قطع دست یک کودک در پی شکستگی و گچ‌
با افتادن اتفاقی در مدرسه شروع و با قطع دستش تمام شد. مهرشاد پسر بچه 10 ساله‌ شوشتری است که هشتم آبان امسال در مدرسه‌ به زمین خورد. او را به مطب پزشک رساندند. پزشک با بیان اینکه یک شکستگی ساده رخ داده دست او را گچ گرفت و پسرک با خانواده‌اش به خانه رفت، اما درد ناشی از شکستگی باعث بی‌قراری مهرشاد شد.

 با افتادن اتفاقی در مدرسه شروع و با قطع دستش تمام شد

روزنامه فرهیختگان: مهرشاد پسر بچه 10 ساله‌ شوشتری است که هشتم آبان امسال در مدرسه‌ به زمین خورد. او را به مطب پزشک رساندند. پزشک با بیان اینکه یک شکستگی ساده رخ داده دست او را گچ گرفت و پسرک با خانواده‌اش به خانه رفت، اما درد ناشی از شکستگی باعث بی‌قراری مهرشاد شد.
 
او را بعد از دو روز دوباره به مطب همان پزشک بردند. پزشک گچ دست را باز کرد و آنجا بود که متوجه شدند دست مهرشاد تا آرنج سیاه و متورم شده است؛ موضوعی که باعث جراحی او در شوشتر شد، اما بهبودی در وضعیت مهرشاد دیده نشد و او به بیمارستان اهواز منتقل شد.

فرهیختگان» با این مقدمه نوشت: این توضیحات را علی مختاری‌چهاربری پدر مهرشاد که از عشایر منطقه «لالی» خوزستان است، ارائه داد. پدر مهرشاد گفت که با ادامه این وضعیت ما ترجیح دادیم او را به تهران منتقل کنیم تا از طریق پزشکان تهرانی معالجه شود. او ابتدا مدتی در بیمارستان تریتا و بعد در بیمارستان امام حسین (ع) بستری شد اما سرانجام در بیمارستان نیکان تهران جراحی شد.
 
قطع دست یک کودک در پی شکستگی و گچ‌!
 

گچ‌گیری نامناسب می‌تواند باعث سیاه‌شدن دست شود

میراحمد موسوی، فلوشیپ ارتوپدی دست این بیمارستان که مهرشاد را جراحی کرده است، می‌گوید: «زمانی که این کودک را پیش من آوردند، دست او از آرنج تا مچ، سیاه بود. من تا آنجا که توانستم سعی کردم دستش را حفظ کنم. این اتفاق برای آرنج تا مچ افتاد اما دیگر کاری برای از مچ به پایین دست نمی‌شد کرد و ما مجبور شدیم دست را قطع کنیم.»

اگرچه او می‌گوید کاملا در جریان پرونده این کودک نیست اما به اعتقاد او گچ‌گیری نامناسب می‌تواند عاملی برای بالا رفتن فشار کمپارتمان شده تا جایی که دست سیاه شود.

مهرشاد دچار آسیب عروقی بوده است

س. ف، متخصص ارتوپد، پزشکی است که مهرشاد پس از شکستگی به او مراجعه کرده است. او می‌گوید: «مهرشاد با شکستگی مچ دست و ورم به من مراجعه کرد. من دست او را کوتاه گچ گرفتم و از خانواده‌اش خواستم که اگر دستش ورم کرد، سریع به من مراجعه کنند. آنها دو روز بعد به من مراجعه کردند و وقتی گچ را باز کردم متوجه شدم دست، سیاه شده و ورم کرده است.»

البته پدر مهرشاد می‌گوید که با توجه به درد بیش از حد مهرشاد، ما خودمان گچ دست او را باز کردیم. با این حال دکتر می‌افزاید:‌ «‌من دست او را باز کردم تا فشار از روی عروق برداشته شود. او به اهواز منتقل شد و بعد از 24 ساعت خانواده‌اش او را به تهران منتقل کردند.»

دکتر مدعی می‌شود که سیاه‌شدن دست مهرشاد نه به دلیل گچ‌گرفتن او بلکه به دلیل آسیب عروقی است که ممکن است از قبل در دست این کودک وجود داشته است. با این حال سازمان نظام پزشکی از او خواسته توضیحاتش را به صورت کتبی به این سازمان ارائه کند.

پدر مهرشاد می‌گوید دکتر زمانی که من پسرم را برای معالجه به تهران می‌بردم دو و نیم میلیون تومان به من داد و زمانی هم که در تهران بودم 10 میلیون تومان به حسابم ریخت تا خرج بیمارستان کنم.

پرونده در حال بررسی است

مهرداد قمر، رئیس سازمان نظام پزشکی شوشتر با تایید این ماجرا می‌گوید: «ما از بیمارستان‌هایی که این کودک در آنجا بستری بوده خواسته‌ایم پرونده‌اش را برای ما ارسال کنند. همچنین از پزشک او خواسته‌ایم گزارش خود را به صورت کتبی به ما ارائه کند. البته با پزشک او چند بار برای ارائه گزارش شفاهی جلسه داشته‌ایم. او مدعی است که خانواده این کودک، او را دیر پیشش آورده‌اند. همچنین این احتمال مطرح شده که محل گرفتگی رگ، بالاتر از جایی بوده که گچ شده است.»

با این حال به گفته قمر «گچ‌گرفتن ناصحیح مثل سفت گچ‌گرفتن می‌تواند باعث سیاه‌شدن دست شود اما ما منتظریم اسناد و پرونده مهرشاد به دست ما برسد و کارشناسان نظر خود را در این‌باره اعلام کنند.»

به گفته پدر مهرشاد، او باید یک عمل زیبایی هم انجام دهد. علی مختاری پدر مهرشاد دچار آسیب نخاعی و خانه‌نشین است. به گفته خودش خانواده‌اش زندگی را با بدترین شرایط سپری می‌کنند. خیران و کسانی که علاقه‌مند هستند به مهرشاد کمک کنند می‌توانند با شماره تلفن 09137907634 تماس بگیرند.





منبع: روزنامه فرهیختگان