدون هماهنگی دولت عراق وارد خاک کشورمان می‌شوند یا نیروهای خارجی که در این مناطق می‌جنگند نیستیم.

 

رئیس مجلس اعلای عراق تاکید کرد: بی‌تردید بعد  راهبرد ابقای ساکنان در خانه‌ها و مناطق خود و آزاد سازی این شهر راهبرد بسیار پیچیده است اما با توجه به اینکه نمی‌خواستیم مشکلات خروج  این ساکنان که با بالغ بر یک میلیون نفر می‌باشند را به مناطق خود صورت می‌پذیرد را تاکتیک‌های ویژه‌ای را برای آزادسازی موصل در نظر گرفته و داریم.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه داعش از مردم موصل به عنوان سپر انسانی در این جنگ استفاده می‌کند از این رو پیشروی‌های ما کند اما مستمر در حال انجام است و ان شا الله طی چند روز آینده مژده آزادسازی این شهر به شما اعلام خواهیم کرد.

 

عمار حکیم افزود: ما هم سو با اقدامات نظامی و عملیات‌های صورت گرفته ائتلاف ملی طرح حل و فصل ملی را پیشنهاد کرده تا به تمامی  همه ملت ایران اطمینان بخشی نماید.

 

رئیس مجلس اعلای عراق ادامه داد: ما در حالی که در یک دست سلاح در دست داشته و به جنگ و پیروزی‌هایی دست می‌یابیم و در دست دیگر شاخه زیتون در دست داشته و دست دوستی خود را به سوی شرکای ملی خود دراز می‌کنیم تا عراق را با هم بسازیم.

 

وی عنوان کرد: طرح حل و فصل ملی پیشنهادی ما، برای راضی کردن طرف‌های دیگر نیست بلکه طرحی برای توسعه و شکوفایی و ساختن عراقی برای تمامی آحاد ملت عراق است که شهروندان آن با آزادی در آن زندگی کنند.

 

عمار حکیم ادامه داد: در این طرح جایی برای جنایتکاران که دستشان به خون ملت عراق آلوده است، نیست بلکه فقط شرکا و ساختارهای شریف این ملت هستند که وارد مذاکره شده و به مشارکت می‌پردازند.

 

رئیس مجلس اعلای عراق با اشاره به تصویب قانون مربوط به حشد الشعبی در پارلمان عراق، ادامه داد: حشد الشعبی توانست چارچوبی رسمی پیدا کند، این ساختار با دستور مرجعیت عراق آیت‌الله سیستانی انجام شد.

 

وی گفت: ما در این سفر دوره‌ای منطقه‌ای خود سعی در تفسیر این مسائل برای کشورهای منطقه داریم. از این رو در دیداری که با امام خامنه‌ای داشتیم این طرح را برای ایشان نیز تشریح کرده و ایشان نیز آن را مورد تایید قرار دادند.

 

عمار حکیم ادامه داد: در این دیدار مسائل و راهبردهای مختلف موجود در صحنه عراق با ایشان در میان گذارده شد و ایشان نیز مراتب قدردانی از حسن میزبانی ملت عراق در مراسم اربعین را ابراز داشتند.

 

رئیس مجلس اعلای عراق افزود: ایشان در این دیدار باز گذاشتن خانه های تمامی اقشار ملت عراق خانه‌های خود را در مقابل تمامی زائران ابا عبدالله حسین را اقدامی شگفت‌انگیز توصیف کردند.

 

وی عنوان داشت: ائتلاف ملی عراق در دیدارهای دیگر که با مسئولین عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت آنها را از نزدیک در جریان تمامی مسائل و رخدادهای عراق قرار خواهند داد.

 

عمار حکیم گفت: بی‌تردید بعد اقتصادی نیز می‌تواند توسعه روابط دو ملت و کشور سهم بسزایی داشته باشد و ما پیشنهادهای ویژه‌ای بهمراه خود در این سفر داریم.

 

رئیس مجلس اعلای عراق در پاسخ به سو الی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تجزیه کشور عراق هستند عنوان داشت: بی‌تردید ما به عنوان یک عراقی در تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمین خود تاکید داریم. از این رو همبستگی و وحدت ملی عامل حفظ تمامیت ارضی عراق می‌دانیم از این رو این طرح پیشنهادی ما می‌تواند راهکار بسیار مهم و قابل اجرایی برای حفظ تمامیت عراق و جلوگیری از تجزیه آن باشد.

 

وی درباره اصلاحات سیاسی عراق و مبارزه با فساد اقتصادی عنوان داشت: درباره اصلاحات سیاسی در کشور آقای العبادی نقشه راهی را مطرح و در شورای وزیران و پارلمان نیز به تصویب رسید. این نقشه راه در فاز اجرایی قرار دارد اما به دلیل اینکه تمرکز در عراق اکنون بر مبارزه با داعش قرار دارد، هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

 

وی در ادامه افزود: برنامه‌ها و راهکارهای ویژه‌ای در این نقشه راه وجود دارد و می‌تواند شفافیت را بیشتر کرده و مانع از فساد در کشور شود. 

 

رئیس مجلس اعلای عراق در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عربستان، ایران را متهم به دخالت در امور داخلی عراق می‌کند، گفت: در رابطه با حضور جمهوری اسلامی ایران در عراق ما به درک کاملی از این مسئله رسیده‌ایم که ایران عزیز تمامی کمک‌ها و همکاری‌ها خود را بنا به درخواست و با هماهنگی دولت عراق انجام می‌دهد و هیچ اقدامی خارج از چارچوب هماهنگی با دولت عراق در این رابطه صورت نمی‌گیرد.

 

عمار حکیم درباره تعویق برگزاری انتخابات شهرها و استان‌ها اظهار داشت: مسئله استقلال سیاسی عراق بعد از پیروزی بر داعش انجام می‌شود اما دلیل عقب‌ افتادن انتخابات درگیری در عراق و اطراف ان بود. برای اینکه فرصت مناسبی حاصل شود و همه اقشار فرصت و اجازه حضور را داشته باشند. تاکنون لایه‌های انتخابات تشکیل نشده و با نزدیک شدن انتخابات، این مسائل روشن می‌شود و در زمان آن رسما یکسری هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد تا شاهد اختلافی نباشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران